Thermostaat Alpine
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Thermostaat Alpine
Hallo,
Nu mijn F4-alpine project in de laatste fase komt had ik nog een vraag.
Welke bedenkingen moet je maken bij het kiezen van de openingstemperatuur van je thermostaat?
Op mecaparts kan je namelijk 3 types kiezen:
-75°
-83°
-86°
Bedankt!
Nu mijn F4-alpine project in de laatste fase komt had ik nog een vraag.
Welke bedenkingen moet je maken bij het kiezen van de openingstemperatuur van je thermostaat?
Op mecaparts kan je namelijk 3 types kiezen:
-75°
-83°
-86°
Bedankt!
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Re: Thermostaat Alpine
lage temp.= minder snel warm interieur (in winter)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Thermostaat Alpine
Ik weet eigenlijk niet wat de oorspronkelijke temp is voor een alpine... maar voor betrouwbaarheid boor ik (en nog wat andere..) er een gaatje in van 2 a 3 mm... en dan hebben in pricipe de warmere de voorkeur... waarschijnlijk is 86 wel ok...belangerijker is de temp van het thermocontact... afhankelijk van de positie van de ventilator op de de radiateur....als je goeie synthetische olie gebruikt kan het blok echt heel erg veel hebben.... originele temp waardes voor de thermostaat zullen bij renault wel op te vragen zijn... als je het echt wil weten...
Re: Thermostaat Alpine
Is er ook een slechte synthetische olie dan??
Dat jaartal van een Alpine blok had nog geen weet van synthetische olie!! de tijd dat ik met een A5 reed was er alleen een minerale olie, en die werkte ook heel goed!! gooi nooit een sint. motor olie in een ongereviseerd
oudere motor!!
Dat jaartal van een Alpine blok had nog geen weet van synthetische olie!! de tijd dat ik met een A5 reed was er alleen een minerale olie, en die werkte ook heel goed!! gooi nooit een sint. motor olie in een ongereviseerd
oudere motor!!
niet geschoten is altijd mis!
Re: Thermostaat Alpine
Zoals wel vaker wordt er fout geinterpreteerd.... ja de ene synt. olie is de andere niet....juist een wat ouder blok waar wat meer prestaties van gevraagt worden kan de extra smering en koeling goed gebruiken.... dat Alpine blok liep prima met minerale olie... maar het was toen ook nog helemaal nieuw... "meng" minerale en synthetishe olie liever niet....(hoewel d'r ook mengsels bestaan...) maar goed als jij denk dat er beter dikke ouwe drap in kan ... ga d'r voor...
Re: Thermostaat Alpine
Alpine blok van 120.000km is niet zo nieuw meer!! toendertijd werden de motoren ontworpen en gebouwd
voor minereale olie.Daarmee wil ik zeggen dat ook de toleranties van de motor daar ook naar waren.
Bij mijn A5 werkte de ;de dikke oude drap; pertfect!! o.a. te zien aan de oliedruk meter en olie temp. meter!!
Synt. motor olie is goed,maar let gewoon op voor in wat voor een motor!!
Gr Jan.
voor minereale olie.Daarmee wil ik zeggen dat ook de toleranties van de motor daar ook naar waren.
Bij mijn A5 werkte de ;de dikke oude drap; pertfect!! o.a. te zien aan de oliedruk meter en olie temp. meter!!
Synt. motor olie is goed,maar let gewoon op voor in wat voor een motor!!
Gr Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Thermostaat Alpine
Zolang de olie temp en de koelvloeistof temp ok zijn is het best ok spul natuurlijk...maar tegenwoordig zijn er ook speciale synthetische olieen voor wat oudere motoren... mochten er koelproblemen zijn dan kan evt. de motorolie wel 1 van de schuldigen zijn (en dat ziet men nogal eens over het hoofd...)
Re: Thermostaat Alpine
Ik heb eens wat research gedaan en volgens het instructieboekje van A5 zou de thermostaat moeten openen bij 86° en sluiten bij 92°
Voor de motorolie zeggen ze 20W/40. Al tamelijk fijne olie denk ik dan.
Het blok is volledig gereviseerd en aangepast met uitlaatkleppen die loodvrij aankunnen.
Ik ga gewoon de originele renault instructies volgen
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor de motorolie zeggen ze 20W/40. Al tamelijk fijne olie denk ik dan.
Het blok is volledig gereviseerd en aangepast met uitlaatkleppen die loodvrij aankunnen.
Ik ga gewoon de originele renault instructies volgen
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Re: Thermostaat Alpine
Klopt,orgineel is in de regel het beste!!
Gr.Jan.
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!