Extra meters aansluiten...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Extra meters aansluiten...
Heeft iemand voor mij misschien een duidelijke handleiding hoe ik extra meters kan aansluiten, bijvoorbeeld temperatuur en voltmeter.
Graag met duidelijke foto's of tekeningen, want zo technisch ben ik niet
Graag met duidelijke foto's of tekeningen, want zo technisch ben ik niet
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Extra meters aansluiten...
Waarom zou je dat willen doen? zolang het lampje niet brand is er toch niks aan de hand?
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Extra meters aansluiten...
voorkomen dat het lampje gaan branden is nog beter
zal eens kijken, had hier volgens mij nog elec scheme gecombineerd met meters liggen
niet zeker van
zal eens kijken, had hier volgens mij nog elec scheme gecombineerd met meters liggen
niet zeker van
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Extra meters aansluiten...
Als je de Conrad metertjes koopt zit er een sensor en handleiding bij. Heb je wel een Haynes boek om de kleuren bij de zekeringen te kunnen zoeken?
Voor de temperatuur sensor heb je ook nog een adapter nodig. Heb je enig idee of je de temp in de waterpomp wilt meten of in de slang?
Maarrr als je boel op het dashboard monteert en ooit handig wilt kunnen demonteren, zet er dan ook een stekker / contrastekker tussen. Scheelt je later een hoop gedoe
Voor de temperatuur sensor heb je ook nog een adapter nodig. Heb je enig idee of je de temp in de waterpomp wilt meten of in de slang?
Maarrr als je boel op het dashboard monteert en ooit handig wilt kunnen demonteren, zet er dan ook een stekker / contrastekker tussen. Scheelt je later een hoop gedoe
Re: Extra meters aansluiten...
Mark4GTL schreef:voorkomen dat het lampje gaan branden is nog beter
Temperatuurmeter: altijd aan te bevelen dus. Zelf heb ik een 'mechanische' temperatuurmeter gemonteerd. Voelerplug in de dikke slang van het koelsysteem monteren, temperatuurmeter in houdertje plaatsen (automaterialenzaak) en onder de ruimte bij de chokebediening monteren. Goed aarden en dan een draadje trekken voor de verlichting van de meter (koppelen aan draadje van dashbordverlichting). Werkt perfect! En vooral niet klooien bij de waterpomp (is mijn ervaring).
Arno van Dokkum uit Hengelo verkoopt ze, in diverse uitvoeringen. Kosten ongeveer 45 euro.
Te vinden via Google.
Voltmeter: geen ervaring mee.
Als je mij per PB je mailadres stuurt, stuur ik je na zaterdag wat foto's (R4GTL staat nu in spuiterij).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Extra meters aansluiten...
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb deze meters al enkele jaren liggen en had ze toen tweede hands gekocht.
Heb er dus geen beschrijving bij helaas.
Het zijn VDO-meters.
Of die meters echt heel erg nodig zijn weet ik niet, maar het lijkt me ook wel leuk { kinderachtig hé ??}
@ JoReno....ik heb je een PB gestuurd!!
Ik heb deze meters al enkele jaren liggen en had ze toen tweede hands gekocht.
Heb er dus geen beschrijving bij helaas.
Het zijn VDO-meters.
Of die meters echt heel erg nodig zijn weet ik niet, maar het lijkt me ook wel leuk { kinderachtig hé ??}
@ JoReno....ik heb je een PB gestuurd!!
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Extra meters aansluiten...
Meeettttterrrrrtjessssss
Meten is weten.................bv doe mij maar een meter bier
Meten is weten.................bv doe mij maar een meter bier
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Extra meters aansluiten...
Als je wel de meter hebt, maar niet de temperatuur sensor dan ben je het sjakie. Ik heb me er destijds een beetje in verdiept, maar er bestaan vreselijk veel types sensoren. Wat je zou kunnen proberen is om bij VDO te vragen welke bij jou type metertjte hoort, en of ze hem nog kunnen leveren. Kun je meteen vragen om de aansluitschema's van je metertjes. Als je die niet hebt zul het uit moeten vinden door al pielend te proberen, en hopelijk blaas je boel dan niet meteen op. Zal voor de voltmeter wel meevallen, maar de temperatuurmeter zal gevoelig zijn.
Re: Extra meters aansluiten...
Het zijn metertjes die bijna iedereen vroeger in een golf1 monteerde.
Dus ik denk dat ik in die kringen wel een sensor kan vinden. [ althans dat hoop ik ]
Maar nog even een vraagje....het temperatuur lampje wat standaard in het dashboard zit, zit daar dan ook niet een sensor op ??? en kan ik hem dan niet gewoon daarvan af trekken??
Dus ik denk dat ik in die kringen wel een sensor kan vinden. [ althans dat hoop ik ]
Maar nog even een vraagje....het temperatuur lampje wat standaard in het dashboard zit, zit daar dan ook niet een sensor op ??? en kan ik hem dan niet gewoon daarvan af trekken??
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Extra meters aansluiten...
Dat lijkt mij niet echt een sensor; meer een ding dat twee standen heeft; dus open bij koud en dicht (circuit gesloten) als ie (te) heet wordt.
Re: Extra meters aansluiten...
Maar het lichtje gaat pas branden als hij te heet word, dus dan moet er volgens mij toch ook een soort van sensor opzitten die de temperatuur meet ???
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Extra meters aansluiten...
Dat is dat ronde kokertje ergens links boven op je motorblok. Is een bi-metaaltje dat sluiting maakt bij hoge temperetuur (dus geen sensor die een waarde meet) net zo iets als je thermostaat in je koelslang (maar dan anders)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Re: Extra meters aansluiten...
Over de mogelijke sensor posities van een temperatuur meter is al veel geschreven op het forum, over de voltmeter wil ik nog het volgende kwijt.... omdat een voltmeter werkt dmv. een heeeel klein stroompje (weerstand is erg groot) wordt deze strek beinvloed door verhhogde weerstand in de bedrading door bv. slechte kontaktjes... dus mijn advies, soldeer zoveel mogelijk, en check de spanning (verlies ..) dmv van een electronische voltmeter.... ik weet niet precies hoe jouw voltmetertje werkt, maar die van mij moest ik bovendien eerst ijken... Goede aarde is voor beide meter van belang !!
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Extra meters aansluiten...
helaas hier geen schema liggen waar de extra meters zijn ingetekend
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl