vastzittende rem!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

vastzittende rem!

Bericht: # 108818Bericht r4f8 »

Met de zoekfunctie kreeg ik niet gevonden wat ik zoek, dus dan maar een nieuwe topic...

Als je een 4 een aantal maanden ongebruikt i/d stalling zet, mag je verwachten dat als je `m eruit trekt je enige beren tegen gaat komen op de weg.

De startmotor, de motorkapvergrendeling en niet werkende knipperlichten zijn getackled, nu de rem rechtsvoor nog.

Ik vond de auto bij lage snelheden al ietwat hobbelig(achtigiets) rijden (voornamelijk voor) en had al bedacht dat ik daar eens naar moest kijken, het leek me niet helemaal normaal.

Nu was ik gisteren even de bandjes aan het bijpompen en voelde (blijkbaar van de rit naar het tankstation) dat de velg rechtsvoor ontzettend warm was! Oops, vastgelopen rem blijkbaar. (mal)

Daarnet even het wiel erafgehad en ik hoor idd wat schuren als ik de boel ronddraai...

Even 2 foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog nooit eerder met dit bijltje gehakt, wat moet ik nu controleren, demonteren en/of vervangen? Het lijkt me niet verstandig om er zo een eind mee te gaan rijden (hij remt wel, maar toch).

Anyone? (uhh)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108820Bericht Mark4GTL »

kijk eens of je de rem losser kunt krijgen door de rem daar een keer te ontluchten

anders even demonteren, schoonmaken en weer monteren.

zou het probleem moeten verhelpen volgens mij
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108832Bericht r4f8 »

euhm ja, ontluchten; hoe doe ik dat (ik zei al, ik heb met dit bijltje nog niet eerder gehakt :lol: ) ?

oh ja, bij het demonteren v/d remklauw en remschijf, kan ik daar niets verkeerds doen? Gewoon logisch nadenken en bij het monteren de demontagevolgorde omdraaien?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108833Bericht Mark4GTL »

ontluchten = druk op rem zetten en vasthouden, nippeltje losdraaien, weer vastdraaien
dat paar keer doen bij alle wielen

voor - achter - voor - achter

en demonteren is omgekeerde van inbouwen
met logisch nadenken en simpel werken moet het goed komen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108836Bericht R4F6GTX Automaat »

Mark4GTL schreef:
voor - achter - voor - achter
Om lucht uit een systeem te krijgen moet je beginnen met de langste leiding dus eerst rechtsachter, dan linksachter (met de wielen op de grond), dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.

In dit geval van een vastzittende rem kun je alleen dit wiel doen om 'm los te krijgen en dan de boel demonteren (klauw eraf) en schoon maken en beetje kopervet erop smeren...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108838Bericht r4f8 »

dat nippeltje, is dat het nippeltje dat ik even omcirkeld heb op de 2e foto? Ga ik dat straks even proberen en kijken wat er gebeurt!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108839Bericht Mark4GTL »

correct
als het goed is komt er vloeitsof uit
als het minder is eerst lucht en dan vloeistof

as de vloeistof donker is (niet meer helder) wordt het tijd die te vervangen (beste is iedere 2 jaar remvloeistof te vervangen)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
yellowsub
Berichten: 263
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108850Bericht yellowsub »

probeer eerst of je de remblokken makkelijk terug kunt schuwen, de remklauw dus iets losser maken van de schijf. gaat die makkelijk: lucht, zie hiervoor: ontluchten. zou niet moeten kunnen na stilstand...
intrappen van de rem, terug duwen met een schroevendraaier of beitel, koevoet etc
dit paar keer herhalen.
kans groot dat je met wat wiebelen de klauw wel weer los krijgt maar deze steeds weer vast blijft zitten. en met wat bijremmen/pompen steeds vaster komt te zitten, zonder los te komen:

(ervaring tot nu toe bij diverse r4tjes, alfa spider, jeepster, suburban, pick up en landcruiser:)

remslang! die slipt dicht door: vuile olie, verweer etc alle na enige stilstand en een wat veroudert remsysteem.

remslang die ik tot nu toe besteld heb was steeds te kort. heb de voorslangen van het oude model met trommels voor besteld en dat gaat top!

tuut tuut

tijd om te draaien!!! fijn gaarbakken
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108860Bericht r4f8 »

@yellowsub: jij zegt dus dat het volgens jouw ervaring waarschijnlijker is dat het systeem doorgespoeld en ververst moet worden?
yellowsub
Berichten: 263
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 108861Bericht yellowsub »

Remslang als mogelijke probleemveroorzaker. Om de 2 jaar je remolie verversen... Ken niemand die het doet, wel staat het in elke handleiding. Ik zeg test of je olie wel/ niet makkelijk terugstroom, zo niet remslang verdacht: remklauw kan ook. Niet dokteren vanachter de pc, maar hints zijn fijn. Mijn hint is remslang

tuut tuut

vanaf de iphone op terras!!!!

Hahaha
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 109000Bericht RVIER »

heren,
waarom zou je de zaak moeten ontluchten als hij 4 maanden (helemaal niet zo lang) heeft stilgestaan? Dit is de minst voor de hand liggende oorzaak

Het meest voor de hand ligt dat het remjuk(waarop de remcilinder en/of de blokken) te vast zitten (bv ondat ze vervuild/verroest zijn) Het remblok aan de buitenlijde blijvend zal gaan aanlopen.

Als schijfremmen aanlopen moet je de eenvoudige dingen het eerst doen:
- controleren of de remzuiger vrij loopt;
- remjuk losnemen;
- remblokken en aanlegvlekken schoonmaken;
- remjuk monteren met goudpasta op de vlakken die de remblokken raken;
- de glijvlakken en de spieen van het juk goed schoonmaken (eventueel schuren) en met een beetje goudvet monteren.
Je moet het gemonteerde juk met de hand kunnen verschuiven!!

Ik rijdt al best lang R4 en heb nog nooit verstopte remslangen of remleidingen gehad

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 109068Bericht r4f8 »

nou, net eindelijk een assistente gevonden die even tijd had om haar rechtervoet even uit te lenen. Er komt eigenlijk direct vloeistof uit en (volgens mij) geen lucht.

Nu wil ik dus de boel schoon gaan maken, maar loop ik tegen het probleem aan; waar begin ik?

Kan iemand me dit in 'Jip & Janneke taal' uitleggen?

Muchos dankos!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 109069Bericht RVIER »

zie Kluwer(Haynes) blz 280

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 109071Bericht r4f8 »

RVIER schreef:zie Kluwer(Haynes) blz 280

vr gr Fons
Zo wakker was ik vandaag nog niet geweest... Ik ga deze bestuderen! Tnx, als ik nog vragen heb meld ik me hier! :wink:
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: vastzittende rem!

Bericht: # 109340Bericht r4f8 »

nou, de kogel is door de kerk... Ik heb er zelf aan zitten prutsen, maar durf ook maar zoveel te doen aan remmerij als aspirantsleutelaar (die op straat sleutelt). Hij gaat volgende week naar de garage voor de apk en dan zullen ze sowieso iets aan de rem moeten doen en wat er verder nog aan moet gebeuren komt dan wel bovendrijven. Ik verwacht dat het wel losloopt, hooguit wat 'schade' van een paar maanden stilstand. We hebben er sinds de laatste apk niet meer dan een paar duizend km mee gereden.

Of ze überhaupt gaat blijven is nog even de vraag daar mijn vriendin (het is haar auto) en ik van de week hebben besloten om een punt achter onze 11jarige relatie te zetten... :cry: Maar goed, dat gaat een beetje off topic.
Plaats reactie