Startmotor schiet terug uit vliegwiel

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Keniaans 4tje
Berichten: 28
Lid geworden op: do mei 14, 2009 9:49 am
Locatie: Alphen ad Rijn

Startmotor schiet terug uit vliegwiel

Bericht: # 107405Bericht Keniaans 4tje »

Mijn startmotor vliegt steeds uit het vliegwiel wanneer ik de auto start.
Hij blijft minder dan een seconde in het vliegwiel hangen. Na +/- 12 x starten slaat de motor eens een keer aan. Ik wordt er gek van.
Ligt dit aan de solenoid ? Wat is het beste ; nieuwe startmotor of reviseren? Of heeft iemand nog een goede tweedehands.

gr
WIm
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107458Bericht Tweety »

Geen flauw idee waar het aan ligt, maar een nieuwe (als je die nog kan krijgen) of een gereviseerde lijkt mij de meest verstandige optie vooral om dat het best veel werk is om dat ding te vervangen... hou er rekening mee dat er ongeveer E30,- statiegeld op zit.. dus eerst bellen waar ze 'm hebben, dan d'r uit, met ander vervoer er naar toe etc...
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 107459Bericht ap »

klinkt mij als het relais wat niet meer lekker werkt.
nieuw zijn ze voor zeer schappelijke prijzen op ebay te vinden
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107461Bericht roberto »

De bendix is defect, monteer geen 2e hands wat dan sta je binnen kort weer voor de zelfde problemen gewoon het tijdperk van goede gebruikte is over, reviseren dat is het zelfde als een nieuwe men monteerd nieuwe bussen en koolborstels ex.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Startmotor schiet terug uit vliegwiel

Bericht: # 107524Bericht RVIER »

Er kunnen een aantal oorzaken zijn.
De meest voor de hand liggende is vuil.


Door dat vuil is de bendix nog niet niet diep genoeg in het vliegwiel terwijl de startmotor al begint te lopen. Dat vuil zit in de intrekmagneet (de solenoide) of op de motor-as waarover de bendix schuift.
De goedkoopste oplossing is dan
Startmotor uit elkaar halen, intrekmagneet mooi schoon maken en niet invetten. Maximaal een beetje dunne olie.
Motoras schoonmaken en glijbus van de bendix goed smeren met motorolie. Ook toplager controleren op speling en goed smeren.
Als je dan toch bezig bent kijk dan ook even naar de koolborstels en het achterlager.

Het komt bij mijn weten bijna niet voor dat de startkrans versleten is. Ook de Bendix zelf is zelden kapot.

Succes,

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie