Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Hey allemaal,
Ik heb me nog niet voorgesteld, maar ik ben Annabel Huisman en ik heb sinds begin van de zomer een hele mooie witte Renault 4 GTL. Ik heb hem in Eindhoven gekocht van een aardige meneer die nu zelf een Renault bestel gekocht heeft.
Zelf ben ik heel blij met de Renault, ik wil eigenlijk nooit meer een andere auto! Maar de garage meneer heeft daar helaas een andere mening over...
Ik vroeg me af wat jullie hiervan dachten:
- Remverschil voor L=500N R=1800N
- Remverschil achter L=600N R=1100N
- Uitlaat lek en los
- Koplamp reflectors roestvorming
- R.A. Wiellager hoorbaar
- Schokdempers voor lekkage
Hebben jullie misschien tips of ervaring met deze problemen? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet inschatten qua reparatie(kosten). Mijn vriend kan redelijk wat zelf, maar, zo zegt hij zelf, heeft niet overal verstand van.
Ik ben echt helemaal nieuw op dit gebied, de renault 4 is ook mijn eerste auto. Er werd me eerder verteld dat bijv. de koplampen redelijk zeldzaam zijn, of valt dit wel mee?
Ik dacht, misschien weten de renault 4 liefhebbers op het forum wel wat meer?
Ben benieuwd! (:
Groetjes ,
Annabel
Ik heb me nog niet voorgesteld, maar ik ben Annabel Huisman en ik heb sinds begin van de zomer een hele mooie witte Renault 4 GTL. Ik heb hem in Eindhoven gekocht van een aardige meneer die nu zelf een Renault bestel gekocht heeft.
Zelf ben ik heel blij met de Renault, ik wil eigenlijk nooit meer een andere auto! Maar de garage meneer heeft daar helaas een andere mening over...
Ik vroeg me af wat jullie hiervan dachten:
- Remverschil voor L=500N R=1800N
- Remverschil achter L=600N R=1100N
- Uitlaat lek en los
- Koplamp reflectors roestvorming
- R.A. Wiellager hoorbaar
- Schokdempers voor lekkage
Hebben jullie misschien tips of ervaring met deze problemen? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet inschatten qua reparatie(kosten). Mijn vriend kan redelijk wat zelf, maar, zo zegt hij zelf, heeft niet overal verstand van.
Ik ben echt helemaal nieuw op dit gebied, de renault 4 is ook mijn eerste auto. Er werd me eerder verteld dat bijv. de koplampen redelijk zeldzaam zijn, of valt dit wel mee?
Ik dacht, misschien weten de renault 4 liefhebbers op het forum wel wat meer?
Ben benieuwd! (:
Groetjes ,
Annabel
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Hee Annabel,
Allereerst welkom op het forum!
Je kunt de meeste onderdelen wel vinden via de club. Een oproepje in het "vraag en aanbod" forum doet bijna altijd wonderen. Je kunt ook sowieso bijna alles nieuw of gebruikt krijgen via Harry Velthuis uit Emmen (tel. 0591 618696 of mailen: velthuis42apestaartjezonnet.nl. Hij verstuurt het meeste wel, anders kun je het ook zelf halen).
Ook zijn er genoeg sites waar je je onderdelen nieuw vandaan kunt halen:
http://www.windclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (Gaanderen, Nederland)
http://www.derfranzose.de" onclick="window.open(this.href);return false; (Duitsland)
http://www.reno4er.de" onclick="window.open(this.href);return false; (Duitsland)
http://www.melun-retro-passion.com" onclick="window.open(this.href);return false; (Frankrijk)
Via Marktplaats en Ebay is ook altijd vanalles te vinden.
Dus onderdelen hoef je niet over in te zitten, ook valt het qua kosten meestal best mee.
Wat betreft jouw APK-rapport, dat ziet er niet zo verschrikkelijk uit.
- Uitlaat zou je kunnen vervangen of repareren (lassen). Op bijvoorbeeld de site van der Franzose kun je zien wat een uitlaat nieuw kost, afhankelijk van welk deel je nodig hebt. Er zijn vast ook wel forumleden die eentje voor je hebben. Wat betreft dat ie los zit, dat zal wel een gescheurd uitlaatrubber zijn, die kosten via Melun retro passion 1,50 per stuk maar zullen bij de lokale onderdelenboer iets duurder zijn.
- Koplampreflectors kun je wel via de club vinden, even een oproepje plaatsen of Harry bellen/mailen. Anders via bovengenoemde sites.
- Wiellager moet dan waarschijnlijk vervangen worden, geloof dat een nieuw wiellager je 25 euro kost ofzo? Harry heeft ze sowieso.
- Je schokdemper werkt niet meer naar behoren als ie lek is dus je zult een nieuwe nodig hebben, daar zijn nogal wat verschillende types van en afhankelijk van de kwaliteit die je wilt en je budget kun je te kust en te keur bij een van de sites of bij Harry. Ook tweedehandsjes zijn wel te vinden.
Wat betreft het verschil in remcapaciteit, kan verschillende oorzaken hebben, dat is even zoeken. Misschien zijn je wielremcilinders lek of is er iets mis bij je hoofdremcilinder, daar moet even iemand naar kijken (zou je vriend met wat hulp van ons uit moeten kunnen komen).
Kortom: heb je onderdelen nodig, even een oproepje op het forum (vaak tweedehands spullen) of Harry bellen/mailen. Ook de lokale autohandel wil nog wel eens wat voor R4 hebben/kunnen bestellen. Prijzen verschillen wel hier en daar.
Voor hulp bij het sleutelen kun je het beste even zoeken op het forum over desbetreffend onderdeel (meeste is al genoeg over geschreven) of iemand vragen of die eens wil helpen, er zijn zat behulpzame mensen op het forum. Scheelt dan wel om even aan te geven waar je woont.
Succes!
Rutger.
PS: ook in de restauratietopics is veel informatie te vinden, vaak met foto's hoe de auto en verschillende onderdelen in elkaar zit, dat helpt bij het sleutelen (natuurlijk totaal geen reclame voor mijn eigen topic )
Allereerst welkom op het forum!
Je kunt de meeste onderdelen wel vinden via de club. Een oproepje in het "vraag en aanbod" forum doet bijna altijd wonderen. Je kunt ook sowieso bijna alles nieuw of gebruikt krijgen via Harry Velthuis uit Emmen (tel. 0591 618696 of mailen: velthuis42apestaartjezonnet.nl. Hij verstuurt het meeste wel, anders kun je het ook zelf halen).
Ook zijn er genoeg sites waar je je onderdelen nieuw vandaan kunt halen:
http://www.windclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (Gaanderen, Nederland)
http://www.derfranzose.de" onclick="window.open(this.href);return false; (Duitsland)
http://www.reno4er.de" onclick="window.open(this.href);return false; (Duitsland)
http://www.melun-retro-passion.com" onclick="window.open(this.href);return false; (Frankrijk)
Via Marktplaats en Ebay is ook altijd vanalles te vinden.
Dus onderdelen hoef je niet over in te zitten, ook valt het qua kosten meestal best mee.
Wat betreft jouw APK-rapport, dat ziet er niet zo verschrikkelijk uit.
- Uitlaat zou je kunnen vervangen of repareren (lassen). Op bijvoorbeeld de site van der Franzose kun je zien wat een uitlaat nieuw kost, afhankelijk van welk deel je nodig hebt. Er zijn vast ook wel forumleden die eentje voor je hebben. Wat betreft dat ie los zit, dat zal wel een gescheurd uitlaatrubber zijn, die kosten via Melun retro passion 1,50 per stuk maar zullen bij de lokale onderdelenboer iets duurder zijn.
- Koplampreflectors kun je wel via de club vinden, even een oproepje plaatsen of Harry bellen/mailen. Anders via bovengenoemde sites.
