carterpan demonteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 126217Bericht GijSsie »

Vandaag is de motor eruit gehaald en de cartenpan eronder vandaan geschroeft.

Het eerder genoemde nummer voor de pakking van REINZ is juist, past precies :D .

Komende week gaat pa die pan een keer lassen en dan kan t spul weer in elkaar!
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 126509Bericht GijSsie »

Pan was niet lek :D , alleen de o-ring sloot niet goed af :roll: . Maargoed nu is de restauratie echt compleet :lol: .

De plug is ook vervangen door 1 met een zeskant, is veeeeel makkelijk los te krijgen dan zo'n 4-kante gat plug...
Savane 1993 =D
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 126545Bericht Tweety »

Behalve als je daar precies het goeie doppie voor hebt.... dan maakt 't niet uit...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 126555Bericht Willem de Zwijger »

Oef....dat is een hoop werk voor de kat z'n kanarie dan. Zat er een platgedraaid ringetje tussen dan of zo? En als ik zo vrij mag zijn, heb je niet eerst een vers ringetje geprobeerd? (uhm)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 126562Bericht GijSsie »

Tuurlijk wel willem. Ik heb drie verschillende geprobeerd. 2x koper 1x aluminium. Waarschijnlijk toch niet de juiste afmeting..

Voordat de carterpan gemonteerd werd heb ik er nog even wat olie ingedaan om te kijken of er nogsteeeds een lek is. Nu is het over met het nieuwe doppie ! :D
Savane 1993 =D
webdirk
Berichten: 12
Lid geworden op: do jun 27, 2013 10:37 pm
Locatie: Heerenveen

Help! carterpan demonteren

Bericht: # 146092Bericht webdirk »

Hallo allemaal,
ik reageer even op dit belegen topic. Ben ook aan de carterpan begonnen, heb hem al loshangen. Ik lees hier voorste baksteun losmaken en blok iets naar voren leggen. Kan iemand even aanduiden waar die baksteun zit (aan de vers.bak neem ik aan). En als die los is kan het blok iets opschuiven?? Moet de olie uit de bak?
Overigens heb ik een kurken pakking liggen met twee van die rubberen bochtjes. Ik zie in de verte al dat er nu een rubberen pakking op zit. Ik kan toch gewoon die kurken monteren?
Dank en gr. Dirk

Update, tot nu toe niet gelukt, boel maar weer ff inelkaar gezet, kwam er zo niet uit, moet morgen weer rijden, dan nog maar even lekken :-?
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 146125Bericht Bertje »

Het motorblok hangt in 3 rubber, het voorste rubber zit eigenlijk aan de bak en hangt aan de voorbalk. Als je die loshaalt kun je het blok wat kantelen in de andere 2 rubbers, dat is wat hier bedoeld wordt
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
webdirk
Berichten: 12
Lid geworden op: do jun 27, 2013 10:37 pm
Locatie: Heerenveen

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 146131Bericht webdirk »

Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt Bert!

Zijn dat de vier bouten aan de uiterste voorzijde (die zitten lekker vastgeroest want daar heb ik pas een stukje in gelast) of zit het nog in het motorcompartiment (van onderen of van bovenaf (motorkap dan even verwijderen)?
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 146135Bericht Bertje »

Inderdaad die 4 bouten die door de voorbalk steken, je kunt ze zien als je voor de auto staat en achter de bumper langs kijkt.
Als je de motor op die manier kantelt kun je zelfs de versnellingsbak verwijderen.
Kantelen van het blok kun je doen door er een potkrikje onder te zetten aan de schutbordkant. Zal voor jou niet opgaan aangezien je dat potkrikje onder de carterpan zet ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 146152Bericht Tweety »

Ah bouten zullen wel mee vallen met roest, balkje roest wel lekker inderdaad, krik de bak een klein beetje op dan komen de bouten mooi vrij, moer tegenhouden aan de achterzijde, ik hoop dat er geen laspitjes op de zeskant van de bout zitten voor je, want dan past een dop of ringsleutel niet zo goed... (had ik wel....)
webdirk
Berichten: 12
Lid geworden op: do jun 27, 2013 10:37 pm
Locatie: Heerenveen

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 152207Bericht webdirk »

Ja, het wordt een langdradig verhaal met die carterpan. Met olielekkage wel door de APK. Toch aan de carterpan begonnen, want zwarte vlekken op oprit en olieverbruik.
Het kostte een hoop lelijke woorden en inspanning maar inderdaad, met vereende krachten het blokje een stukje naar voren gekregen en het carter gelost. Wat een constructie! Nieuwe pakking erin (met een beetje hittebest. siliconenpakking in positie geplakt. Daarna het hele spul weer inelkaar, Testdraaien: geen druppel olie van het carter. Hehe. MAAR WEL van de oliesensor!!!! GRRRR. Nou ja, da's minder werk, hij lekt niet langs de ring maar het huisje lekt. Dus maar een nieuwe halen, zal me de kop niet kosten.
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
webdirk
Berichten: 12
Lid geworden op: do jun 27, 2013 10:37 pm
Locatie: Heerenveen

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 152329Bericht webdirk »

Afsluitend: nieuwe oliesensor erin geschroefd. Nul lekkage meer! Kostte net geen 9 euro.
Op naar volgende deelproject: een steun van de radiateur blijkt losgeroest.... je blijft wel van de straat :D
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: carterpan demonteren

Bericht: # 152336Bericht Bertje »

Goed bezig!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie