Draagvermogen dakconstructie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bouke
Berichten: 26
Lid geworden op: do dec 30, 2004 2:45 pm
Locatie: Amsterdam

Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115823Bericht Bouke »

Ik wil graag een dakdrager bouwen op m'n TL om serieuze lasten mee te vervoeren. Denk aan hout en plaatmateriaal. Ik ben benieuwd of iemand weet wat de maximale last voor het dak is. Zijn daar officiële getallen van bekend?
Als de toegestane maximum massa van de hele auto als grens wordt aangehouden dan blijft er een laadvermogen over van ongeveer 250 kg (na aftrek van gewicht auto en mijn persoontje). Zou het dak dit aankunnen?

Zijn er specifieke bevestigingspunten aan de dakrand voor een dakdrager?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115824Bericht Mark4GTL »

ik weet de bevestigingspunten wel

Boven de A & B stijl kun je ze het beste aanbrengen, daar is het draagvermogen het hoogste.
denk dat de draaglast van het dak zelf niet echt groot is, denk dat je met 100kg er al overheen bent.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115832Bericht jeffr4 »

Doe voorzichtig aan met die R4 vrachtwagen van je.
Het wordt gauw iets te veel vracht (nono)

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115834Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb wel eens ooit een R4 op zijn kop gelegd om te kijken hoe dat verder ging. Uiteraard zakte de dakplaat wel in maar de dakstijlen en dakrand is toch best wel stevig want hij bleef gewoon liggen... zelfs de ruiten bleven heel. (had wel eerst de olie uit de motor/bak gehaald)
Een goed imperiaal wat met meer dan 4 pootjes in/op de goot staat kan goed gaan. Het enige probleem dat je dan krijgt is dat de R4 nogal gauw topzwaar wordt en dat helt enorm in bochten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bouke
Berichten: 26
Lid geworden op: do dec 30, 2004 2:45 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115841Bericht Bouke »

Lol, briljante foto van Jeffr4. Zo ver zal het niet komen de eerder genoemde 250 kg komt grofweg overeen met drie volwassen kerels die meerijden. Dat moet dus kunnen.

De proefondervindelijk vastgestelde sterkte van het dak stelt me enigszins gerust. Wat betreft het verhoogde zwaartepunt zal ik het rustig aan doen in de bochten.

Toch vraag ik me af of hierover nog iets is terug te vinden in technische documentatie. Begrijp ik het goed dat Renault zelf dakdragers heeft geleverd voor de 4? Was daar geen maximum last bij vermeld?
Gebruikersavatar
Bouke
Berichten: 26
Lid geworden op: do dec 30, 2004 2:45 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115891Bericht Bouke »

Bladerend door het Kluwer sleutelboek kwam ik een afbeelding tegen van de verschillende dakconstructies.
Hierin wordt ook gesproken over een verstevigd dak. Weet iemand of deze verstevigingen los verkrijgbaar waren/zijn?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Draagvermogen dakconstructie

Bericht: # 115960Bericht GijSsie »

Volgens mij is hier al vaker een topic over geweest.. ff zoeken dus..

Ik dacht dat het laadvermogen voor t dak 75 kilo is. Als je serieuze lasten wilt vervoeren kan je beter een aanhanger of beter een bus kopen, bijvoorbeeld een estafette om binnen de oude renault sferen te blijven.
Savane 1993 =D
Plaats reactie