Wieldraagarm speling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Wieldraagarm speling
Ik had voor de APK een versleten stuurkogel rechts, verving deze en wilde de voorwielen laten uitlijnen om snel slijtende banden te voorkomen. De uitlijner zegt dat hij niet kan uitlijnen omdat er nog een fuseekogel links versleten is, en er te veel speling zit in de rechter wieldraagarm boven.
Nou heb ik achter in mijn hoofd zitten dat zo'n wieldraagarm rubber of bus moeilijk demonteren is, kan iemand mij aan een tip of truc helpen om dit te zelf fixen?
Nou heb ik achter in mijn hoofd zitten dat zo'n wieldraagarm rubber of bus moeilijk demonteren is, kan iemand mij aan een tip of truc helpen om dit te zelf fixen?
Re: Wieldraagarm speling
@willem,
valt best mee.
bovenfusee losmaken
arm demonteren
In de bankschroef klem je een grote dop (waar de rubberbus inpast) de draagarm en een dop die ongeveer de diameter heeft van de rubberbus. Je perst op die manier dus bus los en zover mogelijk in de grote dop. Als hij eenmaal bewogen heeft kun je hem eventuaal eruitslaan.
Bus erin persen gaat gewoon in de bankschroef. Leg eventueel de grote dop weer aan de achterzijde omdat de binnenbus langer is dan de buitenbus.
Weer monteren en de doorgaand as van de draagarm pas vastdraaien als de auto op de grond staat, anders zijn de bussen bij de eerst boch alweer kapot
vr gr Fons
valt best mee.
bovenfusee losmaken
arm demonteren
In de bankschroef klem je een grote dop (waar de rubberbus inpast) de draagarm en een dop die ongeveer de diameter heeft van de rubberbus. Je perst op die manier dus bus los en zover mogelijk in de grote dop. Als hij eenmaal bewogen heeft kun je hem eventuaal eruitslaan.
Bus erin persen gaat gewoon in de bankschroef. Leg eventueel de grote dop weer aan de achterzijde omdat de binnenbus langer is dan de buitenbus.
Weer monteren en de doorgaand as van de draagarm pas vastdraaien als de auto op de grond staat, anders zijn de bussen bij de eerst boch alweer kapot
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Wieldraagarm speling
Begrijp ik goed dat je een draadeind door de twee doppen doet, moeren aan weerskanten, en dan door de moeren aan te draaien de kleine dop naar de grote dop beweegt, de kleine dop duwt op het rubber, de grote dop drukt tegen de draagarm en zo komt het rubber eruit? Mooi bedacht.
Ik dacht dat ik ooit eens gehoord had dat de lange bout waarmee de arm vast zit er moeilijk uit te krijgen is, maar dat valt mee?
Zou het magazijn dit rubber hebben? Daar wil ik zaterdag toch al langs.
Ik dacht dat ik ooit eens gehoord had dat de lange bout waarmee de arm vast zit er moeilijk uit te krijgen is, maar dat valt mee?
Zou het magazijn dit rubber hebben? Daar wil ik zaterdag toch al langs.
Re: Wieldraagarm speling
@willem,
met een draadeind M12 kan het ook goed. Alles centreert dan mooi. Met een (grote) bankschroef gaat het sneller. Je moet wel een dop nemen die zo goed mogelijk draagt op de metalen buiten rand van de bus, anders draai je mogelijk alleen het rubber binnendeel eruit.
Die lange bout heb ik tot nu toe altijd gemakkelijk los gekregen. Je moet wel zorgen dat je die losdraait in de bussen. Dus zowel de moer eraf draaien als de bout zelf laten draaien in de bussen. Bij monteren wat kopervet aan de bout en je krijgt hem de volgende keer ook weer los.
Misschien kun je de bussen nog wel bij de automaterialenzaak krijgen.
vr gr Fons
met een draadeind M12 kan het ook goed. Alles centreert dan mooi. Met een (grote) bankschroef gaat het sneller. Je moet wel een dop nemen die zo goed mogelijk draagt op de metalen buiten rand van de bus, anders draai je mogelijk alleen het rubber binnendeel eruit.
Die lange bout heb ik tot nu toe altijd gemakkelijk los gekregen. Je moet wel zorgen dat je die losdraait in de bussen. Dus zowel de moer eraf draaien als de bout zelf laten draaien in de bussen. Bij monteren wat kopervet aan de bout en je krijgt hem de volgende keer ook weer los.
Misschien kun je de bussen nog wel bij de automaterialenzaak krijgen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Wieldraagarm speling
Ah, OK je bedoelde dus om de draagarm met doppen en al in de bankschroef te klemmen. Zo ver kan die van mij niet open helaas.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Wieldraagarm speling
Na wat leermomentjes ben ik uiteindelijk een totaal andere toer op gegaan omdat ik het demonteren en monteren van de silent blocjes in de voorwieldraagarm anders echt niet voor elkaar kreeg. Persen (erin dan wel eruit) in een bankschroef leverde allerlei onbeheerst gewiebel op. Vervolgens zocht ik mijn heil in een draadstang door twee doppen, een variatie op een truc die me me bij het monteren van voorwiellagers enorm succes gebracht heeft. Hier kon ik dat succes niet evenaren, want met uitpersen kreeg ik echt geen beweging in de oude blocjes, en om ze erin te krijgen bleef ik problemen houden met scheeftrekken.
