Afdekken radiator..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114345Bericht Rik »

het is dus gelukt! mooi hoor, blijf het mooi vinden om te zien, ookop eendjes etc!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114357Bericht RVIER »

heren,

verder blijf ik van mening dat (bij koud weer) een goede thermostaat de motortemperatuur regelt en niet de radiator. Immers als de thermostaat dicht staat werkt alleen het kleine koelcircuit dus inclusief de verwarming.

Mogelijk is het effect dat jullie denken te vinden net zo groot als je een plaat voor de motor, achter de radiator zet. Dus het beperken van de directe koeling van het motorblok door de vaartwind bepaalt dan het effect.

De plaat voor de radiator heeft mogelijk wel effect op een eventuele bevriezing van de radiator (als er te weing antivries in de vloeistof zit). Immers door de vaartwind wordt de gevoelstemperatuur verder verlaagd. De radiator bevriest dan lokaal en als de thermostaat opengaat kan er geen vloeistof door de radiator en kookt vervolgens de moter, midden in de winter!

Conclusie:
Als je voldoende antivries in het koelsysteem hebt heb je geen plaat nodig.

"Real cars do not need rubbers! "(beer)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114362Bericht jeffr4 »

@Fons,
citeer "Immers door de vaartwind wordt de gevoelstemperatuur verder verlaagd"
Ikzelf heb wel gevoel, zeker voor mijn R4tje, donot say anything wrong or bad about my beauty!, maar
nu blijkt dat een R4 zelf ook gevoel heeft???? Waow.
Leg mij dat nog effe uit?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114365Bericht RVIER »

@jeffr4

de gevoelstemperatuur bij snelheid V m/sec, is de verlaging van de tempertauur tov de omgevingstemperatuur (bij snelheid 0). Je zou het ook de dynamische temperatuur kunnen noemen.

Kun je hier iets mee? :D
vr gr Fons


CORRECTIE: De gevoelstemperatuur treed niet op bij levenloze objecten :-(. Wel koelt door de vaartwind de radiator sneller af en kan dus sneller bevriezen (als er onvoldoende antivries in zit).
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114375Bericht JoReno »

hans4 schreef:Ik heb nu , mede door oplettend meedenken van AP , een originele rubber afdekmat !! 8) 8)
Wie, o wie weet een dergelijke winterhoes te koop?
Wie, o wie weet nóg een dergelijke winterhoes te koop?

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114376Bericht JoReno »

RVIER schreef:heren,

verder blijf ik van mening dat (bij koud weer) een goede thermostaat de motortemperatuur regelt en niet de radiator.
Helemaal mee eens. Mijn insteek bij het op zoek gaan naar een radiatorhoes is het beperken van de instroom van zeer koude lucht in het luchtfilter. Vroeger had je zomer- en winterstand op elk luchtfilter, maar op mijn 4GTL van '85 zit dat er niet op. Ik heb nu de 'luchthapper' (de aluminium luchtfilterslang die naar voren wijst) enigszins naar onderen gebogen, recht boven het spruitstuk. Dus: volgens mij is de winterhoes eigenlijk alleen maar bedoeld om de instroom van (te) koude lucht te beperken. En er zal ongetwijfeld een effect te meten zijn in het verschil tussen warme en koude lucht daar waar die lucht de benzine ontmoet: in de carburateur. Maar daar weet ik het fijne niet van.

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114377Bericht ap »

JoReno schreef:
hans4 schreef:Ik heb nu , mede door oplettend meedenken van AP , een originele rubber afdekmat !! 8) 8)
Wie, o wie weet een dergelijke winterhoes te koop?
Wie, o wie weet nóg een dergelijke winterhoes te koop?

JoReno
Ik ben op zoek naar nog zo'n rubber er moet er hier nog ergens een zijn maar die heb ik heel lang geleden gezien en ik zou even niet weten waar.

Mocht er wat boven komen drijven dan hoor je het.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114378Bericht Mark4GTL »

eigenlijk heel simpel:

om de motor goed te laten werken moet die op de ideale temperatuur komen

met de winter is de lucht kouder en komt de motor niet/nauwelijks op de ideale temperatuur
met de hoes ervoor voorkom je dat de buitenlucht teveel koelt en komt de motor dichterbij de ideale temperatuur.

en tevens nog bijkomend verschijnsel, de carburateur kan bevriezen bij koude temperaturen. Ook dit wordt voorkomen door de afdekhoes.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114379Bericht JoReno »

ap schreef:Mocht er wat boven komen drijven dan hoor je het.
Ik houd mij ten zeerste aanbevolen. Houd van originaliteit!!

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114380Bericht Rudi »

Mark4GTL schreef:eigenlijk heel simpel:

om de motor goed te laten werken moet die op de ideale temperatuur komen

met de winter is de lucht kouder en komt de motor niet/nauwelijks op de ideale temperatuur
met de hoes ervoor voorkom je dat de buitenlucht teveel koelt en komt de motor dichterbij de ideale temperatuur.

en tevens nog bijkomend verschijnsel, de carburateur kan bevriezen bij koude temperaturen. Ook dit wordt voorkomen door de afdekhoes.
De eerste alinea klopt, met de tweede en derde heb ik wat moeite.

met de winter... Is de lucht ijler (als het goed is) moet je langer choken, voordat de motor warm is, dus niet als je kachel warmte geeft, maar na een goeie tien kilometer pas. Als je motor dan warm is, is het van belang de warmte te behouden, dit doe je door de instroom geforceerd te laten verlopen, maar niet door deze tot een minimum te beperken.

Mijn vader vergeleek dit altijd met een atleet, die springt ook niet uit zijn bed en gaat zonder ontbijt naakt door de straten hollen, zonder warming up, je maakt het helemaal bont als hij ook nog eens door een rietje moet ademhalen.

en tevens... Alles kan bevriezen in en aan een auto, niet specifiek de carburateur. Deze zorgt voor een juiste start en goed mengsel, loopt de motor éénmaal bij bv -20 dan zal de warmte van de motor de carburateur niet doen bevriezen en maakt die hoes ook niet veel verschil.


In mijn eerste F4 had ik een originele hoes ( geolied stuk karton) voor achter de grille te steken, die had toch nog een vrij ruime opening in het midden, zo'n beetje de helft van de huidige grille.

PS Ik moet nog leren om mijn mond te houden en tot tien te tellen, dat lukt me nog niet.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114382Bericht Mark4GTL »

klopt ook.
maar, als het buiten -20 is, er geen hoes voor zit en deze koude lucht langs de carb stroomt kan het voorkomen dat deze "bevriest", kortom geen goed mengsel of zelfs geen mengsel meer doorvoert.

tuurlijk moet de motor eerst warm lopen, maar met een hoes ervoor is deze eerder warm.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114383Bericht JoReno »

Rudi schreef:In mijn eerste F4 had ik een originele hoes ( geolied stuk karton) voor achter de grille te steken, die had toch nog een vrij ruime opening in het midden, zo'n beetje de helft van de huidige grille.
......en aan de hand van een foto van een originele hoes (met afmetingen) heb ik die nu nagemaakt van een stuk isolatiemateriaal en met 2 tie-wraps achter de grille gemonteerd, en dat werkt dus net zo goed als een originele hoes.
Maar 'origineel' vind ik mooier, en is makkelijker te verwijderen en weer aan te brengen.
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114389Bericht Tweety »

JoReno schreef:. Vroeger had je zomer- en winterstand op elk luchtfilter, maar op mijn 4GTL van '85 zit dat er niet op. Ik heb nu de 'luchthapper' (de aluminium luchtfilterslang die naar voren wijst) enigszins naar onderen gebogen, recht boven het spruitstuk.
JoReno

Dat is ongeveer gelijk aan de winterstand zoals die tot op de laatste 4-tjes zat... door middel van een beugel op de uitlaatpijp waar de flexibele slang aan het eind van het luchtfilter op paste...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114394Bericht Willem de Zwijger »

Rudi schreef: met de winter... Is de lucht ijler (als het goed is)
Waarom denk je dat? Ijler slaat op minder zuurstof per liter ingeademde lucht, dat krijg je op hoogte. In de winter zal er eerder iets meer zuurstof in de lucht kunnen zitten omdat de temperatuur lager is, waardoor er meer zuurstofmoleculen in een liter lucht passen dan zomers (verschil tussen zuurstofdichtheid bij + 20 C en -7 C is grofweg 10 % volgens de ideale gaswet)

Rudi schreef: dit doe je door de instroom geforceerd te laten verlopen, maar niet door deze tot een minimum te beperken.
Wat bedoel je met geforceerde instroom? Normaal gesproken denk ik dan aan een ventilator of compressor om de lucht erin te krijgen, maar dat lijkt me hier niet aan de orde
Rudi schreef:
en tevens... Alles kan bevriezen in en aan een auto, niet specifiek de carburateur.
De carburateur heeft wel degelijk een groter bevriezingsgevaar omdat er bezine verdampt (dit gaat tenkoste van de warmte in de lucht) en door de venturiwerking, dwz de doorlaat wordt nauwer en daarna wijder waardoor de lucht na de nozzle expandeert (de moleculen worden uit elkaar getrokken) waardoor de temperatuur daalt. Dit kan leiden tot rijp in de carburateur waardoor hij slecht gaat werken. Bij de 1100 motor speelt het geloof ik niet zo, maar bij mijn 1400 zit er een apart verwarmingscircuitje naar de voet van de carb, en toch heb ik in de winter behoorlijk ellende gehad met plotseling afslaan van de motor. Ik had ook behoorlijk last van witte smurrie onder het kleppendeksel en de carburateur. Aan beide kwam een gelukkig eind met het plaatsen van een rubber winterflap voor de gril

@RVIER: Kan natuurlijk zijn dat mijn thermostaat niet goed is en ik daarom zo gevoelig ben voor kou...En de flap is natuurlijk ook fijn als er wat lek zit tussen de morruimte en de cabine, daar kan gemeen koude lucht doorheen komen.
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: Afdekken radiator..

Bericht: # 114396Bericht hans4 »

Hoe het werkt weet ik niet, maar sinds het rubber ervoor zit, word mijn kachel wel warmer en ook sneller warm!!!

Een carburatur kan zelfs in de ZOMER bevriezen door het verschil tussen de motorwarmte en de rijwind.
Het af en toe "schokken" van de motor, waar hier al veel over is geschreven en waar ik ook soms last van heb, kan daar de oorzaak van zijn !!

Een plaatje voor de carb. maken en dus de rijwind tegengaan, kan dat euvel verminderen :roll:
Ik word betaald om gek te zijn
Plaats reactie