ruitensproeier werkt niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129954Bericht Hanz »

Zuigt wel vloeistof uit het reservoir maar krijgt om een of andere reden maar een enkel druppeltje op de voorruit; blaast vooral lucht. Waar ligt dat aan? De slang is niet verstopt want er komt wat vloeistof doorheen. De pomp doet het ook (maar misschien niet goed genoeg?).

Hoe kan ik trouwens die sproeier demonteren ter inspectie? Heeft iemand misschien nog zo'n pompje liggen (pre-1978, dus geen voet- maar handbediend)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129960Bericht Tweety »

Sproeier kan je volgens mij demonteren door 'm naar buiten te trekken.... voorzichtig om te voorkomen dat de slang eraf schiet... danzorgen dat 't slangetje eruit blijft steken als je de sproeier eraf haalt..... dan kijken of de sproeier evt. verstopt zit ... anders zit er ergens misschien een lek.....
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129964Bericht jandoe1000 »

Weet niet zeker wat er bij jou op zit maar bij de mijne kan de sproeierkop er worden afgedraaid. Nergens aan trekken. Daarna zonodig gaatjes van de sproeierkop doorprikken met een draadje van een staalborstel. Leiding doorblazen met perslucht vanaf het dunne slangetje dat van de handpomp naar de sproeier loopt. Als dat niet helpt, is het mogelijk de pomp die een lek membraan heeft. Heb zo'n pompje nog wel liggen (in Frankrijk), en misschien ook wel het afbrekende dingetje van de koplamp. Duurt even voordat ik dat kan vaststellen. Is het urgent of wil je wachten?
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129967Bericht Marcel77 »

Als de sproeier verstopt zit en je pakt een luchtpistool heb je kans dat de slang eraf ploft.
Probeer het eerst met een dun staaldraadje zoals voorgesteld.

Maar als er lucht uitkomt kan de sproeier ook niet verstopt zitten. !!!
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129971Bericht Hanz »

Dank voor het meedenken.

@Jandoe: Het is in zoverre urgent dat ik wel een keer met het ding de weg op wil ;-) Ik heb trouwens denk ik hetzelfde als jij in je 66-er?

Ik zal eerst eens voorzichtig draaien, daarna trekken. En inderdaad, het feit dat er wel een klein beetje vloeistof doorheen komt doet vermoeden dat hij in ieder geval niet helemaal verstopt zit. Ik wil eigenlijk het slangetje eruit hebben zodat ik kan zien wat er met het water gebeurt als ik pomp. Later meer, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat de pomp goed is. Misschien is de boel voor 95% verstopt of zo.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129980Bericht jandoe1000 »

Hanz, is volgende week vroeg genoeg? Misschien lukt dat.
Als de sproeierkop eraf is kun je al zien of er met pompen vloeistof uitkomt. Daarvoor hoef je niet aan de slang te trekken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129983Bericht Hanz »

volgens de keurmeester is een sproeier verplicht voor auto's jonger dan september 1971. De mijne is van december 1971 :evil: Dus, zonder sproeier geen APK... Ik ga van het weekend het ding uit elkaar frotten, als hij stuk blijkt te zijn hou ik me aanbevolen voor een vervangend exemplaar.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 129987Bericht Tweety »

Ja sproeier is verplicht...mocht het kopje verstopt zitten, en je hebt 't eraf, dan is met perslucht vanaf de de kant van de kleine gaatjes blazen wel een goed idee, vanaf de achterzijde niet !!! kans bestaat dat je dan de kogeltjes eruit blaast...een membraampje en een voetpompje heb ik geloof ik nog wel...
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 130135Bericht plakjes »

Ik weet wel dat bij mijn f4 (1986) het terugslagklepje/ kogeltje in het T stukje niet meer afsloot.
Dan ging de vloeistof omhoog in de slang, er kwamen een paar druppels op het raam en dan liep de rest weer terug in het reservoir.
Ander T stuk er op gezet en het werkte weer.
Maar ik heb geen idee of er op een oudere 4 ook een T stukje op de slangen zit.

gr plakjes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ruitensproeier werkt niet

Bericht: # 130142Bericht Hanz »

Hmm, kogeltjes, voetpompjes en T-stukken zijn mij onbekende onderdelen ;-) Hoe het ook zij, de hele boel is gedemonteerd (idd Jandoe, het kopje kan er gewoon afgeschroefd worden). Slangen volledig verhard en de helft van de sproeikop is verstopt, dus dat wordt een dunne naald zoeken. Verder lijkt het weer te werken.
Plaats reactie