Ik heb het als volgt gedaan:
Demontage van de oude blocjes: stop een 3 mm boor in een kolomboormachine en boor hiermee het rubber tussen de binnen - en buitenbus weg. De binnenste bus kun je er nu makkelijk uittikken. Neem nu een ijzerzaag, maak het zaagblad los en steek het door de buitenbus en maak het dan weer vast. Maak nu 2 zaagsnedes in de buitenbus en tik het tussendeel eruit, daarna komt de buitenbus makkelijk los.
Montage van een nieuwe silent bloc: neem een dop 21 of daaromtrent die zo lekker mogelijk past op de buitenbus van het blocje. Leg de draagarm op een bankschroef die net zover opengedaaid is dat hij de draagarm ondersteunt aan weerskanten van het gat waar het blocje in moet komen. Neem een moker, en hou met de andere hand zowel de dop als het blocje vast, en leg dit op het gat waar het in moet komen. Mep nu op de dop zodat het blocje in het gat verwijnt.
(Die laatste methode heb ik van Jacques Wijker gekregen toen ik de moed eigenlijk al opgegeven had).
Ik heb het als volgt gedaan:
Demontage van de oude blocjes: stop een 3 mm boor in een kolomboormachine en boor hiermee het rubber tussen de binnen - en buitenbus weg. De binnenste bus kun je er nu makkelijk uittikken. Neem nu een ijzerzaag, maak het zaagblad los en steek het door de buitenbus en maak het dan weer vast. Maak nu 2 zaagsnedes in de buitenbus en tik het tussendeel eruit, daarna komt de buitenbus makkelijk los.
Montage van een nieuwe silent bloc: neem een dop 21 of daaromtrent die zo lekker mogelijk past op de buitenbus van het blocje. Leg de draagarm op een bankschroef die net zover opengedaaid is dat hij de draagarm ondersteunt aan weerskanten van het gat waar het blocje in moet komen. Neem een moker, en hou met de andere hand zowel de dop als het blocje vast, en leg dit op het gat waar het in moet komen. Mep nu op de dop zodat het blocje in het gat verwijnt.
(Die laatste methode heb ik van Jacques Wijker gekregen toen ik de moed eigenlijk al opgegeven had).
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Wieldraagarm speling
Leg de EHBO kit ook maar vast klaar...Willem de Zwijger schreef: Mep nu op de dop zodat het blocje in het gat verwijnt.
Je zou maar ineens spontaan kunnen jodelen...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Wieldraagarm speling
@willem
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je de bus er niet inkrijgt met de bankschroef (of heb je een heel klein bankschroefje)
vr gr Fons
NB bevestigings bout aangedraaid terwijl hij op de grond stond?
Dat was de lange methode . Als je bij het uitboren een grotere boor gebruikt kun je gelijktijdig nog een stukje van de binnen en buitenbus wegboren. Daarna gaat de buitenste bus er nog gemakkelijker uit. (wel recht boren).Ik heb het als volgt gedaan:
Demontage van de oude blocjes: stop een 3 mm boor in een kolomboormachine en boor hiermee het rubber tussen de binnen - en buitenbus weg. De binnenste bus kun je er nu makkelijk uittikken. Neem nu een ijzerzaag, maak het zaagblad los en steek het door de buitenbus en maak het dan weer vast. Maak nu 2 zaagsnedes in de buitenbus en tik het tussendeel eruit, daarna komt de buitenbus makkelijk los.
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je de bus er niet inkrijgt met de bankschroef (of heb je een heel klein bankschroefje)
vr gr Fons
NB bevestigings bout aangedraaid terwijl hij op de grond stond?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Wieldraagarm speling
Mijn bankschroef kan het wel hebben, maar ik vond het gewiebel met het torentje van dop-arm-bus-dop in het horizontale vlak niet je dat. Ik kreeg het niet goed op een lijn en bij aandraaien ging het scheef zitten, en besloot al (te) snel dat de draadstangmethode handiger zou moeten zijn omdat dan het torentje bij elkaar gehouden wordt.
Inderdaad de boel weer vastgedraaid nadat hij geland was. Het viel me trouwens nog op dat er wat speling in die lange bout zat als ik hem door de lange bus deed zonder de bovenste draagarm. Die speling verdween bij een kwartslag draaien, dus heb ik er een wit stipje op gezet om die positie altijd terug te kunnen vinden.
Inderdaad de boel weer vastgedraaid nadat hij geland was. Het viel me trouwens nog op dat er wat speling in die lange bout zat als ik hem door de lange bus deed zonder de bovenste draagarm. Die speling verdween bij een kwartslag draaien, dus heb ik er een wit stipje op gezet om die positie altijd terug te kunnen vinden.