- Wiellager moet dan waarschijnlijk vervangen worden, geloof dat een nieuw wiellager je 25 euro kost ofzo? Harry heeft ze sowieso.
- Je schokdemper werkt niet meer naar behoren als ie lek is dus je zult een nieuwe nodig hebben, daar zijn nogal wat verschillende types van en afhankelijk van de kwaliteit die je wilt en je budget kun je te kust en te keur bij een van de sites of bij Harry. Ook tweedehandsjes zijn wel te vinden.
Wat betreft het verschil in remcapaciteit, kan verschillende oorzaken hebben, dat is even zoeken. Misschien zijn je wielremcilinders lek of is er iets mis bij je hoofdremcilinder, daar moet even iemand naar kijken (zou je vriend met wat hulp van ons uit moeten kunnen komen).
Kortom: heb je onderdelen nodig, even een oproepje op het forum (vaak tweedehands spullen) of Harry bellen/mailen. Ook de lokale autohandel wil nog wel eens wat voor R4 hebben/kunnen bestellen. Prijzen verschillen wel hier en daar.
Voor hulp bij het sleutelen kun je het beste even zoeken op het forum over desbetreffend onderdeel (meeste is al genoeg over geschreven) of iemand vragen of die eens wil helpen, er zijn zat behulpzame mensen op het forum. Scheelt dan wel om even aan te geven waar je woont.
Succes!
Rutger.
PS: ook in de restauratietopics is veel informatie te vinden, vaak met foto's hoe de auto en verschillende onderdelen in elkaar zit, dat helpt bij het sleutelen (natuurlijk totaal geen reclame voor mijn eigen topic )
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Lekt de uitlaat omdat hij los zit, of lekt hij ook op andere punten?
Zo niet, is het een eitje: bij mij lekte hij op de klemmen.
Losgehaald, lekker veel gum gun ertussen, vast weer en klaar.
Zo niet, is het een eitje: bij mij lekte hij op de klemmen.
Losgehaald, lekker veel gum gun ertussen, vast weer en klaar.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
dit is een lijstje wat mooi meevalt.
grooste is eigenlijk het remverschil.
komt dit omdat de cillinders aan het verslijten zijn, omdat de remvoering op raakt, remvloeistof veroudert of met een beetje afstellen al opgelost?
alle onderdelen zijn in het clubmagazijn in Loenen verkrijgbaar
grooste is eigenlijk het remverschil.
komt dit omdat de cillinders aan het verslijten zijn, omdat de remvoering op raakt, remvloeistof veroudert of met een beetje afstellen al opgelost?
alle onderdelen zijn in het clubmagazijn in Loenen verkrijgbaar
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Het clubmagazijn heeft inderdaad veel onderdelen liggen maar zowat elke onderdelenboer in Ehv heeft dat ook liggen, of hoogstens 1 dag later. Ik haal of bestel mijn spullen ook in Eindhoven of omgeving.
Je lijstje ziet er niet erg uit, kun je makkelijk zelf doen. Eventueel wil ik wel wat aanwijzingen geven als je niet verder kunt; ik zit in de buurt...
Als het wiellager alleen wat los zit is het helemaal niet zeker of ze vervangen moet worden. Ze hebben het over 'hoorbaar'...
Koplampen is misschien wat moeilijker om lokaal te halen, tenminste als je nieuwe wilt.
En ben je zeker dat je R4 een GTL is en geen TL?
Edit: je hebt 'm gekocht in Eindhoven maar niet zeker dus dat je ook in Eindhoven woont... hmm, erover gelezen. Maar als je toch redelijk in de buurt zit geldt het bovenstaande toch....
Je lijstje ziet er niet erg uit, kun je makkelijk zelf doen. Eventueel wil ik wel wat aanwijzingen geven als je niet verder kunt; ik zit in de buurt...
Als het wiellager alleen wat los zit is het helemaal niet zeker of ze vervangen moet worden. Ze hebben het over 'hoorbaar'...
Koplampen is misschien wat moeilijker om lokaal te halen, tenminste als je nieuwe wilt.
