zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 130676Bericht zwergje »

In verband met een 1400 die ligt te wachten tot ik tijd heb voor ombouw, een vraag over compressie en verschil in cylinderkop tussen de f6 kop en gtl kop, beide 1100 cc.
Ik heb me door Okido laten vertellen, dat de cylinderkop van de f6 verantwoordelijk is voor de lagere compressie van die motor tov van de GTL ( 1: 8.2 tov van 1: 9.5), vermoedelijk omdat de F6 kop hoger is.

Nu heb ik me werkelijk klem gezocht op het forum en elders naar meer info over dit topic, omdat het zou kunnen betekenen, dat je door simpelweg de kop van je f6 blok te vervangen door een gtl exemplaar, je f6 pittiger zou worden ( gtl bakje of 5 bak ervoor, ach ja, we zijn ook nooit tevreden), maar ook in de kluwer vindt ik niet de gezochte info.

Vraag is dus: heeft het F6 blok inderdaad een lagere compressie door de cylinderkop?
Met alle respect voor jouw kennis, Okido, en nogmaals dank voor je reacties, maar ik wil dingen 100% zeker weten voor ik er mee aan de gang ga. Daarom ga ik eigenlijk nooit op een enkele bron af in dit soort gevallen.

groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op zo nov 03, 2013 11:21 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 130687Bericht ap »

Daar gaan we weer.

Ja sorry maar steeds weer kom je met vragen terwijl je zelf het antwoord al hebt gekregen.

Ik zou zeggen hou op met twijfelen en maak die handel klaar.

En anders neem je een schuifmaat en ga je de twee koppen met elkaar vergelijken.
Wel even zorgen dat ze beiden ongereviseerd en nog niet gevlakt zijn.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 130690Bericht zwergje »

Daar gaan we weer.
Zal niet voor het laatst zijn, dus wen er maar aan.

En bedankt voor je antwoord :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 130704Bericht RVIER »

@ zwergje

Boring en slag zijn van beide motoren gelijk, enige verschil is de kop.
Als je er een GTL kop opzet heb je dezelfde 11000 die dan bij een lager toerental 34PK haalt

weinig winst dus

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 130706Bericht Willem de Zwijger »

Zijn die F6 en GTL nokkenassen dan toch identiek? Daar was toch ook onduidelijkheid over, of heb ik iets gemist?
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 131087Bericht zwergje »

Ha die Willem,

Over typisch zwergiaanse vraagjes gesproken :lol:
Voor mij persoonlijk misschien een troost dat zwergiaanse vraagjes, ook door anderen gesteld, niet altijd op duidelijkheid mogen hopen, voor het antwoord op de vraag wel jammer.

Hoe komt het toch, dat de precieze gegevens van de F6 nokkenas, zo lastig te achterhalen zijn?
Evenals dat er geen duidelijke gegevens te achterhalen lijken ( door mij althans) over de nokkenas van de 45 pk 1100 uit de oer 5: diens kleppentijden zijn bekend, en dezelfde als die van de 1100 gtl.
Een 32 mm carb geeft 4 pk extra, de compressie van beide blokken is gelijk.
Die overige 7 pk, waar anders kan die vandaan komen als de nokkenas?

Maar als diens kleppentijden gelijk zijn, kan dat verschil dan ergens ander vandaan komen dan de ligthoogte van de kleppen ( nokhoogte van de nokkenas) , of de zgn kleplichtkromme ( de snelheid waarmee kleppen openen en sluiten, door de bolling, kromme van de nok).
En waarom, o waarom, vindt ik in de docu noch via google cijfers hierover?

Geheim van smit Renault?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 131088Bericht zwergje »

En anders neem je een schuifmaat en ga je de twee koppen met elkaar vergelijken.
Wel even zorgen dat ze beiden ongereviseerd en nog niet gevlakt zijn.
Inderdaad de schuifmaat erbij gepakt.
F6 kop blijkt platter......
Vermoedelijk flink gevlakt ( meer dan 2mm).
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 131100Bericht Rutger-peer »

Even terzijde:

Misschien een goed idee om een topic aan te maken waarin ditsoort technische informatie samengevoegd wordt? Dus ook geen discussie maar enkel aanvullen, waarbij een moderator het eerste bericht steeds updated wanneer er weer extra informatie is? Dus ook informatie uit techinsche handboeken die iedereen op dit forum heeft en wil toevoegen. Op die manier creëren we hopelijk een heel complete database van technische info.

Dat scheelt een hoop dezelfde vragen stellen en maakt het gemakkelijk informatie terug te vinden en dus te achterhalen.

Misschien kunnen we dan ook een nieuw forum openen "technische informatie" o.i.d., naast de al bestaande fora als "vraag en aanbod" en "sleutelen aan de Renault 4" ...

Je zou hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld info over de verschillende uitvoeringen van de R4 en kleurcodes (zoals op het engelse forum) etc.

Maar een idee.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl

Bericht: # 131104Bericht kpr »

Rutger-peer schreef:Even terzijde:

Misschien een goed idee om een topic aan te maken waarin ditsoort technische informatie samengevoegd wordt? Dus ook geen discussie maar enkel aanvullen, waarbij een moderator het eerste bericht steeds updated wanneer er weer extra informatie is? Dus ook informatie uit techinsche handboeken die iedereen op dit forum heeft en wil toevoegen. Op die manier creëren we hopelijk een heel complete database van technische info.

Dat scheelt een hoop dezelfde vragen stellen en maakt het gemakkelijk informatie terug te vinden en dus te achterhalen.

Misschien kunnen we dan ook een nieuw forum openen "technische informatie" o.i.d., naast de al bestaande fora als "vraag en aanbod" en "sleutelen aan de Renault 4" ...

Je zou hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld info over de verschillende uitvoeringen van de R4 en kleurcodes (zoals op het engelse forum) etc.

Maar een idee.
Een Wiki of zo voor veel voorkomend klussen/vragen zou inderdaad handig zijn.
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Plaats reactie