Roet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Roet

Bericht: # 115300Bericht BVDP »

Vandaag mijn R4 uit zijn winterstalling/sleutelruimte gehaald. De carroserie is onderhanden genomen, gespoten, ander interieur, ... Jullie kennen het wel. Carroserie is volledig uit elkaar geweest. Ik ben er mee gaan rijden maar had altijd de indruk dat de motor niet netjes loopt. Hij schud wat veel op lage toeren en trekt niet echt vlot op. Ik heb grotere sproeiers klaar liggen maar wil eerst de motor goed laten lopen voor ik daar mee ga experimenteren. Ik wil een motertje dat op stationair toerental lekker zacht ligt te 'spinnen'. Ik ken genoeg R4 tjes waar dat bij is, alleen zijn dat meestal 1100cc. In de jaren 80 had ik een R4F6 en ik weet dat die lekker stationair liep en vlotter optrok. Ik heb in het verleden al de uit/inlaatcollector gelast omdat ie gescheurd was en dat gaf al een flinke verbetering maar het is nog niet wat het volgens mij zou moeten zijn. Misschien ben ik wel te kritisch of is de 850 motor niet zo netjes af te stellen.
De gegevens. Er zitten nieuwe bougies, filters, olie en derglijke in en op. Groot onderhoud gehad dus. Kleppen gesteld, carbu af geregled,... De hele zwik. Wat ik nog merk naast het lichtjes schokken bij stationair draaien is dat er in de uitlaat flink wat roet zit en dat versterkt nog mijn vermoeden dat er wat fout zit. Ik wil dus op zoek gaan naar wat dat kan zijn en kan daarvoor alle hulp gebruiken want ik zie blijkbaar wat over het hoofd.
Waar ik nog aan twijfel of het correct is, is de voorontsteking. Ik heb een 850 TL uit 1986. Met de zenith 32 IF dus. Op mijn stroomverdeler lees ik R287 D en hieronder 252. Achter de 'D' kan nog wat staan maar dat is niet te zien. Op de bougiekabel zit een plastiek hoesje met '+4° erop. In al mijn docu lees ik dat ik dus een type 1123 of type 800 motor heb. Hoeveel millimeter dat op mijn vliegwiel is kan ik niet vinden en had ik hier graag vernomen. Momenteel staat ie op 8 mm. Pingelen hoor ik hem niet doen, vandaar dat ik vermoed dat ik wel juist zit.
Iemand een idee wat er mis kan zijn of een idee over de afstand in mm van de vooronsteking?

met vriendelijke groet,
Bart
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Roet

Bericht: # 115307Bericht deutz »

Bart,je moet eens kijken of je geen vacuum lek hebt,je motor schudt nogal. Stat. vacuum slangetje van de stroomverdeler niet stuk? spruitstukpakking niet lek? carb.voetpakking?alle bevestigings moertjes van spruitstuk en carb. vast?? gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Roet

Bericht: # 115310Bericht Tweety »

Had je de puntjes al vervangen ??
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115311Bericht BVDP »

Het spruitstuk en carburateur zijn er af geweest om het spruitstuk te lassen. Daarna alles weer netjes gemontererd met nieuwe pakkingen waar nodig. Ik kijk het even na.
De puntjes (platines in belgie) zijn niet vervangen omdat ze er nog goed uit zagen. Ze zijn gewoon terug afgesteld. De condensator is ook niet vervangen omdat ik veronderstel dat als de puntjes niet echt ingebrand zijn , de condensator ook nog in orde moet zijn.
Vacuumslang is niet specifiek gecheckt. Doe ik zeker. Iemand een idee hoe ik kan zien of de vacuumvervroeging nog werkt. Gewoon ff aan het slangetje zuigen of zie ik dat te simpel?
Volgende week heb ik weer een dagje tijd. Alle opmerkingen zijn welkom zodat ik ze dan allemaal kan natrekken. Al vast bedankt.
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: Roet

Bericht: # 115316Bericht r4 gtl »

BVDP schreef: Vacuumslang is niet specifiek gecheckt. Doe ik zeker. Iemand een idee hoe ik kan zien of de vacuumvervroeging nog werkt. Gewoon ff aan het slangetje zuigen of zie ik dat te simpel?
Trek bij stationair lopende motor de vacuumslang van de verdeler en houdt het eind van de slang dicht. De motor zou nu merkbaar slechter/langzamer moeten gaan lopen. Is dat het geval dan werkt de vervroeging, merk je geen verschil dan werkt de vervroeging dus niet. dat kan dan aan het mechanisme in de verdeler liggen, of aan de vacuumslang die lekt of verstopt zit (en zit tie aan de carburateur zijde correct gemonteerd?).
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Roet

Bericht: # 115367Bericht Rudi »

Ik weet niet of mijn bijdrage je verder zal brengen.

