Draagarm demonteren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Draagarm demonteren
Heb een vraagje ivm de onderste draagarm van mijn R4.
Ik heb de onderste draagarm compleet gedemonteerd en deze zit nu nog met 1 bout vast aan de support van de voorwielophanging. Torsiestang is er al uit en ook het rubbertje heb ik al eruit.
De bout draait mee als ik de moer wil demonteren.
Zoals ik kan zien is het een bout met een ronde kop, heb al wat trucjes met de luchtsleutel geprobeerd maar hij wil niet echt loskomen, Hebben jullie een tip voordat ik hem ga doorslijpen?
Groetjes stefan
Ik heb de onderste draagarm compleet gedemonteerd en deze zit nu nog met 1 bout vast aan de support van de voorwielophanging. Torsiestang is er al uit en ook het rubbertje heb ik al eruit.
De bout draait mee als ik de moer wil demonteren.
Zoals ik kan zien is het een bout met een ronde kop, heb al wat trucjes met de luchtsleutel geprobeerd maar hij wil niet echt loskomen, Hebben jullie een tip voordat ik hem ga doorslijpen?
Groetjes stefan
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Draagarm demonteren
Hee smozo,
Bekend probleem. Wat ik je aanraad is eerst de torsiestaaf uit de draagarm trekken, dan ook de reactiestang demonteren en de draagarm naar voren trekken (dus naar de voorkant van de auto, of naar achteren duwen, dat is om het even) hierdoor klem je die bout een beetje in, waardoor ie slechter mee zal draaien, dan nog eens proberen met een luchtsleutel.
Ik heb dit ook op die manier losgekregen. Het is niet een bijster handig systeem als je het mij vraagt. Als het goed is zit er voorin de bout ook een sleuf voor een platkopschroevendraaier, maar daar heb je in principe ook weinig aan.
Laat het weten als het gelukt is of als je niet begrijpt wat ik bedoel!
Groeten,
Rutger.
Bekend probleem. Wat ik je aanraad is eerst de torsiestaaf uit de draagarm trekken, dan ook de reactiestang demonteren en de draagarm naar voren trekken (dus naar de voorkant van de auto, of naar achteren duwen, dat is om het even) hierdoor klem je die bout een beetje in, waardoor ie slechter mee zal draaien, dan nog eens proberen met een luchtsleutel.
Ik heb dit ook op die manier losgekregen. Het is niet een bijster handig systeem als je het mij vraagt. Als het goed is zit er voorin de bout ook een sleuf voor een platkopschroevendraaier, maar daar heb je in principe ook weinig aan.
Laat het weten als het gelukt is of als je niet begrijpt wat ik bedoel!
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Draagarm demonteren
STEEKSLEUTEL 17!!!! die past er precies op.....
Die bout is niet rond maar ovaal....
Succes
Die bout is niet rond maar ovaal....
Succes
Re: Draagarm demonteren
Bedankt voor de reacties,
Maar al de oplossingen die jullie gegeven hebben, had ik al geprobeerd (trucjes met luchtsleutel )
De draagarm is compleet gedemonteerd met de houder voor de schokdemper/bovenste draagarm.
In een bankschroef gezet, wringijzer tussen de 2 delen in de hoop dat de bout niet mee draait maar ook geen resultaat.
Griptang heb ik helaas te weinig plaats voor.
En natuurlijk weet ik dat DE MOER een 17 is! Ik sprak over de ronde kop van de bout.
Ik ga nog even kijken of ik een sleuf in de kop kan vinden waar ik een schroevendraaier in kan zetten, en anders vrees ik dat het toch werk voor de slijptol gaat worden.
Bedankt voor het meedenken,
Stefan
Maar al de oplossingen die jullie gegeven hebben, had ik al geprobeerd (trucjes met luchtsleutel )
De draagarm is compleet gedemonteerd met de houder voor de schokdemper/bovenste draagarm.
In een bankschroef gezet, wringijzer tussen de 2 delen in de hoop dat de bout niet mee draait maar ook geen resultaat.
Griptang heb ik helaas te weinig plaats voor.
En natuurlijk weet ik dat DE MOER een 17 is! Ik sprak over de ronde kop van de bout.
Ik ga nog even kijken of ik een sleuf in de kop kan vinden waar ik een schroevendraaier in kan zetten, en anders vrees ik dat het toch werk voor de slijptol gaat worden.
Bedankt voor het meedenken,
Stefan
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Draagarm demonteren
Ap had het over de BOUT waar steeksleutel op past, niet de moer. Bout of moer, hij weet gewoonlijk toch wel waar hij het over heeft... kijk nog maar eens goed...smozo schreef:....
