Bumper
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Bumper
Nou ik heb mijn middagje wel gehad,
om de auto te kunnen spuiten moesten de bumpers eraf.
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik begon achter, dat leek me makkelijker, helaas de bouten aan de carrosserie lieten niet los, ook bij veelvuldig gebruik van wd40 helaas niet.
Alles vastgezet en aan de voorkant begonnen.
Ook hier ging het niet zoals ik wilde, de bouten van de rubberen stoppers braken af en de tonkers wilden niet los.
Ik heb er zelfs een breekijzer bijgepakt, uiteidelijk heb ik de tonkers net voor de moer doorgezaagd.
Maar de bumper is nog steeds niet los.
Nu zoeken naar een oplossing, morgen eerst het dak spuiten.
Rudi.
om de auto te kunnen spuiten moesten de bumpers eraf.
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik begon achter, dat leek me makkelijker, helaas de bouten aan de carrosserie lieten niet los, ook bij veelvuldig gebruik van wd40 helaas niet.
Alles vastgezet en aan de voorkant begonnen.
Ook hier ging het niet zoals ik wilde, de bouten van de rubberen stoppers braken af en de tonkers wilden niet los.
Ik heb er zelfs een breekijzer bijgepakt, uiteidelijk heb ik de tonkers net voor de moer doorgezaagd.
Maar de bumper is nog steeds niet los.
Nu zoeken naar een oplossing, morgen eerst het dak spuiten.
Rudi.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Bumper
oplossing kan zijn de moeren waarmee de bumper aan de steunen vastzit uit te boren (mits je grote boor en geduld hebt)
andere oplossing is verhitten en loshalen (snijbrander)
andere oplossing is verhitten en loshalen (snijbrander)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Bumper
@Rudi
Ik herken je irritatie
Achterbumber: alleen de 4 bouten in de chassisbalken losnemen. Als dat niet zomaar te demonteren steek je met de flex vanaf de bovenzijde van de moer een deel van de moer af daarna laat hij wel los!, bouten terugtikken en bumper afnemen.
Monteren in omgekeerde volgorde, maar nu vastzetten met Rvs moeren!
Voorzijde: ook drama omdat slotbouten aan de zijkant doorgaans meedraaien--> uitboren. In het midden een centerpunt slaan, met 4 mm voorboren (1 cm diep), daarna met 8,0 boren totdat je door de kop bent. Als de rubberstoppermoeren vastzitten-->de vier bouten in het chassis losmaken en geheel naar voren trekken. Daarna haal je nieuwe Rvs slotbouten voor het monteren van de zijkanten
De moeren op de rubberstopper zitten doorgaans vastgerot. Ook hier zijkant moer wegslijpen en daarna met een Rvs moer monteren. Dit kan alleen als je goed bij de achterkant van de (voor- of achterbumper) kunt
Met een goede haakse slijper en dunne steekschijfjes (1mm) komt alles goed. Wel svp een beetje veilig werken
vr gr Fons
Ik herken je irritatie
Achterbumber: alleen de 4 bouten in de chassisbalken losnemen. Als dat niet zomaar te demonteren steek je met de flex vanaf de bovenzijde van de moer een deel van de moer af daarna laat hij wel los!, bouten terugtikken en bumper afnemen.
Monteren in omgekeerde volgorde, maar nu vastzetten met Rvs moeren!
Voorzijde: ook drama omdat slotbouten aan de zijkant doorgaans meedraaien--> uitboren. In het midden een centerpunt slaan, met 4 mm voorboren (1 cm diep), daarna met 8,0 boren totdat je door de kop bent. Als de rubberstoppermoeren vastzitten-->de vier bouten in het chassis losmaken en geheel naar voren trekken. Daarna haal je nieuwe Rvs slotbouten voor het monteren van de zijkanten
De moeren op de rubberstopper zitten doorgaans vastgerot. Ook hier zijkant moer wegslijpen en daarna met een Rvs moer monteren. Dit kan alleen als je goed bij de achterkant van de (voor- of achterbumper) kunt
Met een goede haakse slijper en dunne steekschijfjes (1mm) komt alles goed. Wel svp een beetje veilig werken
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Bumper
Goeie tip, dank je
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Bumper
Ja, groot gedoe als de eerste keer die boel los haalt. Dat geldt voor bijna alles waar de eerste keer aan begint. Het dunne schijfje waar Fons het over heeft is de meest goddelijke uitvinding sinds elektriciteit, en als je er niet bij kunt dan maar hopen dat je erbij kunt met een boortje, of ze kapot kunt draaien en eruit tikken. Een Dremel (met haakse kop) is ook een fijn ding, daarmee kun je lekker slijpen (daar zijn grote slijpschijfjes bij die "lang" mee gaan) en je hebt er ook van de ontzettend fijne slijpstiftjes bij waarmee je zelfs afgebroken boortjes er weer uit kunt slijpen...
Anyway, bij monteren gebruik ik altijd ruim kopervet, schrale troost, maar daarmee wordt het sleutelen in de toekomst een fluitje van een cent...
Anyway, bij monteren gebruik ik altijd ruim kopervet, schrale troost, maar daarmee wordt het sleutelen in de toekomst een fluitje van een cent...
Re: Bumper
Ik deed vandaag in de garage van mijn moeder een nieuwe poging,
helaas strooide mijn zoon roet in het eten, door op het kinderdagverblijf zijn voet te verstuiken.
Weg klusmiddag, dag zoon, dag doktor...
Gelukkig voor hem een lichte verstuiking, maar mijn klus wordt weer uitgesteld.
Ik was wel zover dat de bumper uitgeboord kon worden, dat heb ik dan nog verdiend vandaag + mijn dak ziet er na het gronden en nat-schuren lekker strak uit.
helaas strooide mijn zoon roet in het eten, door op het kinderdagverblijf zijn voet te verstuiken.
Weg klusmiddag, dag zoon, dag doktor...
Gelukkig voor hem een lichte verstuiking, maar mijn klus wordt weer uitgesteld.
Ik was wel zover dat de bumper uitgeboord kon worden, dat heb ik dan nog verdiend vandaag + mijn dak ziet er na het gronden en nat-schuren lekker strak uit.
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Bumper
Ben ik nou zo dom dat ik het probleem niet begrijp? Ik demonteer bumpers namelijk altijd inclusief het complete steunenwerk, omdat dat alleen maar bouten en moeren zijn, en of ze nou gewoon losgaan of afbreken maakt weinig uit. Aan de rozetten of de slotbouten moet je nooit draaien.
De achterbumper komt dan altijd eenvoudig los, want of die bouten gaan of gewoon los, of ze breken af, maar aan de voorzijde is dat toch eigenlijk niet anders? Bij de modellen tot november '61 is het helemaal kinderspel omdat je maar 2 steunen hebt, maar bij versies daarna zijn het gewoon bouten en moeren die losgaan of breken. Vervolgens haal je de bumper compleet met de 4 beugels los.
De tonkers zitten aan de bumperzijde ook met bouten vast die kapot mogen, dus die laat je aan de spatbordzijde zitten, omdat je daar het risico loopt dat de tapeinden afbreken...
De achterbumper komt dan altijd eenvoudig los, want of die bouten gaan of gewoon los, of ze breken af, maar aan de voorzijde is dat toch eigenlijk niet anders? Bij de modellen tot november '61 is het helemaal kinderspel omdat je maar 2 steunen hebt, maar bij versies daarna zijn het gewoon bouten en moeren die losgaan of breken. Vervolgens haal je de bumper compleet met de 4 beugels los.
De tonkers zitten aan de bumperzijde ook met bouten vast die kapot mogen, dus die laat je aan de spatbordzijde zitten, omdat je daar het risico loopt dat de tapeinden afbreken...
Re: Bumper
Ik heb werkelijk alles* al geprobeerd om bouten en dergelijke los te krijgen.
Mijn handen zijn kapot, mijn gereedschap is krom en mijn ergernis is groot.
En met alles* bedoel ik ook alles.
Ik werk buiten naast het huis of voor de garage die nu keuken is.
Verlengkabel erbij en arbeiten maar.
De tonkers heb ik afgezaagd thv de bumper, pokke dingen.
Nu komt mijn bull-bar weer mooi uit.
Ik heb nog geen tijd gehad voor de slijpschijf...
Morgen middag weer tijd, daarna komt de regen en mijn zoektocht naar een middag of avondstalling.
Mijn handen zijn kapot, mijn gereedschap is krom en mijn ergernis is groot.
En met alles* bedoel ik ook alles.
Ik werk buiten naast het huis of voor de garage die nu keuken is.
Verlengkabel erbij en arbeiten maar.
De tonkers heb ik afgezaagd thv de bumper, pokke dingen.
Nu komt mijn bull-bar weer mooi uit.
Ik heb nog geen tijd gehad voor de slijpschijf...
Morgen middag weer tijd, daarna komt de regen en mijn zoektocht naar een middag of avondstalling.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Bumper
Dat is dan toch nog niet allesRudi schreef:Ik heb werkelijk alles* al geprobeerd
En met alles* bedoel ik ook alles.
Ik heb nog geen tijd gehad voor de slijpschijf
Maar die bouten (door de balken) wilden blijkbaar niet stuk, of was je gereedschap eerder stuk dan de bouten? Als dat zo is kun je de Sint vragen om een 2 degelijke sleutels maat 13, misschien dat de sleutelPiet nog wat kan scoren...
Als het gereedschap het niet begaf, maar je eigen lichaam kon de gewenste kracht niet leveren dan wordt het tijd voor een handje spinazie-pepernoten
Re: Bumper
Ik heb de voorbumper met de haakse slijper kunnen verwijderen,RVIER schreef:@Rudi
Ik herken je irritatie
Achterbumber: alleen de 4 bouten in de chassisbalken losnemen. Als dat niet zomaar te demonteren steek je met de flex vanaf de bovenzijde van de moer een deel van de moer af daarna laat hij wel los!, bouten terugtikken en bumper afnemen.
Monteren in omgekeerde volgorde, maar nu vastzetten met Rvs moeren!
Voorzijde: ook drama omdat slotbouten aan de zijkant doorgaans meedraaien--> uitboren. In het midden een centerpunt slaan, met 4 mm voorboren (1 cm diep), daarna met 8,0 boren totdat je door de kop bent. Als de rubberstoppermoeren vastzitten-->de vier bouten in het chassis losmaken en geheel naar voren trekken. Daarna haal je nieuwe Rvs slotbouten voor het monteren van de zijkanten
De moeren op de rubberstopper zitten doorgaans vastgerot. Ook hier zijkant moer wegslijpen en daarna met een Rvs moer monteren. Dit kan alleen als je goed bij de achterkant van de (voor- of achterbumper) kunt
Met een goede haakse slijper en dunne steekschijfjes (1mm) komt alles goed. Wel svp een beetje veilig werken
vr gr Fons
dwz ik heb de buitenste bouten onder de richtingaanwijzers doorgeslepen.
De achterbumper kreeg ik los, maar deze zat met nog 4 bouten vast aan de onderzijde deur.
Die hebben inmiddels ook een tik met de slijpschijf gehad, alleen zit daar de bumper nog voor in de weg.
Volgende keer sleutelen, na Sinterklaasje