Ruitenwisser armen R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
michael spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 11:36 pm
Locatie: Helmond

Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 113848Bericht michael spaan »

Hallo,

Ik heb een vraag over de ruitenwisserarmen van de R4. Ik heb sinds eind vorig jaar een renault goelette R2087 4x4 gekocht uit 1962 en ben deze nu op aan het knappen. Deze auto had bij aankoop geen ruitenwisser armen meer en voor deze auto zijn zo geen reservedelen meer te krijgen. Zodoende ben ik op zoek naar alternatieven. Kan iemand hier mij aangeven of de R4 armen met een bout of moer bevestigd worden of met een klemmechanisme. Ik ben namelijk op zoek naar armen met een klemmechanisme die bevestigd kunnen worden op het ruitenwisser systeem wat hieronder te zien is. Op de as zit een aluminium excenter geklemd met een diameter van 14 mm. Hierop moet de arm geklemd worden. Mocht een R4 dit systeem niet hebben weet er dan iemand welk type renault personenwagen dit klemsysteem gebruikt? Kan iemand me tevens zeggen hoe lang de armen van de R4 zijn, gemeten van de bevestiging van de as tot de bevestiging van het ruitenwisserblad? Is de arm volledig recht of maakt deze op het uiteinde een knik? Je ziet het veel vragen, maar zonder een voorbeeld is het lastig om een alternatief te vinden...

De auto:
Afbeelding

Het ruitenwisser systeem
Afbeelding
Afbeelding

Alle hulp is zeer gewaardeerd!
mvg Michael
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 113853Bericht R4F6GTX Automaat »

In België op sloperijen/legerdumps zijn die Goelettes en Jeanettes toch nog wel te vinden... is is meen ik ook een club van; hebben die geen onderdelenlijst?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 113857Bericht JoReno »

Mooi zo'n Goelette, heb ik vroeger nog veel zien rijden.
Het ruitenwissermechaniek zoals dat op de foto staat, doet mij denken aan het mechaniek van een Citroën 2CV. Ik heb op dit moment geen schuifmaat bij de hand, dus ik kan die 14 mm niet verifiëren. Overigens zou een armpje met bijpassende wisser van een oude 2CV goed kunnen 'passen' bij een Goelette. De motor hangt aan de bovenkant van de voorruit? Het rubber van de wisser zit gewoon in een aluminium stripje geperst (ligt volkomen vlak op de ruit), dus geen gedoe met kunststof wisserbladen. Ik zal zowel de diameter van het uiteinde van de as van mijn 2CV (6-Volt)ruitenwissermotor meten als de lengte van een standaard (oud type) 2CV-wisser (zowel blad als arm). En als je handig bent, lijkt mij dit in ieder geval alvast een redelijk alternatief. Op de R4 GTL die ik heb, zit een 'modern' blad. Staat niet bij mij thuis, kan ik dus niet meten,maar ik verwacht dat een ander forumlid jou wel aan die informatie kan helpen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
michael spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 11:36 pm
Locatie: Helmond

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 113868Bericht michael spaan »

Hallo bedankt voor de reacties. Reserve delen vinden is niet zo makkelijk er zijn weinig zaken die onderdelen hebben liggen voor dit soort oude auto's. Degene die ik heb is ex-leger en in de 4x4 variant dus ook alleen voor het belgische en franse leger gemaakt. Zoveel auto's rijden er overigens ook niet rond in nederland en belgie. Er is inderdaad een club voor de goelette, hier ben ik ook lid van. Maar dit is meer een vriendengroep, zonder contributie en ook zonder een clubmagazijn. In Frankrijk zijn nog wel delen te vinden, maar daar moet je dan wel grote afstanden voor afleggen. Ik heb al op diverse plaatsen en forums geinformeerd, maar ik vind niet de juiste informatie. Dit komt omdat de meeste mensen nog nooit de armen vernieuwd hebben. Zodoende zoek ik het internet af naar referenties, normaal refereert een winkel echter alleen naar het type auto en het bouwjaar. Niet naar de lengte of de bevestigingswijze. Dus als ik een type auto weet kan ik op zoek naar een winkel waar ik nieuwe of goede gebruikte kan kopen. Op mijn auto zaten bij aankoop geen ruitenwissers en zonder deze referentie wordt het allemaal niet makkelijker. Het zou inderdaad fijn zijn als die van een 2cv zouden passen hier zijn de ruitewissers nog nieuw voor te krijgen, ik hoor de maatvoering graag. Had de R4 trouwens ook dit soort klembevestiging? Is er een winkel die voor de R4 delen verkoopt in brabant?

Michael
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 113869Bericht JoReno »

Ik heb even gemeten (bij een 2CV uit 1970):

- kop van as waar ruitenwisserarm op geklemd zit: 13,5 mm (sterk stuk, bijna 14)
- ruitenwisserarm: 22 cm.
- ruitenwisserblad: 24 cm

Winkel in Brabant: weet ik niet.
Probeer eens Harry Velthuis in Emmen (Weerdinge), hij stuurt óók op.
Is te vinden op Marktplaats (Onderdelen Renault).

Als je mij via een PB je mailadres stuurt, kan ik je wat foto's sturen van het ruitenwisser(motor)mechanisme van een 'oude' eend (nieuwe eend is niet wezenlijk anders).

Succes verder!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
michael spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 11:36 pm
Locatie: Helmond

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114198Bericht michael spaan »

Hallo,
De 2cv ruitenwissers passen inderdaad, ik heb via ebay duitsland een setje RVS/ chroom ruitenwissers gekocht. Ik moet nog even kijken of ik ze tzt nog moet verlengen, met 22 cm lijken ze een beetje kort. Maar daar kom ik wel uit! Bedankt voor de tips en het opmeten.

Als iemand nog slopers weet te staan dan hoor ik dat graag. Ik ben vanwege hevige roest :-? nog op zoek naar divers plaatwerk.

Michael
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114199Bericht R4fan »

Waarom helemaal via ebay?
Zijn nog genoeg te krijgen in Nl via internet bv.
Tip: Gebruik de wisserarmen/bladen van een dyane of ami 6/8.
Deze zijn langer en ook in chrome!

Succes!
michael spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 11:36 pm
Locatie: Helmond

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114200Bericht michael spaan »

Ik heb ze via ebay gekocht voor een 10tje per twee omdat ik niet zeker was of ze gingen passen. Ik ken zo niemand die die ruitenwissers had om ze te kunnen proberen. Nieuw waren ze 15 euro per stuk ex. verzendkosten en dat vond ik net teveel om de gok te wagen. Bovendien moest mijn vader die week in duitsland zijn, in dezelfde stad dus kon hij ze makkelijk meenemen voor me. Nu weet ik in ieder geval welk type past en kan ik bij een citroen leverancier naar die aansluiting refereren. Ik zal inderdaad eens naar die andere typen kijken.

Michael
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114202Bericht Rudi »

Hallo Michael,

grappig, je hebt de Goelette gekocht die ik anderhalf jaar geleden niet durfde aan te schaffen.
Nu ik weer een 4 heb ben ik mijn droom een beetje voorbij.

Hier in de buurt, Wagenberg zit een soort smid die remmerij van een Goelette zou kunnen maken, Verhoef heet hij. Ze maken en vermaken ook tractoren en vrachtwagens.

Voor de stoelen ben je al voorzien.

Motorisch gezien zou een Mercedes diesel passen, wat ik weet van iemand die mij ooit een ex. Brandweer Goelette aanbood.
Er is op internet genoeg te vinden, kijk vooral eens op leboncoin.fr en webmycar.fr.
Inderdaad geeft Ebay ook enige onderdelen, maar daar heb ik soms mijn twijfels bij.

Succes, Rudi.
michael spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 11:36 pm
Locatie: Helmond

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114212Bericht michael spaan »

Hallo Rudi,
Bedankt voor de tips. Deze auto was ook niet voor iedereen weggelegd hij heeft veel eigenaren gehad die er niets mee deden. Veel zijn er komen kijken maar iedereen vond hem rijp voor de sloop, ik houd daarintegen wel van een uitdaging :wink: . Ik heb hem zonder motor en versnellingsbak gekocht. Hij heeft erg veel roest en ik heb nog een lange weg te gaan voordat hij weer op de weg komt. Alleen als je behoorlijk handig bent en veeel tijd hebt, zou ik je zo'n project aanraden. Ik gok dat ik de 4000 uur werk wel vol maak voordat hij weer rijd. Maar zoals gezegd dan heb je wel een erg apparte camper en ben je weer een ervaring rijker :D Ik ga waarschijnlijk voor de ford sierra/ scorpio 2.3l diesel of turbo diesel. Deze is al meerdere keren succesvol aan een standaard versnellingsbak geknoopt.
Michael
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Ruitenwisser armen R4

Bericht: # 114221Bericht jeffr4 »

Michael,
Wellicht voor de aansluitingen , type, onderdelen e.d. bij een citroenleverancier, kun je terecht bij Ad vd Horst te
Boerdonk/Veghel, niet te ver van Helmond, doet in 2CV/Ami/Mehari enz. Voor info, adres :
http://www.advdhorst.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie