Gebonk links achterin

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120507Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb nog niet gekeken naar het binnenste lager, maar het schoot me zo te binnen dat dat zomaar versleten zou kunnen zijn en dan op zijn beurt zou kunnen leiden tot versnelde slijtage van het buitenste lager.

Ik zal eens kijken of er iets te zien is aan dat binnenste lager, ik zit niet echt te wachten op een partij zinloos geweld....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121500Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben met dit euvel naar Jacques Wijker gestapt, en hij heeft de achteras eraf gehaald en geconstateerd dat er niets mis is met het rubber van het silent block, maar dat de draaiende as -waar het silentblock opgeperst zit- verrot is. Oftwel, er moet op zijn minst een wielpoot vervangen worden, maar dan moet die wielpoot los te krijgen zijn van de rest van de constructie. Jacques wil het liefst de complete achteras vervangen want hij heeft nog nooit zo'n achteras uit elkaar gehaald.

Bij vraag en aanbod heb de vraag uitstaan voor een F6 achteras; hier is het misschien aardig om even de optie: wielpoot vervangen aan de orde te stellen. Heeft iemand dat ooit met succes gedaan?

En: ik ben in al die jaren op het Forum nog nooit dit euvel tegen gekomen. Is het echt uniek of komt het wel vaker voor?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121501Bericht Willem de Zwijger »

RVIER schreef:@bertje,

De rubbers die Tweety laat zien zijn de rubbers die tussen de bevestigingsplaat en de achterasarm zitten.
Dus aan de andere kant van de draagarm.
De draagarm draagt dus in de swingarmrubber en in de bus aan de bevestigingsplaat.


Afbeelding

vr gr Fons
Fons, ik zie dat jij erin geslaagd bent om een wielpoot los te kijgen (uit een ander topic gekopieerd)! Is dat een groot geklooi? Gaat dat binnenste rubber kapot bij deze actie?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121550Bericht RVIER »

@ willem,

Volgens Renault moet je de torsiestaven demonteren. Daarna zaag je de bevestigingsflens los van de draagarm. Verwijder je de resten van de doorgezaagde bus uit flens en draagarm. Pers de nieuwe bus in de flens, zet hem in de goed stand weer in de draagarm en klaar is kees.

Enkele pijnpuntjes:
- demonteren van de torsiestaven (veel zinvol geweld, heb uiteindelijk een persgereedschap gemaakt)
- uithalen van de doorgezaagde bus uit de draagarm ( :evil: :evil: :evil: )
- het monteren in de goede stand van de onderdelen ten opzichte van elkaar (moet nog uitzoeken hoe dat gaat)

De bussen zijn verrassend goedkoop bij de duitser in geloof 18 euro voor het binnenste en buitenste rubber gezamelijk voor beide kanten.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121563Bericht Willem de Zwijger »

Dank, dat klinkt als serieus edoch interessant werk. Ik heb net een achteras met goede draagarmen gescoord, en binnenkort krijg ik mijn eigen achteras met slechte draagarm terug, en dan zou ik de poging kunnen wagen om van 2 slechte 1 goede te maken...
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121584Bericht lordje »

Ik zou in ieder geval niet de flens loszagen, wanneer er zoveel gebonk is zal de rubber al wel verdwenen zijn en uiteen vallen als de torsiestaven gedemonteerd zijn. (Bij mijn poging viel de achteras uiteen na flink wat wd 40.) De bus welke in de de achterarm geperst is kun je loskrijgen door er enkele lassen in te leggen waardoor deze krimpt en dan loskomt,( geldt ook voor lagers.) De andere kun je voorzichtig doorslijpen. Uitlijnen is een kwestie vn goed naar de andere kant kijken en dan ongveer gelijk zetten.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121607Bericht Willem de Zwijger »

Lordje, hoe heb je die boel weer gemonteerd? Kan dat in 1 keer onder de auto, of moet je eerst een montagegereedschap bouwen om de voorspanning op de torsiestaven/ binnenrubber te krijgen?

En weet iemand uit het hoofd of de binnenrubbers van de GTL passen op de F6 (dikkere torsiestaven)?
En idem dito voor de wieldraagarmen?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121627Bericht RVIER »

heren,

complete draagarmen zijn mi identiek. Ze wisselen alleen de torsiestaven. Die hebben overigens allemaal dezelfde kopgrootte, alleen de diameter verschilt.
de volgorde van monteren is
- draagarmen monteren
- torsiestaven monteren met behulp van het gereedschapje figuur 10.16A haynes blz 193
- door deze afstanden in te stellen, hebben de tosiestaven, als dee wielen weer de grond raken de goede voorspanning.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121636Bericht Willem de Zwijger »

Ok, dus als het voor me zie gaat het dan ongeveer zo (vanuit gedemonteerde toestand):
1 monteer eerst de twee bevestigingsplaten tegen de achterbalken.
2 pak vervolgens een draagarm en pers er een binnenrubber in.
3 pak de bijbehorende torsiestaaf en tik hem in de draagarm
4. je hebt nu een draagarm met een lange spriet eraan, steek die door bevestigingsplaat 1 naar bevestigingsplaat 2, doe hem er nog niet in
5. neem het speciale gereedschapje, monteer dat op de plaats van de schokbreker en stel het af. Dit bepaalt de positie van de draagarmen als ze vrijhangen.
6. tik in deze positie de torsiestaaf in vertanding van bevestigingsplaat 2.
7. Doe hetzelfde aan de andere kant
8. monteer de stabilisatorstang (F6)
9. Haal nu de samenstelling los en monteer de buitenste rubbers
10. monteer nu de de complete achteras.

Klopt het dat ik hieruit mag concluderen dat de binnenrubbers niet onder spanning staan als de wielen vrijhangen, en dus wel onder spanning staan als de auto op de grond staat? Dit is dus precies omgekeerd aan de buitenrubbers?

Of zitten de binnenrubbers niet klem in de bevestigingsplaat, m.a.w. komt er sowieso nooit spanning op de binnenrubbers?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 121683Bericht RVIER »

@willem,

op de foto van de halve achterwielophanging zijn de bevestigingsplaat met daaraan de rubberbus nog niet gepaard met de draagarm. Dat is dus ook een perspassing. Je moet dus de gehele halve achterwielophaning in een keer (per kant) monteren. Daarna torsiestaven erin
Ik had de zaak nog niet gemonteerd omdat ik de goede hoeken nog niet had gevonden.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie