Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122494Bericht T-Bo »

Hallo iedereen,

Hieronder heb ik enkele foto's upgeload. Op de eerste foto zijn 3 aansluitingen te zien op de zijkant van de 32 weber carbu. De 2 achterste buisjes zijn 8mm diameter en het voorste buisje is 7mm diameter.

Op de 2e foto is de benzinepomp te zien. De 2 horizontale buisjes zijn ook 8mm diameter. Het onderste buisje is waarschijnlijk gewoon de aansluiting op de benzinetank.

Nu vind ik in geen enkel instructieboekje terug hoe ik deze moet aansluiten (benzinepomp-carbu), is het gesloten systeem met een benzine-terugloop of hoe zit dit eigenlijk?

Afbeelding

Afbeelding


Op deze 3 foto is de kant van de carbu te zien tussen het blok en de carbu. Daar zit ook een aansluiting, nu weet ik ook niet waarop ik deze moet aansluiten. Moet ik dit aansluiten op de zijkant van de rubber afdekkap bovenop de carbu, die ook verbonden is met de het buisje op de zijkant van de olie-bijvul cilinder bovenop het kleppendeksel?

Afbeelding



Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

ALvast bedankt en de rest van de F4 alpine fotoreeks volgt binnenkort.
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122533Bericht RVIER »

@T

de weber 32 is ook in de R16 gebruikt.
De aansluiting die het dichtsbij het fototoestel zit op foto 1 is de invoer van de benzine (aan de onderzijde zie je een zeskant daaronder zit de filter) De beide andere leidindigen hebben iets te doen met de Carterventilatie. In de boekjes van Olieslager staat geen foto's
Ik denk even verder zoeken bij R16

Volgens mij zit de benzine pomp verkeerd om gemonteerd (maar dat zie je zo aan de bedieningshendel). De uitvoer hoort volgens mij ( en de afbeeldingen die ik gezien heb) aan de bovenzijde te zitten. De twee buisjes aand e zijkant hebben een verschillende doorlaat. Een buisje is geheel open, dit is de zuigzijde van de pomp. De andere aansluiting heeft een klein gaatje, dat is de retourleiding
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122538Bericht Willem de Zwijger »

Dezelfde benzinepomp zit op mijn 1400 blok. Het verticale pijpje aan de onderkant is benzinetoevoer, het horizontale zijwaartse pijpje het dichtst bij het blok moet naar de carb, de andere is de reetour naar de benzinetank.

Mijn carb is anders, maar het haakse pijpje op de onderste foto lijkt sterk op mijn aansluiting voor de vacuum vervroeger. De aansluiting voor de benzinetoevoer moet zich vrij makkelijk wijzen op de vlotterkamer, ik ga mee in de interpretatie van Fons.
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122541Bericht T-Bo »

@ Rvier:

Hieronder zijn enkele foto's die van het 'alpine-turbo forum' komen van een ander alpine project. Hierop is de R1223 blok te zien die uit een R5 is gehaald. Daarop staat ook de benzinepomp zo gemonteerd dus ik veronderstel wel dat bij de revisie dit goed gemonteerd is.

@ Willem

Op de onderstaande foto's ziet het er ook naar uit dat de horizontale leiding op de benzinepomp naar de toevoer van benzine op de vlotterkamer van de carbu. Maar die retour op de benzinepomp moet ik hiervoor een 2e leiding trekken naar mijn tank? Of kan ik dit ook anders oplossen?

En gaat de vacuumvervroeging op de delco-kop niet naar dat kleine aansluitingetje op het inlaatspruitstuk, naast dat van de rembekrachtiger?

Ik heb allesinds al gevonden dat die aansluiting, op de 3e foto van mijn eerste post, naar de rubberen afdekkap gaat bovenop de weber carbu (dat ook in verbinding staat met het kleppendeksel). Maar voor die andere (lucht) aansluitingen op de vlotterkamer tast ik nog in het duister

Groet



Afbeelding

Afbeelding
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122543Bericht jeffr4 »

Ik geloof niet dat het type Weber 32 zoals die uit een R5 Alpine, ook dezelfde is al die van een R16,
zal wel een DIR type zijn, maar niet de 58.
Heb je hier misschien ook wat aan ? :
weber

(ook onderin, ik meen een keer naar rechts klikken voor verdere info)

Afbeelding

En anders bij Yvo http://www.artvo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. ,die zijn wel thuis in het A en AT gebeuren
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122554Bericht Sake »

jeffr4 schreef:En anders bij Yvo http://www.artvo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. ,die zijn wel thuis in het A en AT gebeuren
Doe maar Bart, naar ik heb begrepen zit Yvo er niet meer bij.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122557Bericht Willem de Zwijger »

T-Bo schreef: @ Willem

Op de onderstaande foto's ziet het er ook naar uit dat de horizontale leiding op de benzinepomp naar de toevoer van benzine op de vlotterkamer van de carbu. Maar die retour op de benzinepomp moet ik hiervoor een 2e leiding trekken naar mijn tank? Of kan ik dit ook anders oplossen?

En gaat de vacuumvervroeging op de delco-kop niet naar dat kleine aansluitingetje op het inlaatspruitstuk, naast dat van de rembekrachtiger?

