Distributie ketting
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Distributie ketting
Hallo allemaal,
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.
Nu heb ik vorige week een 4 GTL uit '84 gekocht (117.000 km) en ben 'schoon schip' aan het maken m.b.t. het onderhoud. Ik kan echter nergens in de boeken (zowel niet in Olyslager als in Haynes) vinden wanneer de ketting vervangen dient te worden. Wel zie ik, dat e.e.a. alleen uitgevoerd kan worden bij uitgebouwde motor? (...even de deksel eraf, spanner los etc. is dus niet mogelijk) Wie weet hier meer van ????
Alvast bedankt !
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.
Nu heb ik vorige week een 4 GTL uit '84 gekocht (117.000 km) en ben 'schoon schip' aan het maken m.b.t. het onderhoud. Ik kan echter nergens in de boeken (zowel niet in Olyslager als in Haynes) vinden wanneer de ketting vervangen dient te worden. Wel zie ik, dat e.e.a. alleen uitgevoerd kan worden bij uitgebouwde motor? (...even de deksel eraf, spanner los etc. is dus niet mogelijk) Wie weet hier meer van ????
Alvast bedankt !
Re: Distributie ketting
117.000 km is betrekkelijk weinig voor een GTL-motor, als er geen bijzondere omstandigheden zijn geweest, gaat die ketting zeker dat aantal nog een keer mee. Lekker laten zitten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Distributie ketting
om de ketting kapot te krijgen moet je wel erg goed je best doen.
Bij onderhoud zou ik eerder de kettingspanner verwachten aan vervanging toe te zijn
Bij onderhoud zou ik eerder de kettingspanner verwachten aan vervanging toe te zijn
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Distributie ketting
Die R4 motortjes met ketting zijn toch niet kapot te krijgen?
Ik ken ze wel die 4 ton gelopen hebben met dezelfde ketting!
Heel wat beter dan al die auto's met riemen waar je om de zoveel kilometer voor veel geld de riem weer moet laten vervangen.
Ik ken ze wel die 4 ton gelopen hebben met dezelfde ketting!
Heel wat beter dan al die auto's met riemen waar je om de zoveel kilometer voor veel geld de riem weer moet laten vervangen.
Re: Distributie ketting
oké, mensen....bedankt voor de info. Er is dus blijkbaar aan de ketting geen onderhoud nodig, hoogstens aan de spanner. Maar daar zijn nog geen signalen voor.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Distributie ketting
Als hij niet rammelt hoef je er niks aan te doen. Rond de 4 ton kan het wat gaan rammelen, als je de motor normaal gezien niet af en toe van nieuwe olie voorziet, eerder niet zo gauw; ik heb het nog nooit voorgehad.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
Re: Distributie ketting
psies,
vanaf de 4 ton kan het geleideblokje van de hydrolische kettingspanner beginnen in te slijten. Maar dan alleen nog als je de onderhoudsinterval van olieverversen niet hebt nageleefd.Wat getik of geratel is het resultaat.
groet, han
vanaf de 4 ton kan het geleideblokje van de hydrolische kettingspanner beginnen in te slijten. Maar dan alleen nog als je de onderhoudsinterval van olieverversen niet hebt nageleefd.Wat getik of geratel is het resultaat.
groet, han
Renault 4 TL 1983 205.000 km
Re: Distributie ketting
Als je ratel/gerinkel hoort in de buurt van de distributie is het de kettingspanner? GTL 100.000 km gelopen. De verkoper zei dat het de versleten rubbers van de pook waren, maar na vervanging is het geluid niet weg.
Inmiddels de motor gespoeld met motorreiniger van Wyns en verse 20W60 er op. Het geluid is weg. Zal wel een met sludge verstopte kettingspanner zijn geweest.
Inmiddels de motor gespoeld met motorreiniger van Wyns en verse 20W60 er op. Het geluid is weg. Zal wel een met sludge verstopte kettingspanner zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Peu404 op vr mar 23, 2012 2:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Distributie ketting
Ketting slijtage kun je ook checken door te kijken of je m iets vh tandwiel kan lichten.
Ongeacht de spanning moet hij hier strak omheen zitten, zoniet; zijn de rollers dunner geworden.
Ongeacht de spanning moet hij hier strak omheen zitten, zoniet; zijn de rollers dunner geworden.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Distributie ketting
Kun je het distributiedeksel wel er af halen zonder de motor uit de auto te halen?
Dat is dan een hele klus eerst.
Dat is dan een hele klus eerst.
Re: Distributie ketting
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.
advies geldt alleen voor distributieriemen (rubber dus)
je kunt er van binnenuit bij als je bv de verwarming deomonteerd en een stuk uit het schutbord slijpt
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Distributie ketting
Zo'n stuk uitslijpen, Fons??.....
Nou moest ik dit natuurlijk wel met de dynamo en waterpomp" aan de verkeerde kant" en effe grof de slijptol erin gezet voor wat stoeiruimte en is inmiddles het gedeelte van de kachel dicht met een ander gat voor de slang van de verwarming en wordt de uitsparing van de dynamo en riem een stuk kleiner, netter enz. met een vrije loop en nog ruimte om de riem te stellen.
Als ik de kap demontabel maak, kan ik nog bij de distributie
Nou moest ik dit natuurlijk wel met de dynamo en waterpomp" aan de verkeerde kant" en effe grof de slijptol erin gezet voor wat stoeiruimte en is inmiddles het gedeelte van de kachel dicht met een ander gat voor de slang van de verwarming en wordt de uitsparing van de dynamo en riem een stuk kleiner, netter enz. met een vrije loop en nog ruimte om de riem te stellen.
Als ik de kap demontabel maak, kan ik nog bij de distributie
Re: Distributie ketting
Ha Jeffrey
Waarom maak je de motor niet vast aan de motorkap? als je hem dan open klapt kun je goed bij de v-snaar.
vr gr Fons
Waarom maak je de motor niet vast aan de motorkap? als je hem dan open klapt kun je goed bij de v-snaar.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Distributie ketting
Kan in principe wel zo, maar dan moet je ook de versnellingsbak aan de motorkap bevestigen (en natuurlijk de ophanging, en dan een elektrisch motortje om de motorkap open te sjorren, want dat red je handmatig niet meer...
Rudolf
Rudolf
Re: Distributie ketting
Als leek op het gebied van de R4 en met mijn 2 linker handen, sta ik altijd open voor goede ideeën van de
meer ervarene kenners, zeker met mijn A-technisch inzicht en dan is het toch fantastisch zo'n forum!
Helaas heb ik al voor deze constructie gekozen , omdat de V-riem ook op deze wijze makkelijk is te verwisselen en te stellen en ..........overdenk om een katteluik te gebruiken voor de distributie.
Was ik nou maar van te voren weer eens naar Fons gegaan, niet alleen voor de koffie, maar voor deze goede oplossing en waarom is Rudolf niet weer bij mij langs geweest voor deze aanvullende wetenschap.
Sjonge jonge jonge
meer ervarene kenners, zeker met mijn A-technisch inzicht en dan is het toch fantastisch zo'n forum!
Helaas heb ik al voor deze constructie gekozen , omdat de V-riem ook op deze wijze makkelijk is te verwisselen en te stellen en ..........overdenk om een katteluik te gebruiken voor de distributie.
Was ik nou maar van te voren weer eens naar Fons gegaan, niet alleen voor de koffie, maar voor deze goede oplossing en waarom is Rudolf niet weer bij mij langs geweest voor deze aanvullende wetenschap.
Sjonge jonge jonge