Mijn startmotor vliegt steeds uit het vliegwiel wanneer ik de auto start.
Hij blijft minder dan een seconde in het vliegwiel hangen. Na +/- 12 x starten slaat de motor eens een keer aan. Ik wordt er gek van.
Ligt dit aan de solenoid ? Wat is het beste ; nieuwe startmotor of reviseren? Of heeft iemand nog een goede tweedehands.
gr
WIm
Startmotor schiet terug uit vliegwiel
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: do mei 14, 2009 9:49 am
- Locatie: Alphen ad Rijn
Geen flauw idee waar het aan ligt, maar een nieuwe (als je die nog kan krijgen) of een gereviseerde lijkt mij de meest verstandige optie vooral om dat het best veel werk is om dat ding te vervangen... hou er rekening mee dat er ongeveer E30,- statiegeld op zit.. dus eerst bellen waar ze 'm hebben, dan d'r uit, met ander vervoer er naar toe etc...
Re: Startmotor schiet terug uit vliegwiel
Er kunnen een aantal oorzaken zijn.
De meest voor de hand liggende is vuil.
Door dat vuil is de bendix nog niet niet diep genoeg in het vliegwiel terwijl de startmotor al begint te lopen. Dat vuil zit in de intrekmagneet (de solenoide) of op de motor-as waarover de bendix schuift.
De goedkoopste oplossing is dan
Startmotor uit elkaar halen, intrekmagneet mooi schoon maken en niet invetten. Maximaal een beetje dunne olie.
Motoras schoonmaken en glijbus van de bendix goed smeren met motorolie. Ook toplager controleren op speling en goed smeren.
Als je dan toch bezig bent kijk dan ook even naar de koolborstels en het achterlager.
Het komt bij mijn weten bijna niet voor dat de startkrans versleten is. Ook de Bendix zelf is zelden kapot.
Succes,
Fons
De meest voor de hand liggende is vuil.
Door dat vuil is de bendix nog niet niet diep genoeg in het vliegwiel terwijl de startmotor al begint te lopen. Dat vuil zit in de intrekmagneet (de solenoide) of op de motor-as waarover de bendix schuift.
De goedkoopste oplossing is dan
Startmotor uit elkaar halen, intrekmagneet mooi schoon maken en niet invetten. Maximaal een beetje dunne olie.
Motoras schoonmaken en glijbus van de bendix goed smeren met motorolie. Ook toplager controleren op speling en goed smeren.
Als je dan toch bezig bent kijk dan ook even naar de koolborstels en het achterlager.
Het komt bij mijn weten bijna niet voor dat de startkrans versleten is. Ook de Bendix zelf is zelden kapot.
Succes,
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)