Ik heb allesinds al gevonden dat die aansluiting, op de 3e foto van mijn eerste post, naar de rubberen afdekkap gaat bovenop de weber carbu (dat ook in verbinding staat met het kleppendeksel). Maar voor die andere (lucht) aansluitingen op de vlotterkamer tast ik nog in het duister
Ik heb een retourleiding getrokken die uitkomt op de vulslang, daar heb ik een t-stuk in gemaakt. Ik heb hier op het Forum wel eens andere oplossingen voor langs zien komen, ik geloof dat iemand zei dat je de retourleiding gewoon af kon sluiten. Zelf ben ik meer van de stroming: zo'n ding zit er niet voor niets op ge-engineerd, kost allemaal geld en dat zou Renault niet gedaan hebben als het niet ergens goed voor was.

Voor wat betreft de vacuumvervroeging: ik ken niet de details van jouw type motor, maar volgens mij moet de vacuumvervroeging aan de carb vast zitten, anders wordt de vervroeging maximaal bij dichte gasklep en hoge toeren, terijl de grap (let op, dit heb ik nog maar kort geleden geleerd van Hans Vooijs) is dat de heren motorontwerpers juist geen vervroeging willen in die situatie. Dat kan alleen maar als het vacuum gaatje op het afdchtvlak van de vlinderklep zit, oftewel het moet aan de carb vastzitten.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122561Bericht schoapke »

Zou het kunnen dat op de carb het ene pijpje dat de andere kant op wijst voor het "air injection system" zijn? hayens fig 3.40
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122587Bericht hans vooijs »

De retourleiding is bedoeld om de benzine rond te pompen met als doel de temperatuur van de benzine zo laag mogelijk te houden, speciaal voor de iets heftiger motortjes.
Het retour pompen voorkomt vapor lock (het gasvormig worden van de benzine) dit is vaak een probleem in de zomer en speciaal in het stukje van de pomp naar de carburateur.
Om de vlotternaald te ontlasten maakt men gebruik van een retourleiding, maar bij een normale R4 is gekozen voor een eenvoudig en goedkoop enkel leiding systeem.
Dan is er wel een hogere druk aanwezig in de leiding tussen de benzinepomp en de carburateur maar drukverhoging zorgt ook voor kookpuntverhoging van de benzine, zelfde verhaal geldt voor het koelsysteem drukverhoging zorgt ervoor dat het koelwater ook pas bij ongeveer 115 graden kookt.

mvrgr hans vooijs
hans
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122597Bericht T-Bo »

Alvast bedankt voor de reacties, dan zal ik een retourleiding trekken naar mijn tank. En daar dan zien waar dat ik die op bevestig.

En voor die 2 (lucht) aansluitingen op de carbu ga ik denk ik gewoon afwachten wat het doet als de motor draait, volgens mij is het toch gewoon een ontluchting om de lucht uit de vlotterkamer te duwen wanneer er 'plots' veel benzine in moet komen. Kwestie van de druk in dat 'gesloten' reservoir weg te nemen. Ik zie geen enkele andere reden. Mocht er toch iemand weten waar ik die leidingen moet aansluiten ben ik altijd benieuwd om dat te weten. (nw)

Groet
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122625Bericht dick holtrop »

je kunt de retour van de benzine pomp, met een t-stukje gelijk weer in de aanvoer van de benzinepomp doen.

dit is namelijk een zuigleiding.

werkt prima.

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122627Bericht T-Bo »

Ok super, bedankt.

Dit is inderdaad een gemakkelijke oplossing, weer een zorg minder. Maakt het uit hoe ver de T-split van de benzinepomp zit? Of mag het nog voor de benzine-filter?

Ik denk dat bij de A5 het ook op een T-Stuk zat want aan die ene blok te zien zijn het ook maar korte leidingen die er nog aanhangen.
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122629Bericht dick holtrop »

er loopt een leiding van de tank naar de benzine pomp, dit is de aanzuigleiding.

vanaf de benzine pomp komt ook nog een persleiding deze gaat naar het benzine filter vervolgens naar
de carburateur.

als laatse heb je het overdruk leidingkje,

vlak voor de benzine pomp onderbreek je de aanzuigleiding, met een t-stuk.

je verbindt het overstort leidingkje met de derde uitgang op het t-stuk.

je zit dus niet aan de kant van het filter te werken. maar voor de benzine pomp.

succes

t-stukjes haal je bij Brezan automaterialen 6 mm
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Vraag over aansluiting Weber 32 carbu ( R5 ALpine)

Bericht: # 122733Bericht T-Bo »

Ok,

alvast bedankt Dick voor de uitleg over de retour leiding. Intussen heb ik ook nieuw vernomen over de 2 onbekende aansluitingen op de vlotterkamer. De een is karterverluchting (van de vlotterkamer veronderstel ik) en de ander is een drukventiel. Wordt allesinds altijd opgelaten bij A of AT. Vraag me nu waarom er op die ene foto nu wel een leiding op zit want ik zou het niet weten :) .

Blijven franse auto's denk ik dan, je kan het toch niet allemaal vatten :wink:

Groetjes
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Plaats reactie