Ik heb anderhalf jaar met een F4 en 850 cc woon-werkverkeer gereden over 70 km heen en 70 km terug.
Mijn vacuumvervroeger was afgeknipt en aan beide zijden afgedopt, wat ook meespeelt, zijn zoals genoemd de contactpunten en de condensator, maar ook de bobine en soms heb je radio ontstoorde bougiekabels nodig.
Wel had ik via het spruitstuk en het blok regelmatig valse lucht, kwaaltje of...

Succes, Rudi
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115486Bericht BVDP »

Vandaag al ff mijn vacuumvervroeging bekeken. De motor loopt slechter als ik de slang los maak zoals hoger beschreven. Lek is ze niet. Ik heb ze afgestopt en er in geblazen. Geen lek.
Als ik aan de slang zuig zie ik het bovenste deel van mijn puntjes bewegen. Is dat normaal? Ik had verwacht dat er wat zou verdraaien of zo maar dat zie ik niet. Het ene contactpuntje glijdt gewoon wat verder op het andere.
Morgen hoop ik mijn dichtingen na te lijken.

mvg Bart
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Roet

Bericht: # 115488Bericht deutz »

je vacuum vevroeger werkt !! (baai)
niet geschoten is altijd mis!
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Roet

Bericht: # 115491Bericht whuinen »

Zijn de kleppen goed gesteld en heb je de brandstof/lucht via de stelschroef op de carburateur juist afgesteld? Ik heb sinds begin januari een 850'je in bezit dat inmiddels loopt als een naaimachientje en trekt als een lier (gewoon op Euro 95 en heeft reeds 140.000 km op de teller staan)
Toen ik hem kocht liep hij voor geen meter, ik heb eerst de (totaal vervuilde) motor 15 minuten met speciale "spoelolie" laten draaien, vervolgens de olie,het oliefilter en het luchtfilter vervangen (er kwam écht zwarte "bagger" uit) en er goeie semi-synthetische olie in gedaan. Na het demonteren en schoonmaken van de carburateur, vervangen van alle pakkingen (ook uitlaatspruitstuk), stellen van de kleppen, vervangen van contactpuntjes, condensator, rotor, verdeelkap en het op tijd zetten van de ontsteking (10 mm voorontsteking met stroboscooplamp) bleek de stelschroef op de carburateur helemaal niet goed meer te staan ;-) Deze was in het verleden waarschijnlijk steeds een beetje "bijgesteld" om de motor "wat beter te laten lopen", maar de benzine lucht verhouding correspondeerde totaal niet meer met de oorspronkelijke stand als alles goed was afgesteld.

De APK keurmeester was (twee weken geleden) zelfs verbaasd over de bijzonder mooie uitlaatgas emisiewaarden toen hij ging meten.... Deze lagen ver beneden de norm.... "en dat voor zo'n "oud beestje", moest hij even kwijt.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115498Bericht BVDP »

Even herhalen wat er tot nu toe gedaan is. Nieuwe bougies en luchtfilter. Dichtingen in/uitlaatspruitstuk vervangen. Kontakthoek en ontsteking geregeld. Carburateur afgesteld. Kleppen gesteld. Condensator en platines zijn nog goed.
Vanmiddag mijn verdeler er even af gehaald. Hij was wat vuil binnenin. Bleek dat de dichting tussen het motorblok en verdeler wat lek was en de oliedampen in de verdeler kwamen. Mijn kontakthoek en ontsteking daarna terug geregeld (56° en 6 tot 7 mm). Mijn verdeler is van Ducellier en vermeld verder 'R287D83' en '525 42 4A'. Iemand een idee wat de afstelgegevens hier van zijn want noch in het instructieboekje, noch in het Kluwer Autoboek kan ik er wat van vinden. Op de bougiekabels zit een plastiekje dat '+4°' aan geeft. 6° is volgens het instructieboekje 10 mm dus gok ik maar dat 4 ° iets van een 6 tot 7 mm is. Als iemand de juiste gegevens kan vinden, graag reactie.
Verder nog wat gezien wat me wel verontrust: witte rook uit de uitlaat. De 4 is warm gereden en dan heeft ie ongeveer een half uurtje stationair gelopen om de onsteking af te stellen. Achteraf merkte ik een plasje water onder de uitlaat en zag ik dat ie lekte en er witte rook uit kwam. Er verdwijnt op het eerste zicht geen water uit het koelcircuit. Kan het zijn dat het een klein lekje is dat dicht gaat zitten als de motor echt warm wordt of zo? Hoe kan ik zien of er een waterlek is of dat het gewoon ( wel erg veel) condens is?
Ik had wat fotos van de verdeler en de witte rook maar krijg ze niet geplaatst.
mvg Bart
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Roet

Bericht: # 115499Bericht whuinen »

contactpuntafstand 0,4 mm, voorontsteking 10 mm voor BDP.
Water uit uitlaat is condens, géén lekkage ;-) witte rook is hoogstwaarschijnlijk waarschijnlijk ook waterdamp. Na een flinke rit zal dit verdwijnen. Het zou kunnen zijn dat het mengsel te "rijk" staat, dit kun je zelf mooi afregelen aan de carburateur.
Heb je de acceleratiepomp ook goed afgesteld?
v.w.b. het stelschroefje benzine/lucht carburateur: twee slagen uit, daarna iets verder uitdraaien totdat motor goed reageert op gas geven, zonder dat toerental eerst een "dip"vertoont. Bij rijden moet de motor ook gelijk goed oppakken, anders "ietsje" meer uitdraaien.
Zie: http://www.renault4.co.uk/forum/showthread.php?t=2523
Groet, Willem
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115504Bericht BVDP »

Willem, waar haal je de 10mm. Ik vind ze in het instructieboekje maar dan wel voor een 284 curve én een 6° voorontsteking. Voor de 287 curve staat er niets vermeld.
Seffens even een wat langere rit maken en zien wat de witte rook doet. De accelaratiepomp zou goed moeten staan. Ik heb ze afgereled zoals op de link vermeld.
mvg Bart
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Roet

Bericht: # 115589Bericht whuinen »

In het originele Franstalige R4 boekje (dat bij mijn Quatrelle hoort) staat: Courbe R 284 = 6º +/- 1, décalage = 10 mm
Groet, Willem
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115591Bericht BVDP »

Dat klopt Willem. Staat er bij mij ook. Alleen heb ik een curve 287 en daar vind ik geen gegevens van. Momenteel heb ik de voorontsteking afgesteld op 7mm en hij loopt beter dan vroeger. De motor draait fijner, pakt beter op en de choke kan er vlugger af. Hij rookt nog wel wat met choke maar dat zal dan wel normaal zijn zeker. Ik ga in de toekomst de dichtingen van de carburateur nog vervangen en de rotor en kap vervangen (gewoon preventief) en hoop dat ie dan goed is. De acceleratiepomp kijk ik dan ook nog even na maar die heb ik in het verleden al afgeregeld. De grotere sproeier gaat er dan ook in.
ik heb er de afgelopen dagen wat meer mee gereden. de witte rook is er als ie een hele tijd heeft stil gestaan maar als de motor warm is, is ie weg. Hopelijk condens dus want het was wel ff schrikken.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115645Bericht BVDP »

Vandaag weer wat gereden en de 4 deed het weer niet echt goed. Koud starten ging met choke lastig. Startmotor draaide goed maar de motor sloeg niet snel aan. Dat heb ik de laatste tijd meer als ie stil gestaan heeft voor een paar dagen. Ik heb vroeger de benzinepomp eens vervangen omdat ze lekte naar buiten en daardoor de leiding naar de carbu telkens leeg liep. Starten ging toen na een stilstand ook niet vlot omdat er dus eerst terug benzine naar de carbu moest gepompt worden. Nu zie ik echter geen lek. Wat ik me af vraag is of de benzine pomp naar binnen kan lekken. Met andere woorden of er benzine in het carter kan terecht komen. Dat zou mijn koude start niet alleen verklaren maar ook het roet aan de uitlaat kort daarna en het niet zo lekker lopen, zeker koud. Mijn verbruik ligt ook vrij hoog met 1/10 of zo of zelfs nog hoger. Iemand daar ervaring mee of kennis van? Enig idee hoe het te testen is?
Ik zag bij der franzose en reno 4 dat er verschillende benzinepompen zijn. Mijn pomp heeft 2 aansluitingen maar dan heb ik nog keuze uit twee pompen. Weet iemand wat het verschil is. Ik merk dat de ene demonteerbaar lijkt en de andere niet. Is dat het enige verschil en passen ze dus alle twee? Wat is het beste?
Hoop dat ik onderhand kan vinden wat er echt mis is. De carbu en ontsteking heb ik al meermaals na gekeken en ik begin te vermoeden dat het wat anders moet zijn dat niet zozeer voor de hand ligt. Vandaar mijn spoor naar de benzinepomp. Morgens eens wat slopen en nakijken maar werken zal ze waarschijnlijk wel doen.

mvg Bart
Plaats reactie