Problemen met de versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115542Bericht kpr »

Na een koude periode van stilstaan(buiten, ik heb geen stalling) was ik vandaag weer eens van plan met mijn R6 te rijden. Wonderbaarlijk genoeg startte de R6 in een keer, maar bij het wegrijden was er toch een probleem: ik kan niet schakelen. Ondanks dat ik de koppeling intrap reageert de versnellingsbak alsof ik de koppeling niet intrap met zo'n knarsend geluid. De auto wil ook niet in de versnelling en dus wegrijden. De kabel lijkt nog wel gewoon goed te zijn aangezien ik onderdelen bij de versnellingsbak zie bewegen als ik de koppeling intrap. Wat kan het probleem zijn?
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115545Bericht lordje »

Drukgroep of -lager denk ik aan.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115553Bericht Tweety »

Optimisten denken dan aan een kabel die eraf geschoten is, of een hefboompje ofzo...nou ja goed...ik ben eigenlijk bang dat lordje gelijk heeft als je daar wat ziet bewegen, hoewel de veer natuurlijk ook op het pedaal zit, maar dan zou het pedaal wel beduidend lichter moeten gaan...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115570Bericht deutz »

frictieplaat blijft plakken!? in de versn. zetten,1e, en dan de motor starten met de koppeling ingetrapt,wel de handrem erop of blokken voor de wielen!! gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115739Bericht kpr »

deutz schreef:frictieplaat blijft plakken!? in de versn. zetten,1e, en dan de motor starten met de koppeling ingetrapt,wel de handrem erop of blokken voor de wielen!! gr.Jan.
Net even geprobeerd: de auto schoot voorruit tegen de blokken aan(mijn remmen zijn dus blijkbaar ook niet al te best). Daarna de poging snel gestopt aangezien er vrij dicht een muurtje in de buurt van de auto zit. Het daarna terugplaatsen in de vrij ging vrij lastig.

Ik vrees dus dat de eerder genoemde drukgroep of -lager kapot is. Dan de vraag: wat is dat en is dat moeilijk te vervangen?
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115743Bericht deutz »

Tja...... effe de versn.bak eruit!!!!!!dan kun je bij de koppeling!!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115744Bericht kpr »

Zoekend op internet hoe ik de versnellingsbak eruit haal en de boel vervang, bracht mij hierop: http://www.renault4.co.uk/tech-clutch-seize.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat ga ik morgen eerst eens proberen voor ik de boel uit elkaar haal.
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115748Bericht R4F6GTX Automaat »

Kijk eerst of de koppelingskabel niet wat uitgerekt is, of die wel helemaal de boel ontkoppeld. Gaat die zeker helemaal in? Kan een hoop werk schelen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115753Bericht brecht »

Lang geleden dat je gereden hebt? koud op de dag dat je t probeerde?

eerste kan er voor zorgen dat je kopp plaat een beetje verkleefd zit. eerste en tweede kan er voor zorgen dat je bakolie te dik, stroperig en ver weg is. Mijn peugeot moet bij koude ook even op temp komen voor hij lekker schakeld. Zou allemaal op te lossen zijn door even te rijden, maar ja, dan moet je hem wel netjes aan krijgen...

Maar zoals Paul zegt: kijk eerst even naar je kabel en al het mechaniek tot je hendeltje. Een koppeling gaat niet stuk van stilstand. Dus nu alles er uit halen lijkt me niet logisch..
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115754Bericht deutz »

Als een koppeling vast zit wil nog niet zeggen dat hij kapot is!!inderdaad,van stilstand gaat hij ook niet stuk.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115757Bericht Rudi »

Ik kreeg het advies van moeilijk schakelen bij een versnellingsbak om er pasta bij te voegen.
Dit zou de weerstand die een bak ondervindt bij koude start met 50% verminderen.

Beter is om inderdaad eerst naar het kabeltje te kijken.
Toen die bij mij gebroken was, kon ik de auto bij stilstand in z'n versnelling zetten (1e) en als ik dan startte begon de auto te rollen door het verzet van de 1e versnelling.
Op de rem trappen en motor af laten slaan of uit zetten was de enige mogelijkheid.
Simpele truuk om te kijken of de bak werkt.

Succes, Rudi
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Problemen met de versnellingsbak

Bericht: # 115774Bericht Tweety »

Oude versnellingsbakolie kan bij koude motor inderdaad een iestje slecht schakelen veroorzaken... doordat er onvoldoende olie aan de synchromesh is blijven plakken... het is soms ook echt verbazend wat er uit een versnellingsbak kan komen qwa olie...dat kan echt stinken af en toe...
Plaats reactie