Hallo,
Het is ff geleden maar terugdenkend aan thermodynamica tijdens m'n opleiding (ongeveer 20 jaar geleden) doet me herrineren dat octaangehalte iets temaken had met een vergelijking van hoe de betreffende brandstof in een testmotor werkt in vergelijking met dezelfde testmotor lopend op een zeker percentage octaan gemengd met een ander middeltje.
De vergelijking is op basis in hoever de brandstof 'zelfontbrandbaar' is - hetgeen het pingelen zou veroorzaken.
Eventjes op wikipedia gecheckt en het klopte nog aardig...
Dus:
euro 95 -> werkt in een motor op 'gelijke' manier als 95% octaan (iso octaan)
euro 98 -> werkt in een motor op 'gelijke' manier als 98% octaan (iso octaan)
De engelse wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating heeft er een mooi stukje over... De nederlandse versie is veel beknopter..
Veel beter dan m'n korte poging tot vertaling! - Geeft in ieder geval aan waar het ongeveer vandaan komt!
Groetjes
Arjan
nog geen R4 wel aan het kijken......
Octaangehalte
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Octaangehalte
Arjan
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Re: Octaangehalte
Benzine van tegenwoordig is veredelde uilenzeik of het nu octaan 95 of 97 of 98 is.
V-power van Shell is in Nederland van aanmerkelijk slechtere kwaliteit in vergelijk met duitse V-power 100.
In principe kan elke auto op octaan 95 rijden, mits de ontsteking goed wordt ingesteld,lood werd vroeger alleen maar toegevoegd om de klepzittingen te beschermen.
Lood werkte als een soort kussentje om de klap op te vangen bij het sluiten van de klep, de klepzittingen waren vroeger van peperkoek.
Loodvervanger toevoegen is weggegooid geld voor motoren na ongeveer 1980, onderschat niet hoe belangrijk een goede instelling van de ontsteking is, voor zowel het voorkomen van pingelen en voor een gunstig verbruik van uw voiture.
V-power van Shell is in Nederland van aanmerkelijk slechtere kwaliteit in vergelijk met duitse V-power 100.
In principe kan elke auto op octaan 95 rijden, mits de ontsteking goed wordt ingesteld,lood werd vroeger alleen maar toegevoegd om de klepzittingen te beschermen.
Lood werkte als een soort kussentje om de klap op te vangen bij het sluiten van de klep, de klepzittingen waren vroeger van peperkoek.
Loodvervanger toevoegen is weggegooid geld voor motoren na ongeveer 1980, onderschat niet hoe belangrijk een goede instelling van de ontsteking is, voor zowel het voorkomen van pingelen en voor een gunstig verbruik van uw voiture.
hans