En ben je zeker dat je R4 een GTL is en geen TL?
Edit: je hebt 'm gekocht in Eindhoven maar niet zeker dus dat je ook in Eindhoven woont... hmm, erover gelezen. Maar als je toch redelijk in de buurt zit geldt het bovenstaande toch....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Mijn eerste APK (op zoek naar meningen)
Heel erg bedankt voor de reacties! Dit maakt mijn dag echt goed, en geeft me weer hoop voor het behouden van mijn autootje
@ Rutger: heel erg bedankt voor de tips, ik ga even rondneuzen ! En als ik onderdelen heb ga ik zeker even neuzen bij de restautratietopics
Zelf woon ik nu in Amsterdam, maar mijn auto staat nog in Eindhoven en ben daar nog regelmatig.
@ Zwergje: ik weet nog niet precies waar hij lekt... aangezien het me hiervoor nog niet was opgevallen (ik dacht dat geluid normaal was) maar is het dan handig om hem eerst even vast te zetten en dan te kijken of hij nog lekt, denkik?
@ Mark: het kan niet aan verouderde remvloeistof liggen, we hebben namelijk de leidingen al een aantal keer doorgepompt met nieuwe vloeistof omdat we eerst dachten dat het gewoon aan evt. luchtbellen lag. Maar iemand had me de tip gegeven om alle cillinders behalve de hoofdcilinder vast te zetten met klem/ en dan kijken of hij nog remt? Maar ik weet dus niet meer of hij nou WEL moet remmen wil je weten dat de hoofdcilinder kapot is, of NIET moet remmen? (misschien een stomme vraag maar ik ben echt een groentje zoals jullie merken)
@ R4F6GTX Automaat: dat zou super zijn; ik ben heel vaak in Eindhoven en zeker de komende 2 weken omdat ik graag aan de auto wil sleutelen. En het kan inderdaad best zijn dat het wiellager alleen los zit, die is er namelijk een keer uit geweest en de kans bestaat dat die niet goed is teruggezet? Ik dacht dat ik er zeker van was dat het een GTL was maar ik kreeg net ook een bericht van de vorige eigenaar dat het op papier idd een GTL is, maar qua uitvoering een TL (o.a. 800cc motor, trommelremmen rondom) .
@ Rutger: heel erg bedankt voor de tips, ik ga even rondneuzen ! En als ik onderdelen heb ga ik zeker even neuzen bij de restautratietopics
Zelf woon ik nu in Amsterdam, maar mijn auto staat nog in Eindhoven en ben daar nog regelmatig.
@ Zwergje: ik weet nog niet precies waar hij lekt... aangezien het me hiervoor nog niet was opgevallen (ik dacht dat geluid normaal was) maar is het dan handig om hem eerst even vast te zetten en dan te kijken of hij nog lekt, denkik?
@ Mark: het kan niet aan verouderde remvloeistof liggen, we hebben namelijk de leidingen al een aantal keer doorgepompt met nieuwe vloeistof omdat we eerst dachten dat het gewoon aan evt. luchtbellen lag. Maar iemand had me de tip gegeven om alle cillinders behalve de hoofdcilinder vast te zetten met klem/ en dan kijken of hij nog remt? Maar ik weet dus niet meer of hij nou WEL moet remmen wil je weten dat de hoofdcilinder kapot is, of NIET moet remmen? (misschien een stomme vraag maar ik ben echt een groentje zoals jullie merken)
@ R4F6GTX Automaat: dat zou super zijn; ik ben heel vaak in Eindhoven en zeker de komende 2 weken omdat ik graag aan de auto wil sleutelen. En het kan inderdaad best zijn dat het wiellager alleen los zit, die is er namelijk een keer uit geweest en de kans bestaat dat die niet goed is teruggezet? Ik dacht dat ik er zeker van was dat het een GTL was maar ik kreeg net ook een bericht van de vorige eigenaar dat het op papier idd een GTL is, maar qua uitvoering een TL (o.a. 800cc motor, trommelremmen rondom) .