Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeier?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132866Bericht Rudolf2 »

Ehh zwergje,

De meeste wetenschap ontstaat uit empirie; oftewel in normale mensentaal: koop zo'n ding en onderga het.
Dan kun je met die ervaring op jouw eigen bericht antwoorden.
Zo vreselijk duur zijn die Dafjes ook niet in aanschaf...( http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/51 ... omaat.html" onclick="window.open(this.href);return false; )

Rudolf
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132879Bericht Hengel »

Rij nu al een paar jaar Daf en met een goed afgestelde 1400 motor (Weber 32 DIR, electronische RENIX onsteking) en goed werkende variomatic met lekvrij vacuum (wel een aantal voorwaarden dus !) rij ik op lange afstanden circa 1:14,2 op 98 benzine.

Rij wel met een behoorlijk zware voet, op de snelweg is het altijd 120+. Daarnaast is het optrekken zo lekker omdat bij vol gas de motor constant 5200-5400 toeren draait en met mijn zelfgemaakte uitlaat er een heerlijke brul onder hangt.

Recent weer een wedstrijdje stoplichtsprint tot zo'n 90 km/uur gedaan met een golfje GT en dat jonge petjemannetje rukte zo'n beetje de pook uit de tunnel, maar verloor 3 keer op rij (oioi)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132891Bericht zwergje »

:lol: :lol: :lol:
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132892Bericht R4F6GTX Automaat »

off topic maar wel leuk... een dorp verder hier heeft iemand een DAF 55 met R5 Alpine Turbo erin, ook leuk... :o
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132893Bericht Hengel »

R4F6GTX Automaat schreef:off topic maar wel leuk... een dorp verder hier heeft iemand een DAF 55 met R5 Alpine Turbo erin, ook leuk... :o
Wie is dat en kun je aan foto's komen ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132895Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik ken 'm niet persoonlijk maar kan wel via via aan zijn naam komen dus ik zal t es navragen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132897Bericht Hengel »

Merci,

Was nog wat aan het speuren naar carburateurs en zag dit staan:
http://www.renault4.co.uk/forum/showthread.php?t=1454. Daarin wordt gesproken over een PDF-file met alle gemonteerde carburateurs op een R4 en R5 op een australische site. Heb deze geprobeerd te vinden, maar mij lukt het niet.

Misschien dat 1 van jullie dit wel lukt en de link hier kan plaatsen ?
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134221Bericht zwergje »

Op het onderdelenforum van clubcinq zag ik deze carb, van een super 5 automatic.
http://forum.clubcinq.nl/download/file. ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt dat niet op een dubbele weber, met aan het stekkertje te zien een electrische stationairsproeier?
Hij ziet er niet exact zo uit als de dubbele Weber die ik voor me heb liggen, maar ziet er toch behoorlijk 'dubbel' uit( toch, aah, toe nou (love) ).
De eigenaar heeft nog niet gereageerd, op dezelfde vraag, misschien omdat ie toch al gereserveerd was, of anders geschokt door de brute ondervragingstaktieken van deze notoire vraagmans, waarvan meerdere slachtoffers, ook op het r4 forum, nog steeds getraumatiseerd zijn. (uhh)
Wie weet het?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134232Bericht Hengel »

Wat zou kunnen is dat dit rode kastje een micro-switch is (gewoon een heel kleine schakelaar). Zo'n vergelijkbaar systeem zit ook op de daf.

Dit werkt zo dat wanneer je gas geeft vanaf een bepaald punt je gashevel deze micro-switch induwt en er elektrich een schakeling kan worden gemaakt. Hiermee bedien je dan bijvoorbeeld weer iets anders elektrisch. In het geval van een daf wordt dan een vacuumklep bekrachtigt waardoor motorvacuum naar de variomatic kan.

Of zoiets voor een R5 ook geldt ??????
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134233Bericht Hengel »

zwergje schreef:Mooie lijst, mooie site, maare, hoe rijdt dat eigenlijk, zo'n variomatic?
Je zou denken dat een motor met ideaal koppel/ versnelling verhouding efficienter is, dus zuiniger.
Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?
Weet niet waar je woont, maar als je wilt kunnen we proberen om een R5/dafmeeting te organiseren ?????

Dan rijden we in elkaars auto's en wisselen dan de ervaringen uit :D
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134234Bericht zwergje »

Hoi Hengel, lijkt me een leuk idee, heb je een PB-tje gestuurd.
Misschien meer forumleden die dat ook leuk zouden vinden?

O.k, misschien dus toch geen electrische stationairsproeier op deze carb.

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134243Bericht Tweety »

zwergje schreef:Op het Daf/ Volvo forum beetje zitten neuzen over het variomatic principe.
Vrees dat zoiets niet eenvoudig in een 4 te knutselen valt.
Meestal achterwielaandrijving geloof ik.
Maar dit terzijde.

:
Zou je niet een krotere cardan-as het hele zwikkie achterin te bouwen met extra motor, en daarmee door de woestijn ofzo... lijkt me wel een 4x4 met potentie..., je hoeft dan in ieder geval niet de voor en achterzijde volledig op mekaar af te stemmen.. dat doet de variomatic dan....
(blunt)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134506Bericht zwergje »

Volgens de (ex) eigenaar is de carb op de foto in de link (http://forum.clubcinq.nl/download/file. ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;) toch wel een dubbele Weber met electronische stationairsproeier.
Van een super5 automatic.
Als deze info klopt, is de volgende vraag natuurlijk of zoiets op de blokjes in onze 4 gaat passen, en we met een tachorelais en microswich als indicator van losgelaten gaspedaal, een fuel cut off systeem op in de 4 kunnen knutselen.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134515Bericht Sake »

Tuurlijk gaat dat passen, je zult alleen het spruikstuk van de supper 5 moeten gebruiken.
En de rest kan ook wel, alleen is de vraag die je,je dan moet stellen: wegen de kosten op tegen het voordeel dat je denkt te verkrijgen.
Welke functie heeft de elec. stationair sproeier eigenlijks?
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134517Bericht zwergje »

De electrische stationairsproeier kan de brandstoftoevoer afsluiten,op het moment dat er (boven ca 1800 toeren ) op de motor afgeremd wordt, via een tachorelais ( meet het toerental ) en een microswitch in het gaspedaal,of iets anders dat signaal geeft dat het gas los is.
Sinds 1990 zijn auto's standaard uitgerust met fuel cut-off,omdat het zuiniger is.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie