Eerste start na 7 jaar...wat te vervangen?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Eerste start na 7 jaar...wat te vervangen?

Bericht: # 133222Bericht Herman gt »

Zoals als ik al even zei in het forum: "even voor stellen" sta ik op het punt een renault4 van volgens mij uit 1968 aantekopen.
De renault is rijdend weg gezet en heeft daarna 7 jaar lang in een schuur gestaan.
De renault kost 120 euro,zo aanbod kan je niet afslaan.
Ik heb er al even in gezeten en wat me opviel is dat de rem geen tegen druk geeft,is dit moeilijk te verhelpen?
En wat zou ik verder moeten vervangen/controleren voordat ik hem ga starten?
Kan ik de nieuwe benzine zo in de tank gooien of moet deze eerst schoon gemaakt worden,of is het makkenlijker dat als ik hem voor de eerste keer start de ik de benzine slang in de jarrycan stop?
Zou ik de oude accu nog kunnen opladen of zou er na 7 jaar een nieuwe in moeten?(kan de renault anders aangeslingerd worden?)
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
Groeten Herman.
Laatst gewijzigd door Herman gt op zo jan 15, 2012 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Wat allemaal te doen?

Bericht: # 133223Bericht Marcel77 »

Laat die 4 maar staan en geef me het adres :-)
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat allemaal te doen?

Bericht: # 133224Bericht Herman gt »

Ik ben je voor :D
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133225Bericht Marcel77 »

Heel goed,jong geleerd ...

Accu zou ik andere voor zoeken,deze is denk ik wel plat.
Schone benzine zal ook beter zijn als de oude prut die er nu in zit.
Verder zou ik eerst een paar keer starten zonder bobinekabel,
eerst de olie een beetje rond laten komen en dan echt starten.

Succes met je project :D
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133227Bericht Herman gt »

Kan de oude olie er in blijven zitten?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133228Bericht Goof »

Voordat je al die moeite gaat doen: is de auto het waard om te starten? Geen grote roest of schade? Indien de auto het waard is zou ik beginnen met de motor. Als die niet goed blijkt is al de rest in eerste instantie verloren moeite. Je moet te weten komen of de pakkingen goed zijn en alle cilinders voldoende compressie geven. Als de motor loopt weet je ook meteen of het uitlaatsysteem nog dicht is e.d.
Dus ontsteking en brandstofsysteem nalopen, luchtfilter verwijderen en ik zou zowiezo de motorolie en oliefilter vervangen. Proberen te starten met jerrycan lijkt me verstandig. Als de motor niet goed blijkt heb je iig niet al het hele brandstofsysteem gereinigd.
Mocht de motor lopen en er geen gekkigheid zijn, dan alle vloeistoffen te vernieuwen, brandstof systeem te reinigen, koelsysteem reinigen, nieuwe versnellingsbak olie, nieuwe remvloeistof, nieuwe filters, carb. nalopen en evt. reinigen, nieuwe v-snaar, nieuwe contactpunten, nieuwe accu, nieuwe bougies, evt. nieuwe bougiekabels, kleppen stellen, remleidingen en -slangen nalopen, wiellagers opnieuw vetten, remcilinders gangbaar maken, remvoering controleren, remsysteem ontluchten.

Ik weet niet in hoeverre de '68 modellen kruiskoppelingen of homokineten hebben, maar die moeten bij die bouwjaren wellicht ook handmatig ingevet worden.

Als je dit gedaan hebt zou het moeten kunnen resulteren in een rijdende auto. Dan begint het "kosmetisch" werk zoals verlichting.

Heb je niet wat foto's? Ik kijk altijd graag naar foto's!
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133229Bericht Herman gt »

Als ik de renault uit schuur haal zal ik er wat foto's van maken.
Dus als de motor loopt alle vloeistoffen vervangen?
Wat kan het veroorzaken dat de rem geen tegen druk geeft?
Hoe controleer ik of alle cilinders genoeg compressie geven en of de pakkingen goed zijn?
Groet Herman
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133230Bericht roberto »

Controleer het olie peil het water en kijk of er benzine in de tank zit leen een accu en start hem eerst, als hij loopt geef niet te veel gas want alles moet weer een beetje in lopen als hij warm is dan geef je wat meer gas loopt hij regelmatig dus staat hij niet te schudden dan is er eigenlijk niet veel aan de hand met de motor, de remmen heb je nog niet nodig als je 15 jaar bent die kun je beter voorlopig maar zo laten, maak wat foto's een voorbeeld van de punten waar je naar kunt kijken zie je hier:
http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html

De adviezen komen dan van zelf.

Succes!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133231Bericht Goof »

Herman gt schreef: Dus als de motor loopt alle vloeistoffen vervangen?
Ja, maar motorolie vervangen voordat je gaat starten. Motor niet warm laten lopen bij eerste start. Je weet immers niet of het koelsysteem goed functioneert.
Herman gt schreef: Wat kan het veroorzaken dat de rem geen tegen druk geeft?
Geen of onvoldoende vloeistof door bv een lek, lucht in de leidingen en zelfs zaken als een defect aan het pedaal of ontbreken van remvoeringen.
Herman gt schreef: Hoe controleer ik of alle cilinders genoeg compressie geven en of de pakkingen goed zijn?
Door een compressiemeter te gebruiken. De "boeren" manier is gewoon motor starten en als 1 cilinder niet lekker meeloopt uitzoeken wat de oorzaak is. Pakkingen zie, hoor, voel of ruik je vanzelf als de motor eenmaal loopt. Valse lucht bij inlaat/uitlaat hoor je en kun je in geval van uitlaat soms ook voelen. Inlaat leidt tot slecht/schraal lopen. Kapotte koppakking geeft "mayonaise" onder de dop of enorme "rookwolk" uit de uitlaat. Evt. andere pakkingen leidt tot verlies van olie of koelvloeistof. Pakkingen zijn goedkoop, maar niet altijd makkelijk te vervangen. Niet alles is altijd direct bij heropstart te merken, maar je krijgt meestal wel een heel aardige indruk van de staat van het machientje.

Wat heeft het beestje gelopen BTW?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133232Bericht jbeekmann »

Voordat je een startmotor in z'n werk zet zou ik de bougies er even uitdraaien en wat WD-40 oid in de cilinders spuiten. Dan proberen met de hand de motor rond te draaien. Dat kan zonder bougies en dan in z'n vrij aan een poelie draaien, of in de versnelling met één wiel van de grond aan het wiel draaien. Als alles soepel en zonder bijgeluiden rondgaat kun je verdere stappen zetten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133243Bericht Herman gt »

Bedankt voor de reacties :D
Ik weet nu wat ik moet vervangen/controleren als ik met de renault bezig ga.
Ik stuur dan gelijk even wat foto's op van de renault,en de km stand.
Groeten Herman.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133253Bericht Okido »

jbeekmann schreef:Voordat je een startmotor in z'n werk zet zou ik de bougies er even uitdraaien en wat WD-40 oid in de cilinders spuiten. Dan proberen met de hand de motor rond te draaien. Dat kan zonder bougies en dan in z'n vrij aan een poelie draaien, of in de versnelling met één wiel van de grond aan het wiel draaien. Als alles soepel en zonder bijgeluiden rondgaat kun je verdere stappen zetten.
Dat hierboven van Beekman is wel de tip. Verder in mijn ervaring in het tot leven brengen van lang stilstaande motoren:
De benzine is vaak vergumd en niet meer bruikbaar. Dus even een fles ernaast. Even heel licht de contactpuntjes van de ontsteking opschuren en de punten in de verdelerkap schoonmaken. Verder luchtfilter eraf en wat benzine in de luchtinlaat van de carburateur gieten (een klein beetje natuurlijk, het mag ook met een spuitbus remmenreiniger) en dan meteen starten. Over het algemeen moet de motor dan vlot starten als deze destijds rijdend is weggezet. Vaak moet nog wel de carburateur worden schoongemaakt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133260Bericht Herman gt »

Okido schreef:
Even heel licht de contactpuntjes van de ontsteking opschuren en de punten in de verdelerkap schoonmaken.


Waar vind ik deze?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133261Bericht roberto »

Herman zet er eerst een accu in de + aan de +, en de - aan de min start hem en vertel dan wat hij wel en niet doet dan zien we weer verder niet een kwatier lang door starten telkens een halve minuut anders verbrand de start motor
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 133262Bericht Okido »

Herman gt schreef:Okido schreef:
Even heel licht de contactpuntjes van de ontsteking opschuren en de punten in de verdelerkap schoonmaken.


Waar vind ik deze?
Onder het kapje (=verdelerkap) waar de 4 bougiekabels uitkomen. Niet eruit schroeven, want dan moet de ontsteking opnieuw worden gesteld.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie