Wat zit er in de dwarsbalk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Wat zit er in de dwarsbalk?

Bericht: # 125314Bericht Willem de Zwijger »

Ik rij al een tijd met Twingo stoelen in de F6, wat bepaald een genot is. Echter heb ik ze in een iets vlakkere hoek gezet dan origineel om met de rail boven de dwarsblak in het chassis te blijven. En dat zit dan weer net iets minder.

In het kader van voortdurende verbetering zit ik te broeden op het laten zakken van de stoel glij-rails om de stoel rugwaarts te kunnen kantelen als u snapt wat ik bedoel. Daarvoor moet ik dan de dwarsbalk in zakken want anders botsen mijn bovenbenen met het stuur. Nou zag ik dat in die dwarsbalk de ophanging van de voor-torsieveren in uitkomt, maar ik heb geen idee hoe tot hoever dat zit en wat er zich in die dwarsbalk verder afspeelt. De vraag is dus:

Zit er recht onder de stoel glijrails iets in die dwarsbalk waardoor mijn plan zou kunnen sneuvelen? Ik wil maximaal 5 cm kunnen zakken en en ca 3 cm brede uitsparing maken. Uiteraard las ik er mooie strips in zodat de sterkte van de balk er niet onder te lijden heeft.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Wat zit er in de dwarsbalk?

Bericht: # 125315Bericht R4F6GTX Automaat »

Die dwarsbalk is het enige stevige dwarse deel van het chassis; rechts zit het chassisnummer erin en de voor-torsieveren zitten er ook aan bevestigd. Als je er een stoel uit haalt zie je aan de achterkant van de balk waar de bevestigingsbouten zitten van de torsies. Je zou wel een verlaging erin kunnen maken als je dat dan ook weer helemaal dicht maakt en aflast zodat je balk toch weer 1 geheel wordt zonder gaten.
denk ik...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Wat zit er in de dwarsbalk?

Bericht: # 125326Bericht deutz »

Stoelframe inkorten is misschien minder ingrijpend......
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Wat zit er in de dwarsbalk?

Bericht: # 125327Bericht Willem de Zwijger »

Geloof mij, inkorten van het stoelframe is veeeeeel ingewikkelder....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Wat zit er in de dwarsbalk?

Bericht: # 125354Bericht Rutger-peer »

Uitsparingen maken in die dwarsbalk is in principe geen enkel probleem wat betreft bevestiging van de torsiestaven enzo geloof ik. Ik kan je iig vertellen dat er verder niets in die dwarsbalk zit, ben er zelf nog in aan het zagen geweest.

Je kunt overigens ook even een van die afdekkapjes voor de torsiestaafbevestiging aan de onderkant van je auto losschroeven; ze zitten met 3 "parkers" vast, dan kun je ook precies zien hoe dat binnenin vast zit en of je er mee in aanraking komt!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie