geen vonk

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: geen vonk

Bericht: # 115120Bericht p304c »

carelhj schreef:@
en er is benzine in de carburateur.
wat dacht je "van er was benzine in de carburateur", je hebt je vlotterkamer waarschijnlijk leeg gedraaid die ene keer dat ie liep en daarna geen aanvoer vanuit de tank meer gehad.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: geen vonk

Bericht: # 115123Bericht carelhj »

p304c schreef:
carelhj schreef:@
en er is benzine in de carburateur.
wat dacht je "van er was benzine in de carburateur", je hebt je vlotterkamer waarschijnlijk leeg gedraaid die ene keer dat ie liep en daarna geen aanvoer vanuit de tank meer gehad.
@p340c er is nog steeds benzine in de carburateur en vlotterkamer; je kunt de aanvoer volgen via het doorzichtige filtertje en ook ruiken trouwens. :wink:

carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: geen vonk

Bericht: # 115125Bericht RVIER »

dag Carelhj,

je hebt cilinder 1 is de eerste cilinder aan de vliegwielzijde genomen? (dat is dus de goede)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: geen vonk

Bericht: # 115158Bericht Tweety »

Het Lijkt mij hier om een combinatie van factoren te gaan, aangezien geen van beide mogelijkheden echt genoeg is om de motor helemaal niet te laten lopen... ergens vermoed ik toch gebrek aan benzine (afslaan bij het gasgeven duid hier op) en waarschijnlijk een verkeerd onstekingstijdstip.. zit de hoofdsproeier evt. verstopt ? een verkeerd ontstekingstijdstip moet met wat experimeteren toch te verhelpen zijn... zeker met z'n tweeen... 1 start, 1 draait aan de onsteking... probeer ook eens een spuitje remreiniger in de carb...
succes ...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: geen vonk

Bericht: # 115161Bericht deutz »

wat is bij jou cil.1? bij renault is dat bij het vliegwiel!! zo controleren gaat ook:klepdeksel eraf,motor draaien totdat streepje op het vliegwiel met vliegwielhuis streepje gelijk staat,dan moet cil.4 op tuimelen staan! en moet de rotor van de ontsteking naar de eerste cil.bougiekabel wijzen!!daarna eventueel verdere fijnafstelling doen!! succes......! gr.Jan. (beer)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: geen vonk

Bericht: # 115162Bericht Rik H. »

Hoi sleutelaars, bij het afstellen van de ontsteking zijn we inderdaad uitgegaan van cilinder 1 bij het vliegwiel. Tijdens het starten heb ik aan de verdeler gedraaid om het tijdstip bij te stellen. Geen resultaat.
Die remmenreiniger vind ik wel een goed idee. Ik geloof dat de benzine nogal oud is. Verder ga ik vandaag bij mijn eigen viertje (ook met Femsa ontsteking) vergelijken en kijken of we misschien iets over het hoofd zien.

Wordt vervolgd!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
solex4ever
Berichten: 2
Lid geworden op: ma feb 15, 2010 11:49 pm
Locatie: Scharnegoutum

Re: geen vonk

Bericht: # 115176Bericht solex4ever »

Hoi Carel,

Zelf zou ik de carburateur demonteren, sproeiers en doseurs eruit, alles (voorzichtig) met perslucht
doorblazen, vlotter, vlotterpen en vlotterniveau controleren.
De huidige benzine veroudert nogal snel en als het langer dan 3 jaar heeft gestaan zit er waarschijnlijk
nogal wat vlokvorming in en is de kwaliteit belabberd.
Als je de beschikking over perslucht hebt zou ik de aanvoerslang bij de benzinepomp losnemen,
opvangbak eronder, de eventueel aanwezige tankontluchting dichtmaken en met een
luchtpistool waaromheen je een doek gewikkeld hebt proberen voorzichtig wat druk op de tank te zetten
zodat de benzine eruit komt bij de losgenomen slang bij de pomp. Niet de volle 8 bar erop, dan blaas je
waarschijnlijk je tank op!!. Filter vervangen, schone peut erin, dan heb je de brandstofvoorziening in elk
geval voor elkaar.

Succes ermee, gr. Sipke.
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: geen vonk

Bericht: # 115202Bericht carelhj »

Hallo sleutelaars,

Het is gelukt met behulp van alle goede tips die van jullie binnenkwamen.
het was toch uiteindelijk een combinatie van juiste afstelling, aanbrengen van wat isolatie op het asje van de contactpuntjes, en niet in de laatste plaats verse benzine in plaats van de oude meuk van 5 jaar geleden.
na het schoonmaken van de carburateur en het vervangen van de benzine, uit een jampotje, (beer) was het starten lopen. Ik denk dat jullie het gevoel kennen dat je krijgt als je het geluid van een soepel lopend motortje weer hoort.
Dat soepel lopen ontstond natuurlijk pas na het met behulp van de lamp goed afstellen. Nu nog een keer een nieuwe rotor en een nieuwe verdelerkap en dan kan ik beginnen aan het uitbouwen van de motor om aan de carrosserie te gaan beginnen.

Alle tipgevers zeer bedankt: we hebben er veel aan gehad.
Rik H bedankt: het was plezierig samen met je te sleutelen. Heb er veel van geleerd.
Tot de volgende post, ik kom vast nog wel een keer een probleempje tegen.

Carel

heel blij omdat hij weer loopt. (beer)
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: geen vonk

Bericht: # 115207Bericht Rik H. »

Het genoegen was geheel wederzijds Carel. En inderdaad: machtig mooi om na 5 jaar de motor weer te horen (en te ruiken.... :lol: ). Oh ja, als je een rotor en verdelerkap gaat halen, neem dan gelijk een nieuw benzinefilter mee. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Plaats reactie