Bobine (Renault Dauphine)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Daan Strijk
Berichten: 18
Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm

Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 129256Bericht Daan Strijk »

Ik heb het idee dat mijn Dauphine een nieuwe Bobine nodig heeft.
Nu is mijn vraag: Wat voor een Bobine moet ik zoeken, waar kan ik deze eventueel kopen?
Waar moet ik op letten? en wat zijn de verschillen in Bobine's?

Dit is mijn huidige Bobine!

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 129259Bericht R4F6GTX Automaat »

Daan Strijk schreef:Ik heb het idee dat mijn Dauphine een nieuwe Bobine nodig heeft.
....
Hoe kom je bij dat idee? Wat doet ie wel of niet?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Daan Strijk
Berichten: 18
Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 129262Bericht Daan Strijk »

Als hij warm is gaat hij slecht lopen. Veelal stotteren als ik vraag om gas. Dit treed vaak pas op naar zoon 50 kilometer. Veel dingen heb ik al nagelopen vervangen of schoon gemaakt. Dus dacht dat het de bobine kon zijn?
of zie ik dat verkeerd?
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 129275Bericht zwergje »

Heb me laten vertellen, dat als de bobine heet/warm wordt, dat een indicatie is, dat ie aan vervanging toe is.

Leen APK heeft goeie bobines ( rechts, naast de 123 ontsteking ), weet niet of ze veel duurder zijn als ergens anders..
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Daan Strijk
Berichten: 18
Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 129284Bericht Daan Strijk »

Bedankt, Ik heb in iedergeval een nieuwe besteld. Is kijken wat deze allemaal verhelpt.
Ik laat het jullie eerdaags weten!
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140056Bericht Jakke »

En wat leverde de vervanging op? Ik heb namelijk een gelijkaardig probleem ...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140092Bericht Bertje »

Ik zou juist gokken op de condensator; die krijgt veel meer van de motorwarmte mee dan de bobine. Los daarvan kun je de condensator al voor een paar euro als oorzaak uitsluiten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140114Bericht Rutger-peer »

Daan Strijk schreef:Veel dingen heb ik al nagelopen vervangen of schoon gemaakt.
Lijkt me dat ie de condensator dan als een van de eerste dingen heeft vervangen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140124Bericht Jakke »

in mijn geval gaat dat niet van die condensator: ik heb nl. een volledig elektronische ontsteking ... Ik ga nog eens de temperatuur meten van de bobine (ik heb een infrarood thermometer!). Bij gelegenheid weet ik het resultaat nog te vertellen ... (Het is een Beru bobine, en Beru zelf heeft me al laten weten dat ca. 50°C zou moeten kunnen).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140156Bericht Bertje »

Weet je zeker dat je de elektronica als oorzaak kan uitsluiten? Als in: zit de elektronica niet te dicht bij de motor zodat deze teveel warmte meekrijgt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140170Bericht Jakke »

't ja ik weet het niet zeker. Opvallend is dus dat die hoogspanningsbobine volgens mij erg warm wordt, en misschien daarom vlug de geest geeft. Reden??? Als ik de bobine vervang draait de motor weer als een klokje tot ... Als ze te warm wordt kan dat zijn doordat er een te grote stroom doorgaat (primaire weerstand is normaal: 2 Ohm). Komt dit door de elektronische unit (contactloze elektronische ontsteking van Mobelec)??? Feit is: ik heb deze elektronische ontsteking al heel lang: stond destijds op een Simca 1100, door mij geplaatst als vervanging van de klassieke puntjes. Leverde toen nooit problemen op. Iemand enig idee hoe ik zulke elektronische unit kan controleren?
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140171Bericht Jakke »

nog vergeten zeggen: de elektronische unit staat ver weg van de motor, en wordt zelf niet (te) warm!
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140184Bericht r4 gtl »

De bobine wordt normaal gesproken niet warmer bij gebruik van een elektronische onsteking, die via de contactpunten wordt aangestuurd.
De weerstand van de bobine bepaalt de stroom die er door loopt en daarmee de warmteontwikkeling. Kijk wel even of er miscchien een voorschakelweerstand voor de bobine hoort te zitten (ga ik niet vanuit bij een Dauphine).
Verder kan de bobine erg warm worden bij een verkeerd afgestelde contactpuntafstand. Een te kleine contactpuntafstand leidt er toe dat de primaire stroom te lang door de bobine loopt.
Heb dit in de praktijk meegemaakt.
Zelfs de elektr. ontstekingsunit kan hierdoor warmer worden.
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140188Bericht Jakke »

Interessante beschouwing, bedankt; dat ga ik even nakijken. Mijn Mobelec ontsteking is wel zonder contactpunten, maar de opening van het opneem-element tot de nok van de stroomverdeler, is ook hier in te stellen en dit komt mogelijk op hetzelfde neer ..?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Bobine (Renault Dauphine)

Bericht: # 140190Bericht Bertje »

Zou wel eens kunnen, ja. Lijkt mij dat als je ze dichter op elkaar zet, de opnemer de nok langer blijft "zien" en de stroom dus langer onderbroken wordt. Is het proberen waard, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie