1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124025Bericht jeffr4 »

In mijn enthousiasme , die grenst aan hondsdolheid, is vandaag de eigenlijke eerste stap gemaakt om mijn R4 naast enerzijds een nostalgisch uiterlijk te geven met de chromen accenten, oude italiaanse lichten/ uitzetraampjes, verbrede oude type velgen met wielkappen , enz.( binnenkort zelfs een 1e epoche motorkap met de harpgrill en de bijbehorende knippers en lamp met ringen )
om anderzijds juist een vlottere moderne aandrijving erin te gooien door een goed rijdende Super5 te kopen in Duitsland met daarin de type C3J motor 1397 cc met de monopoint -injectie en natuurlijk de hele rataplan van Engine Controle Unit, de sensoren,brandstofregeling, lambda, kabelboom, katalysator.

Juist vanwege niet alleen de ombouw van een dwarsgeplaatste motor naar een lengterichting en dan nog alles aan de verkeerde kant, de bak voor de motor , de electr. benzinepomp, retourleiding en de stuurstang van de R4, die in de weg zit, de enorme luchtfilter, is natuurlijk een goede aansluiting dmv de kabelboom en het functioneren van de electronische componenten van groot belang en om dit te bekijken heb ik maar een complete Super5 aangeschaft.
Dus vandaag met de VW Transporter en de autoambulance van Joreno op pad gegaan om deze op te halen en staat deze inmiddels bij mij in de opslag.
Afbeelding
Nee,............. ik ben die ouwe knakker rechts en die jonge vent links is de verkoper.

Dus eerst maar de motor goed nalopen ( compressie via meting oke) de XR25 test unit aan de diagnose plug hangen en dan alles goed inventariseren en bekijken de MR 275 ter hand en dan ombouwen.

Vraag :

Heeft iemand op het forum al eerder een C3J 1397 cc uit een Super5 of ander type
met de monopoint injectie in een R4 ingebouwd???
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124031Bericht Willem de Zwijger »

Een veelbelovend begin!
En nee, als er al ooit zo'n injectiemotor in een R4 is ingebouwd (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt) dan is het zeker niet op het Forum gemeld.
Ik vermoed dat je de eerste op deze planeet bent, ja in het universum, die dit kunstje gaat flikken. Zoals eerder gezegd, zelf heb ik er alleen van gedroomd.
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124034Bericht Erik »

Ik dacht dat ik dat weleens heb gezien! Was een jongen in limburg meet een f6. Ik geloof dat hij bronsgieter was van beroep.
(De auto in mijn gedachte halen kon hij ook weleens door Martijn Lagerwij zijn gebouwd heel wat jaren terug.)
Jaar of 6 geleden.
Project rodeo6b schiet op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124037Bericht R4F6GTX Automaat »

Die uit Limburg had een carburateur-R19 motor, heeftie nog steeds trouwens... maar nu in Brabant, niet meer lImburg; tenzij je een andere F6 bedoelt. :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124039Bericht Erik »

juist ja die bedoel ik. Ben je toch al wel een eind op weg. Ik bedoel qua ligging blok etc.
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124055Bericht jeffr4 »

Erik schreef:juist ja die bedoel ik. Ben je toch al wel een eind op weg. Ik bedoel qua ligging blok etc.
jeffr4 schreef:Vraag :

Heeft iemand op het forum al eerder een C3J 1397 cc uit een Super5 of ander type
met de monopoint injectie in een R4 ingebouwd???
Erik,

Het gaat er mij niet om , of er iemand een C1J ,of C 2J met carb. heeft ingebouwd, want naast een 1400 motor uit een oerR5 (TS) wat het meest makkelijke is, zijn al de andere uitvoeringen , dus zeker ook al de Cleon's C3J na 1990 dwars geplaatst en rijden er enkele 4tjes rondt met ombouw en zijn mij de aanpassingen bekend.

Dus het is meer de injectieversies van bv de SuperR5 of anders van de R19 of de Twingo en daar komen bij de inbouw andere aanpassingen bij kijken.
Zo zal ik vanwege de injector ook het bijbehorende spruitstuk moeten gebruiken, de mechanische pomp kan ik niet gebruiken, te weinig druk ( 1 bar) voor de regelaar, retourleiding ,de kabelboom althans de benodigde bedrading voor de ECU en sensoren enz moeten op de juiste manier worden overgezet, de stuurstang zal aangepast moeten worden, maar heb daar al een goede en deugdelijke oplossing voor, de downpipe met de lambda daar zal een aanpassing moeten komen.
Aangezien de motorsteunen sowieso verhoogd worden, moet ik nog bezien hoe het met deze uitvoering zit van vulpijp en de grote luchtfilter, maar Green heeft een speciaal setje voor de injectieuitvoering met een aanzuigpijp en filter. Wellicht ben ik nog dingen vergeten......

Dus daarvandaan mijn vraag...... wie zich al een keer hieraan heeft gewaagd? :roll:

Zoniet jammer dan maar zelf frotten Afbeelding ....komt goed....hobby Afbeelding
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124062Bericht Sake »

1 voordeel heb je, de kabelboom naar de ECU is maar 1 dikkekabel.
Benzine druk is ook met de electriche pomp maar 1 bar, pomp levert zelf 3 bar in goeie staat, er zit namelijk een drukregelaar op, kun je vinden rechts onder tegen je wielkast in de hoek bij je schutbord.
En de waterpomp kan ook op de andere kant van de kop gemonteerd worden, zit nu een afdekplaatje op.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124064Bericht ap »

Deze ombouw is al vaker gedaan al bewerken de heren crossers de 4tjes vaak met een voorhamer om wat ruimte te maken. Ook een 1600 uit een Megane gaat erin.
En volgens de geruchten heeft de heer Holtrop (ooit eigenaar van een witte r4 met GTTurbo blok) er nu een met een Clio Wiliams 16V.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124073Bericht jeffr4 »

ap schreef:Deze ombouw is al vaker gedaan al bewerken de heren crossers de 4tjes vaak met een voorhamer om wat ruimte te maken. Ook een 1600 uit een Megane gaat erin.
En volgens de geruchten heeft de heer Holtrop (ooit eigenaar van een witte r4 met GTTurbo blok) er nu een met een Clio Wiliams 16V.
Ap,

Nogmaals... dat een ombouw al vaker is gedaan en de aanpassingen, die daar voor nodig zijn van dwars-naar lengterichting met allerlei motoren, dus niet alleen de Cleon, is mij helemaal bekend en dan gaat het bij de ombouwer cq gebruiker natuurlijk om een zo groot mogelijk vermogen te hebben ( AT blok, GTTurbo, Clio Willams,
Volvo 440 1,7 enz enz)( Folkert jaren geleden met zijn AT !) en dan moet de R4 het liefst in 4 sec op de 100 zitten en bijna over over de 200 km aan speed halen. En dan is bij de crosser.. de kosten , het verbruik, afstelling en........veiligheid en milieu geen issue

Mijn idee achter de inbouw van de 1,4 injectie is een vlotte modern geregelde motor in te bouwen, die voldoende trekracht en speed heeft en past in de lijn van het autootje... goedkoop, zuinig. En nu deze motor-uitvoering van na 1990 voldoende te verkrijgen is en voor een prikkie kunt kopen als je goed zoekt, lijkt mij
zo'n ombouw eens wat anders.
Dus daar waar de R4 is gestopt, want zelfs de Kever ( I am a Beetle-Maniak) had in de laatste jaren van zijn productie een 1600 injectie motor ( Mexicokever) .

In mijn Kever zit een T4 1800 cc , helemaal geprepareerd door de firma Ahne met Mahler zuigers, scherpere nokkenas, lichtere vliegwiel enz, met dubbele weber 40 op en speciale uitlaat en verder alles Porsche airflow,remmen , enz.
Dus ja van een beetje knutselen en speed daar hou ik ook wel van, ondanks mijn leeftijd.

Dus dit idee van mij is een andere insteek en moet in de filosofie van de R4 gezien worden, dus een nu spotgoedkope goede cleon motor, die met zo min mogelijk kosten en aanpassingen is in te bouwen en vlot en zuinig meegaat met het moderne verkeer en... milieu.

@ Sake,

Bedankt voor je info, kijk het wordt alweer een stuk makkelijker met de dikke kabel naar de ECU ! Bij een ombouw van een 2 liter boxer injectie van een Subaru in een Kever, moesten we wel de kabel ontrafelen, want daar zat de aansluiting van o.a. de airco bli bla enz enz in en als je die niet op "geen impuls"zet, dan kun je problemen krijgen.
Ik benoemde de waarde van 1 bar voor de regelaar, omdat dan wellicht de standaard mechanische pomp te weinig druk levert voor de regelaar. alhoewel ik in de Haynes lees dat de afgift 1100-1400 mbar is. Maar ik
gebruik toch alles van de donor Super5, dus de electrische pomp ( 12V 3-5 bar) is zeker goed.
En ... alweer een gewin met de waterpomp, ik had nog de gedachte dat ik deze van een R4/oerR5 moest gebruiken.


Dus nogmaals mijn vraag : Wie heeft het type Cleon motor met injectie al eens ingebouwd???
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124074Bericht RichardM »

Jeffrey,

Let even op met het omdraaien van de waterpomp. De bevestiging is inderdaad geen probleem, dat gaat goed. Maar leg voor de grap maar een cleon kop en een oer5 of r4 kop naast elkaar en kijk dan naar de loop van de koelkanalen. Je zult dan zien dat de waterpomp dan zijn koelwater niet rond kan pompen. En dat betekent: geen koeling in je kop en nauwelijks tussen je cilinders.

Groeten,

Richard
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124076Bericht jeffr4 »

jeffr4 schreef: En ... alweer een gewin met de waterpomp, ik had nog de gedachte dat ik deze van een R4/oerR5 moest gebruiken.
Bedankt Richard!
Dus toch maar wel de waterpomp omwisselen !!!

Jeffrey
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124080Bericht RichardM »

Je hebt de kop van een oer5 of R4 nodig voor de juiste doorvoer van koelwater en afhankelijk van hoe je de poelies wilt opstellen heb je ook een R4 of oer5 waterpomp nodig. Ik weet namelijk niet of een super5 waterpomp goed uitlijnt met je dynamo en nokkenas. Maar dat ga je vast voor ons uitzoeken :D
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124083Bericht Sake »

Als je een andere kop gaat gebruiken, dat past je spruitstuk er niet op en kun je dus ook je gasklephuis niet gebruiken.
Ik zie zo niet 1 2 3 het probleem om de waterpomp aan de andere kant te plaatsen, koelkanalen zien er zo op de foto hetzelfde uit.
Afbeelding
onderblok

Afbeelding
kop
Foto's heb ik even van m'n zoon geleend. :lol:

Misschien dat de pomp de verkeerde kant opdraait en dat je daardoor geen goeie doorstroming krijgt.
(Staan de schoepen de verkeerde kant op)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124116Bericht jeffr4 »

RichardM en Sake,

Bedankt voor jullie inbreng.
Uiteraard hoop ik, dat het e.e.a. zo is over te zetten, wat mij gezien andere informatie, ook lijkt te kunnen.
Maar we gaan het zien en uitzoeken en ........overal is een (simpele) oplossing voor.
Eerst maar eens deze rijdende Super5 van onderen en boven en binnen bekijken, hoe loopt de kabel, waar is alles gepositioneerd enz, de motor optimaliseren, o.a.
injector cleanen en dan met de opgedane kennis het geheel overzetten.

Net zoals al het andere gefröbel aan mijn R4 zal ik het geheel van A tot Z op mijn Weebly-site zetten met pictures, tekst en uitleg, want ja dit kan toch ook interessant zijn voor een ander R4 malloot Afbeelding
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124143Bericht ap »

jeffr4 schreef:dit kan toch ook interessant zijn voor een ander R4 malloot
Ik ken er wel een en hij lult 1 woord Frans MOI...........
Plaats reactie