En natuurlijk weet ik dat DE MOER een 17 is! .....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Draagarm demonteren
Was mij overigens nooit opgevallen dat die bout ovaal is (of zijn er verschillende types?), maar als dat zo is, moet het te doen zijn!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Draagarm demonteren
Dank UR4F6GTX Automaat schreef:Ap had het over de BOUT waar steeksleutel op past, niet de moer. Bout of moer, hij weet gewoonlijk toch wel waar hij het over heeft... kijk nog maar eens goed...smozo schreef:....
En natuurlijk weet ik dat DE MOER een 17 is! .....
Die bout is echt ovaal en er is maar 1 type van, nou moet ik er wel even bij zeggen dat ik nog geen viertjes van voor '77 heb gesloopt dus daar zou het anders kunnen zitten.Rutger-peer schreef:Was mij overigens nooit opgevallen dat die bout ovaal is (of zijn er verschillende types?), maar als dat zo is, moet het te doen zijn!
Maar ik heb de afgelopen jaren wel iets van deze autootjes opgestoken trek er maar eens een paar uit elkaar dan leer je nog veel meer....
Doe ik ook nog bij elke 4 die ik sloop.
Draai de moer eens rustig rond liefst het een ratel en kijk goed naar de bout dan zal je zien dat die ovaal is.smozo schreef:En natuurlijk weet ik dat DE MOER een 17 is! Ik sprak over de ronde kop van de bout.
Als de bout dan als het ware rechtop staat kan je er een platte sleutel 17 opzetten en de moer losdraaien.
Mocht je de bout wel doorslijpen krijg je een probleem bij de montage want het is erg lastig om een bout van de goeie lengte er weer door te drukken.
Gr Ap.
Re: Draagarm demonteren
Hmmmm, ik dacht dat ik toch een reactie had geplaatst, maar die heb ik blijkbaar dus niet goed erin gezet.
Sorry, als ik mensen misschien beledigd zou hebben, was niet mijn bedoeling.
Maar ondertussen is de bout eruit.
Heb een beitel tussen de draagarm en schokdemper frame geslagen en met wat wringwerk de bout kunnen blokkeren.
De kop was idd, ovaal, maar zonder sleufgat, hoe die fransen het ook kunnen verzinnen.
Ondertussen ook de rubber bus uit de arm kunnen persen, en ben nu de armen aan het stralen.
Heeft iemand van jullie ervaring hoe je daarna de onderdelen het best behandeld?
Ik dacht zelf aan zinkspray en daarna gewoon lakken. Maar heb ook verhalen gehoord over speciale lak, die zachter zou zijn waardoor er niet meteen lak afspringt als er eens een steentje tegen komt.
Groetjes Stefan
Sorry, als ik mensen misschien beledigd zou hebben, was niet mijn bedoeling.
Maar ondertussen is de bout eruit.
Heb een beitel tussen de draagarm en schokdemper frame geslagen en met wat wringwerk de bout kunnen blokkeren.
De kop was idd, ovaal, maar zonder sleufgat, hoe die fransen het ook kunnen verzinnen.
Ondertussen ook de rubber bus uit de arm kunnen persen, en ben nu de armen aan het stralen.
Heeft iemand van jullie ervaring hoe je daarna de onderdelen het best behandeld?
Ik dacht zelf aan zinkspray en daarna gewoon lakken. Maar heb ook verhalen gehoord over speciale lak, die zachter zou zijn waardoor er niet meteen lak afspringt als er eens een steentje tegen komt.
Groetjes Stefan
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Draagarm demonteren
Heb er zelf gewoon een laag primer over gedaan, 2 lagen aflak en daarna dik in de antisteenslag. Ik vind het erg opmerkelijk dat zo weinig mensen een goede laag antisteenslag op hun ophanging spuiten... lak alleen heeft niet echt een beschermende eigenschap.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Draagarm demonteren
Lak heeft een uitstekende beschermende eigenschap tegen vanalles roest bijvoorbeeld . Maar beschermen tegen steenslag kunnen de meeste lakken niet.
Wat Paul zegt, owatrol CIP, 2 lagen 2 componenten lak (chassislak van glasurit bijvoorbeeld) en dan 2 of 3 lagen antisteenslag, teroson bijvoorbeeld. Dat zijn metalen schroefbussen waar je een "blubberspuit" op draait en spuiten maar.
Wat Paul zegt, owatrol CIP, 2 lagen 2 componenten lak (chassislak van glasurit bijvoorbeeld) en dan 2 of 3 lagen antisteenslag, teroson bijvoorbeeld. Dat zijn metalen schroefbussen waar je een "blubberspuit" op draait en spuiten maar.
Savane 1993 =D