problemen met sinpar door de bocht

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121301Bericht dick holtrop »

zodra ik de 4 x 4 inschakel en nogal scherp door de bocht ga, blokkeert er ergens iets?

hebben ander sinpar coureurs hier ook last van?

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jandoe1000
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121303Bericht jandoe1000 »

Ik heb 2 viertjes (66 en 68) en een Rodeo 4 (73) in Sinpar 4x4 uitvoering maar dit probleem doet zich bij mij niet voor. Ik gebruik de 4x4 overigens alleen in het terrein en niet op de verharde weg want dan draai je de zaak kapot als je een bocht maakt bij gebreke van een differentieel voor de achterwielen! Dat is waarschijnlijk wat er blokkeert in de scherpe bocht.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121304Bericht Okido »

Klopt, de achterwielen gaan wringen op verharde weg bij in en uitparkeren. Vergelijkbaar met een Daf 55, waar ik vroeger mee reed. Grote voordeel is dat je dus echt niet makkelijk vast komt te zitten. Eenmaal op de weg merk er niets meer van.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121308Bericht RVIER »

Het is dus kennelijk geen audi quattro :-( behalve in de regen, met sneeuw en in het terrein.

Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?

Ik begrijp een beetje dat de achteras wordt aangedreven vanaf de secundaire as in de bak, dus voor het differentieel. Er is dus een starre koppeling van de beide voorwielen met een differentieel en twee starre achterwielen. Het kan dus gebeuren dat je alleen achter tractie hebt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
lordje
Berichten: 678
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121310Bericht lordje »

Inderdaad alleen te gebruiken op onverharde wegen, bij mijn sinpar uitvoering is in de achteras oook een differencieel opgenomen. Volgens de foto`s bij Dick ook groet lordje
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121312Bericht RVIER »

heren,

ik zie in de documentatie van de Sinpar (op de telecharge van http://www.r4-4l.com" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de aftakas voor achter inderdaad van de verlengde secundaire as wordt afgetapt, dus voor het differentieel (voor).
Achter zie ik (zoals Lordje ook al zegt) ook een differentieel.....
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121328Bericht deutz »

Als er geen sper in het dif zit, kan er weing blokkeren. voor zit het org. niet, achter weet ik niet.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121329Bericht deutz »

Het kan ook zijn dat je achter alleen een haakse overbrenging hebt, waar geen differentieel (satelietwielen e.d.) in zit. dus wel een starre verbinding tussen de twee wielen! en dat gaat inderdaad wringen in de bocht op asfalt! gr.Jan
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121330Bericht dick holtrop »

op een gegeven moment stond mijn sinpar op 4 bokken zonder wielen.

tond heb ik de motor gestart , in de vier wiel drive, en toen draaien het linker voorwiel en het rechter achterwiel.

je zou dus zeggen dat je zowel achter als voor een differiencieel hebt.

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121343Bericht RVIER »

@Dick,

Ik denk dat het komt omdat er tussen de voor- en achteras geen differentieel of een wrijwingskoppeling zit(een audi heeft daar een visceuse koppeling tussen zitten) die de snelheidsverschillen tussen vooras diff en achteras dif opneemt. Bij een scherpe bocht draaien de wielen allemaal om eenzelfde punt (het ackermanprincipe) maar met een verschillende straal. Dat straalverschil wordt voor en achter opgelost door het differentieel, maar het verschil in straal tussen voor en achteras wordt niet gecompenseerd. Bij een scherpe bocht zijn de straalverschillen relatief het grootst en zal de compensatie gerealiseerd worden door slip en dat ervaar je denk ik als een soort blokkeren van de achterwielen. Die slippen het snelst omdat ze het misnt belast worden.
Ik denk dat je er met name banden door verslijt. De assen zijn sterk zat en de tussenas lijkt wel dun maar die draait dan ook meer dan 3 x zo snel als de aandrijfassen waardoor het kopple ook maar 1/3 daarvan is. Maar dit is theorie, wellicht dat er mensen zijn die (negatieve) gebruikservaringen hebben.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121346Bericht dick holtrop »

klink inderdaad het meest logisch,

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jandoe1000
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121377Bericht jandoe1000 »

Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?
De Sinpar handleiding T13539 (kopie beschikbaar voor Sinpar bezitters op aanvraag) zegt: _ Ne pas utiliser le vehicule en quatre roues motrices pour faire des manoeuvres sur bon sol, etant donné qu' il n' y a pas de différentiel entre les roues AV et les roues AR.
Vrij vertaald: Geen 4x4 gebruiken op de verharde weg vanwege de afwezigheid van een differentieel tussen voor en achterwielen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op wo sep 15, 2010 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: problemen met sinpar door de bocht

Bericht: # 121380Bericht deutz »

Kijk, nou is het helder!!
gr.Jan. (nw)
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie