Motor start niet bij koud weer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Wiebren Minnema
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 05, 2002 2:00 am
Locatie: Bolsward

Bericht: # 11266Bericht Wiebren Minnema »

Beste collega R4 bezitters.
Mij GTL uit '84 wil de laatste tijd 's ochtend niet meer starten. Dan is het een beetje koud en vochtig. De startmotor probeert het wel even maar geeft het snel op.
Probeer ik het 's middags nog eens (temperatuur is hoger) dat start hij direct.
De accu is volgens mij nog prima.
Moet ik denken aan contactpuntjes of bougies vervangen?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11269Bericht Ron »

Als je accu het snel opgeeft istíe niet goed, of niet goed bijgeladen. In dat laatste geval zouden je dynamo en aanverwante onderdelen nog een probleem kunnen zijn. Maar, zelfs met een oude halfvolle accu zou hij nog moeten starten. Sogges is het vaak vochtig. Advies : maak je stroomverdelerkap goed schoon en droog, en zorg dat er geen vocht meer bijkan. Geldt overigens voor alle dingetjes die met je stroomverdeler in verbinding staan en die er electrisch uitzien. Bobine, bougiekabels, rotortje in de stroomverdeler, condensator etc, als er een etc bestaat.
Als alles droog is en hij start nog steeds niet (ik betwijfel het) zou je moeten zoeken in de hoek van de ontsteking zelf (te vroeg, verkeerd, te laat, niet) en de carburatie.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11275Bericht Goof »

die van m'n moeder wil ook nooit starten als het echt koud is.
De remedie: een gat in de luchtfilterbehuizing, recht boven de benzineklep van de carb. Wel een dopje erop natuurlijk. Door dit gat 's ochtends eerst met een flesje met tuitje een paar druppeltjes benzine in de carb. druppelen en starten maar. Dan start geheid meteen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11277Bericht Ron »

Deze laatste oplossing is een oplossing waarvoor allang een oplossing bestaat. Een goed werkende choke, en een goed werkende acceleratiepomp. Heeft hetzelfde effect.
Toch?
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 11281Bericht Leo »

Er zijn zo wat mogelijkheden voor je een gat in je luchtfilter maakt. Het klinkt mij als een elektrisch probleem, niet zozeer de brandstof. Puntjes, bougies of brandstof laten het draaien van de startmotor niet "inzakken".
- Alles goed droog (zie boven) én inspuiten met een vochtwerend middel.
- accuklem eens kontroleren, goed vast en zonder scheurtjes in de klem.
- Is de accu werkelijk nog wel goed? Hoe ziet groot licht er smorgens uit? Leen er eens één uit een andere auto.
Enzovoort. Is lastig zonder het lijdend voorwerp erbij.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11283Bericht Folkert »

Eh.. Ron, niet alle viertje zijn voorzien van een acceleratiepomp!
En van die droge ontsteking: HELEMAAL waar. Er zijn spuitbusjes in de handel die vocht afwerend werken. Doen, is mijn devies. Gewoon de buitenkant van alle onderdeeltjes die je ziet in de buurt van je verdelerkap inspuiten en het gaat een stuk beter. (Ondanks mijn elektronische ontsteking, heb ik veel problemen gehad met een natte verdeler en dan wil die echt niet...)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 11339Bericht 4TL »

Dit probleem had ik dus ook...
Totdat ik het echt goed zat was! Als remedie heb ik er een electronische onsteking van een moderne renault erop geprutst. Exit probleem!
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 11345Bericht Erik »

Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 11346Bericht Erik »

Afbeelding
Project rodeo6b schiet op.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11349Bericht Ron »

De BB-code staat uit. Nog steeds.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11351Bericht Folkert »

Maar je mag die link dan wel gewoon in de adresbalk van je browser laden en dan istie wel grappig!
job erps r4
Berichten: 30
Lid geworden op: wo dec 18, 2002 2:00 am
Locatie: zutphen

Bericht: # 12472Bericht job erps r4 »

misschien is je verdelerkap wel kapot.
Als er kleine haarscheurtjes aan de binnenkant van de verdelerkap zitten dan kan het vocht zo naar binnen.
bij het loshalen van de verdelerkap wel opletten dat je de juiste bougie kabel op het juiste uiteinde weer terug doet... anders doet ie het helemaal niet....
Plaats reactie