Distributie ketting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jomajos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 9:24 am

Distributie ketting

Bericht: # 128293Bericht jomajos »

Hallo allemaal,
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.
Nu heb ik vorige week een 4 GTL uit '84 gekocht (117.000 km) en ben 'schoon schip' aan het maken m.b.t. het onderhoud. Ik kan echter nergens in de boeken (zowel niet in Olyslager als in Haynes) vinden wanneer de ketting vervangen dient te worden. Wel zie ik, dat e.e.a. alleen uitgevoerd kan worden bij uitgebouwde motor? (...even de deksel eraf, spanner los etc. is dus niet mogelijk) Wie weet hier meer van ????
Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128294Bericht Okido »

117.000 km is betrekkelijk weinig voor een GTL-motor, als er geen bijzondere omstandigheden zijn geweest, gaat die ketting zeker dat aantal nog een keer mee. Lekker laten zitten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128295Bericht schoapke »

om de ketting kapot te krijgen moet je wel erg goed je best doen.
Bij onderhoud zou ik eerder de kettingspanner verwachten aan vervanging toe te zijn
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128296Bericht dirkoosterhoff »

Die R4 motortjes met ketting zijn toch niet kapot te krijgen?
Ik ken ze wel die 4 ton gelopen hebben met dezelfde ketting!
Heel wat beter dan al die auto's met riemen waar je om de zoveel kilometer voor veel geld de riem weer moet laten vervangen.
jomajos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 9:24 am

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128358Bericht jomajos »

oké, mensen....bedankt voor de info. Er is dus blijkbaar aan de ketting geen onderhoud nodig, hoogstens aan de spanner. Maar daar zijn nog geen signalen voor.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128376Bericht R4F6GTX Automaat »

Als hij niet rammelt hoef je er niks aan te doen. Rond de 4 ton kan het wat gaan rammelen, als je de motor normaal gezien niet af en toe van nieuwe olie voorziet, eerder niet zo gauw; ik heb het nog nooit voorgehad.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Re: Distributie ketting

Bericht: # 128418Bericht hankleinjan.nl »

psies,
vanaf de 4 ton kan het geleideblokje van de hydrolische kettingspanner beginnen in te slijten. Maar dan alleen nog als je de onderhoudsinterval van olieverversen niet hebt nageleefd.Wat getik of geratel is het resultaat.

groet, han
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135156Bericht Peu404 »

Als je ratel/gerinkel hoort in de buurt van de distributie is het de kettingspanner? GTL 100.000 km gelopen. De verkoper zei dat het de versleten rubbers van de pook waren, maar na vervanging is het geluid niet weg.

Inmiddels de motor gespoeld met motorreiniger van Wyns en verse 20W60 er op. Het geluid is weg. Zal wel een met sludge verstopte kettingspanner zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Peu404 op vr mar 23, 2012 2:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135158Bericht boerBon »

Ketting slijtage kun je ook checken door te kijken of je m iets vh tandwiel kan lichten.
Ongeacht de spanning moet hij hier strak omheen zitten, zoniet; zijn de rollers dunner geworden.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135164Bericht Peu404 »

Kun je het distributiedeksel wel er af halen zonder de motor uit de auto te halen?
Dat is dan een hele klus eerst.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135177Bericht RVIER »

Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.


advies geldt alleen voor distributieriemen (rubber dus)

je kunt er van binnenuit bij als je bv de verwarming deomonteerd en een stuk uit het schutbord slijpt :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135181Bericht jeffr4 »

Zo'n stuk uitslijpen, Fons??..... :D :D

Afbeelding

Nou moest ik dit natuurlijk wel met de dynamo en waterpomp" aan de verkeerde kant" en effe grof de slijptol erin gezet voor wat stoeiruimte en is inmiddles het gedeelte van de kachel dicht met een ander gat voor de slang van de verwarming en wordt de uitsparing van de dynamo en riem een stuk kleiner, netter enz. met een vrije loop en nog ruimte om de riem te stellen.
Als ik de kap demontabel maak, kan ik nog bij de distributie :lol:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135199Bericht RVIER »

Ha Jeffrey

Waarom maak je de motor niet vast aan de motorkap? :D als je hem dan open klapt kun je goed bij de v-snaar. :D

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135212Bericht Rudolf2 »

Kan in principe wel zo, maar dan moet je ook de versnellingsbak aan de motorkap bevestigen (en natuurlijk de ophanging, en dan een elektrisch motortje om de motorkap open te sjorren, want dat red je handmatig niet meer...

Rudolf
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Distributie ketting

Bericht: # 135214Bericht jeffr4 »

Als leek op het gebied van de R4 en met mijn 2 linker handen, sta ik altijd open voor goede ideeën van de
meer ervarene kenners, zeker met mijn A-technisch inzicht en dan is het toch fantastisch zo'n forum!
Helaas heb ik al voor deze constructie gekozen , omdat de V-riem ook op deze wijze makkelijk is te verwisselen en te stellen en ..........overdenk om een katteluik te gebruiken voor de distributie. :D

Was ik nou maar van te voren weer eens naar Fons gegaan, niet alleen voor de koffie, maar voor deze goede oplossing en waarom is Rudolf niet weer bij mij langs geweest voor deze aanvullende wetenschap.
Sjonge jonge jonge (stug)
Plaats reactie