Wiellager wil er niet af
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Wiellager wil er niet af
Ik moet rechts achter het wiellager vervangen en heb zowat alles er al af, alleen de lagerschaal van het binnenste lager blijft stug om de as zitten (heb inmiddels het lager al aan gort getrokken ja, zodat alleen de schaal er nog om zit....grrrr).
Iemand goeie tips? Ik zit er anders aan te denken om er de slijptol op te zetten (kan dat kwaad als er klein krasje in de as komt?)
Poelitrekkers schieten allemaal van dat te smalle randje af...
Iemand goeie tips? Ik zit er anders aan te denken om er de slijptol op te zetten (kan dat kwaad als er klein krasje in de as komt?)
Poelitrekkers schieten allemaal van dat te smalle randje af...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
-
Re: Verdomde wiellager wil er niet af
Ik zou ook de slijptol pakken als het echt niet anders wil....
- Hanz
- Contacteer:
Ik heb pas van een standaard poelietrekker (3-benig) de haken zodanig afgeslepen dat ze om het randje van die schaal gaan. Ding ging zonder moeite los. Was trouwens niet mijn eigen trekker maar die van Boerammetje... Was precies lang genoeg trouwens om over de as heen te kunnen.
Is op zich een heel bruikbare tip, ware het niet dat ik die trekker waarschijnlijk ongeschonden moet terugbrengen bij Boels...
Warmstoken is misschien ook nog een optie... Iemand daar ervaring mee?
PS: die bewuste poelitrekker in kwestie bevindt zich op dit moment niet toevallig binnen een redelijke afstand van Tilburg?
Warmstoken is misschien ook nog een optie... Iemand daar ervaring mee?
PS: die bewuste poelitrekker in kwestie bevindt zich op dit moment niet toevallig binnen een redelijke afstand van Tilburg?
Moaske's web-log
Ho,j Maske maak het lager maar warm dan kun je het erzo aftrekken .gr/Herman.
- Hanz
- Contacteer:
Dat weet alleen Boerammetje. Best kans dat het ding in Gilze ligt.Moaske schreef:PS: die bewuste poelitrekker in kwestie bevindt zich op dit moment niet toevallig binnen een redelijke afstand van Tilburg?
burn burn
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Contacteer:
zodra je de lagertrekker aerachter hebt, hier spanband oid strak eromheen trekken zodat niet 1 poot en vervolgens de 2e erachter weg schiet.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
als je de slijper wilt gebruiken, kun je het best met een steekschijf voorzichtig, parralel aan de as een stuk van de ring wegsteken.
vr gr Fons
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Inderdaad, gewoon de slijptol erop. Ik heb hem met de afbraamschijf aan 1 kant vlak geslepen, tot net voordat je de as raakt. Als je er bijna bent kun je het lagerhuis los scheuren of steken.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Het is gelukt! Wooohoo!
Met een klein gasbrandertje dat eigenlijk voor het caramelliseren van creme brulee bedoeld is, heb ik het zaakje kunnen verhitten tot het er met de trekker zo vanaf ploepte.
Beetje jammer alleen dat ik de trekker achter de keerring had gelepeld, zodat die met de lagerschaal mee eraf kwam. Was nie erg geweest als die trekactie dat ding niet compleet krom had getrokken.
Kan nu dus weer op zoek naar een keerring (dat ding dat het lagervet binnen moet houden als je de trommel ertegenaan schuift).
Iemand in de buurt van tilburg die er een heeft liggen? En nu we toch bezig zijn; diezelfde iemand ook een remcilindertje in de aanbieding? (R4 '88)
Met een klein gasbrandertje dat eigenlijk voor het caramelliseren van creme brulee bedoeld is, heb ik het zaakje kunnen verhitten tot het er met de trekker zo vanaf ploepte.
Beetje jammer alleen dat ik de trekker achter de keerring had gelepeld, zodat die met de lagerschaal mee eraf kwam. Was nie erg geweest als die trekactie dat ding niet compleet krom had getrokken.
Kan nu dus weer op zoek naar een keerring (dat ding dat het lagervet binnen moet houden als je de trommel ertegenaan schuift).
Iemand in de buurt van tilburg die er een heeft liggen? En nu we toch bezig zijn; diezelfde iemand ook een remcilindertje in de aanbieding? (R4 '88)
Moaske's web-log
- Voormalig Steunpunt NO
Ik heb nog een paar van die nieuwe keerringen liggen.
Slechts 2 euro per stuk
Ook nog wel een aantal nieuwe wielremcilinders, maar welk type Bendix/Girling en de diameter?
Laat maar weten via velthuis42(at)zonnet.nl
Groet
Harry Velthuis
Slechts 2 euro per stuk
Ook nog wel een aantal nieuwe wielremcilinders, maar welk type Bendix/Girling en de diameter?
Laat maar weten via velthuis42(at)zonnet.nl
Groet
Harry Velthuis
- Rutger-peer
Overigens heb ik hetzelfde probleem gehad. Ik kon door een gat in de ankerplaat (waar de remcilinder en remschoenen enzo aanvast zitten) een kapbijteltje steken, zo kon ik net tegen de lagerschaal aan tikken en zo heb ik 'm er uiteindelijk uit getikt. Maar goed, ik had dan ook de achteras los op een werkbank liggen en de ankerplaatmoeren los, zodat ik de plaat kon draaien waardoor het gat steeds meedraaide en ik dus in de rondte kon tikken op die lagerschaal, die zat overigens niet eens echt huisvast.
Wat betreft die lagers, ik kan natuurlijk dure lagers "speciaal" voor de R4 kopen maar ik neem aan dat je ze ook gewoon bij de lagerboer kunt halen toch, of is het een of andere gekke Franse maat? Iemand daar een antwoord op?
Wat betreft die lagers, ik kan natuurlijk dure lagers "speciaal" voor de R4 kopen maar ik neem aan dat je ze ook gewoon bij de lagerboer kunt halen toch, of is het een of andere gekke Franse maat? Iemand daar een antwoord op?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Hanz
- Contacteer:
ik had er pas 1 bij de Brezan gehaald (RA binnen + buiten) en dat kosttte iets van 40 euri, dus ik hou me aanbevolen voor goedkope alternatievenRutger-peer schreef:Wat betreft die lagers, ik kan natuurlijk dure lagers "speciaal" voor de R4 kopen maar ik neem aan dat je ze ook gewoon bij de lagerboer kunt halen toch, of is het een of andere gekke Franse maat? Iemand daar een antwoord op?
- Voormalig Steunpunt NO
Complete nieuwe achterwiellagerset met 2 lagers + nieuwe splitpen en nieuwe keerring heb ik voor 37,50 euro.
Maar je mag natuurlijk ook naar de plaatselijke lagerboer gaan.
Groet
Harry Velthuis
Maar je mag natuurlijk ook naar de plaatselijke lagerboer gaan.
Groet
Harry Velthuis