Dynamo vraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
marco
Berichten: 103
Lid geworden op: vr mar 22, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Dynamo vraagje

Bericht: # 114781Bericht marco »

Mijn 514012c ducellier dynamo wordt slecht. Ik zie alleen de valeo 433446 voor de GTL nieuw
aangeboden (152 euro).
-Zijn deze 2 uitwisselbaar, qua bevestiging en stekkers?

Marco
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114799Bericht ap »

ja
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114808Bericht RVIER »

@marco

Wat wordt er slecht aan je dynamo?
Een nieuw voorlager (6203-RS) kost 10 euri, nieuwe borstels ook zoiets

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
marco
Berichten: 103
Lid geworden op: vr mar 22, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114813Bericht marco »

Heb al 3/4 jaar last van af en toe flikkerend laadlampje, maar hij laad de accu nog wel.
Deze week op de snelweg in de sneeuw blower aan, lampen aan; in een ritmisch tempo lampen
zwak/normaal, idem dashboard verlichting. Laadlampje is is nu ook meer aan als uit.
Starten ed geen probleem. Het is nog de originele dynamo uit 83. Ik heb geinformeerd voor revisie
"rond de 100 euro", dan overweeg ik eerder een nieuwe. Zelf aan klooien zie ik vooralsnog niet zitten..
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114828Bericht hans4 »

Ik had laatst ook problemen en toen lag het aan de spanningsregelaar :roll:
Ik word betaald om gek te zijn
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114830Bericht JoReno »

Zwak/sterk doet inderdaad denken aan een defecte spanningsregelaar. Bij de mijne (R4GTL 1985) zit de spanningsregelaar in de dynamo ingebouwd. Ik zou niet meteen en zonder meer uitgaan van een defecte dynamo. Die conclusie trok ik laatst óók: het rode accu-lampje bleef branden, en de laadstroom was niet groter dan de spanning die op de accu stond (met andere woorden: hij laadde niet meer bij). Alle draadjes rondom de dynamo getest: alles goed.Dus is het de dynamo (dacht ik). Dynamo vervangen (door een aantoonbaar goed werkend exemplaar), maar het probleem was NIET opgelost. Dezelfde verschijnselen. Wéér alles gecontroleerd (met name bedrading en zekeringen). Pas bij een derde grondige controle bleek het koperen klemmetje van één van de zekeringen minimaal gescheurd te zijn. Zekering zat dus wél klem, maar op een andere plek was er dus een onderbreking. Gesoldeerd, rode acculampje meteen uit, oude én nieuwe dynamo werkten bij nader inzien allebei perfect!!
Ooit heb ik geleerd dat een dynamo het doet.....of niet. En 'soms doen en soms niet' is meestal niet iets van de dynamo zelf. Maar die ingebouwde spanningsregelaar maakt het wel wat complexer.
Wat betreft een nieuwe dynamo: voor pakweg 45 euro koop je een goede gebruikte........tuurlijk, gaat mogelijk wat minder lang mee........maar je kunt 3 gebruikte kopen voor de prijs van 1 nieuwe! En nee, de mijne is niet te koop, die houd ik als reserve.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114857Bericht Tweety »

JoReno schreef:.
Wat betreft een nieuwe dynamo: voor pakweg 45 euro koop je een goede gebruikte........tuurlijk, gaat mogelijk wat minder lang mee........maar je kunt 3 gebruikte kopen voor de prijs van 1 nieuwe! .
Nadeel is natuurlijk dat je 'm dan 3 keer moet vervangen, en dat is best wel wat werk ...
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Dynamo vraagje

Bericht: # 114861Bericht JoReno »

Het is een werk van niks, en de kans dat je dit nóg 2 keer moet doen is niet zo groot.
Intentie van mijn tekst was natuurlijk een andere: nieuw dynamo's zijn best duur, gebruikte dynamo is een betaalbaar alternatief.
Marco. doe er je voordeel mee!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie