Snel slijtende voorwiellagers

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94454Bericht Willem de Zwijger »

Tanx.
PS Als je nog geen leraar bent zou je er een moeten worden....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Snel slijtende voorwiellagers

Bericht: # 121176Bericht Rutger-peer »

Als ik het zo hoor heb ik wel iets verkeerd gedaan. Ik heb het binnenste lager in de fusee geslagen door een buis op de buitenste ring te zetten en daar met een hamer op te slaan. Moet zeggen dan ie er niet zo heel mooi recht in ging en dus ook vrij stroef, echter lang niet zo stroef als het lager wat ik later op de as heb geperst (daar moest ik flink aan sjorren). Ik zag ook wat braampjes, ben dus bang dat dat niet bepaald de bedoeling is geweest. Iemand een goede tip? Heb ik nu mijn fusee verne*kt?

Wat betreft het persen: dat heb ik gedaan door de plaat waar het wiel aan komt, met de as er aan, samen met een buis die op de binnenring van het lager past, tussen de bankschroef te doen, dat ging gesmeerd en zo zal ik de andere kant ook doen morgen.

Overigens, moet ik de fusee ook volsmeren met vet, wat dan in wezen tussen de 2 lagers zit? Daar zat namelijk wel een flinke hoeveelheid vet tussen toen ik de boel uit elkaar haalde.

PS: is het misschien een goed idee om hem er even van de andere kant weer uit te tikken, heel voorzichtig, en dan de boel even opschuren cq. ontbramen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Snel slijtende voorwiellagers

Bericht: # 121182Bericht Okido »

Moelijk om op afstand te bekijken, echter kunnen lagers veel hebben. Hij moet wel recht zitten, verder mag de keerring niet zijn beschadigd en het loopvlak waar de keering tegenaan loopt uiteraard ook niet. Als dat allemaal zo is, gewoon monteren.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Snel slijtende voorwiellagers

Bericht: # 121193Bericht Rutger-peer »

Heb vandaag het lager in de andere fusee gezet, deze eerst mooi schoongemaakt, opgeschuurd met schuurpapier en daarna met wat staalwol opgeschuurd. Dat lager kon ik er erg gemakkelijk in duwen. Heb het lager wat ik verkeerd had gemonteerd er weer uitgetikt met een hamer en toen die fusee dezelfde behandeling gegeven. Moest toen nog wel een beetje met een hamer tikken maar het ging toch vrij gemakkelijk. De fusees inclusief remschijven zitten nu mooi in elkaar. Heb het idee dat dat nu wel goed zit.

Overigens was er inderdaad niets beschadigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie