bokken tijdens optrekken

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

bokken tijdens optrekken

Bericht: # 106944Bericht fidelio »

Beste mensen,

Ik de topics over het bokken doorgelezen en wil graag even weten of jullie tot dezelfde conclusie komen als ik.

Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt :lol: ).

Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.

-ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
-Benzine filter is vervangen(was hoog nodig)
-Puntjes zijn gesteld
-bougies gechecked
-Als ik aan het vacuumslangetje zuig blijft het vacuum dus het membraam werkt ook nog.

Mijn conclusie is dat er, meest waarschijnlijk, onder de verdeler kap iets mis moet zijn met de vacuumvervroeger.

Delen jullie deze conclusie?

alvast bedankt
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 106945Bericht Mark4GTL »

is je ontstekingstijdstip goed?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht: # 106946Bericht fidelio »

Mark4GTL schreef:is je ontstekingstijdstip goed?
Die heb ik iets vroeger gezet zoals geopperd in een van de andere topics betreffende "bokken"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 106947Bericht Mark4GTL »

geeft de carburateur te veel of te weinig benzine? schroefje aan of losser draaien. (mengsel te rijk/te arm)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 106951Bericht cees en jantine »

condensator?
choke blijft hangen?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: bokken tijdens optrekken

Bericht: # 106957Bericht Okido »

fidelio schreef:Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt :lol: ).
Inderdaad op het moment dat de vacuumvervroeging zijn werk moet doen.
fidelio schreef:Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.
Op het moment dat deze dus niet meer vervroegt bij gedeeltelijk gas geven.
fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht: # 106959Bericht fidelio »

cees en jantine schreef:condensator?
choke blijft hangen?
Condensator ziet er goed uit, maar misschien toch maar even vervangen...

wat betreft de choke, als deze helemaal uitstaat loopt hij onregelmatig, met echt een heel klein beetje aan, loopt ie goed. Dus de choke blijft iets "hangen". Maar als ik de choke uitzet doet hij hetzelfde...
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Re: bokken tijdens optrekken

Bericht: # 106960Bericht fidelio »

Okido schreef:
fidelio schreef:
fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.
Mijn fout, heb ik gedaan, heb eigenlijk zelf beide geprobeerd en maakte geen verschil.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 106962Bericht roberto »

Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht: # 106967Bericht fidelio »

roberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Ga ik morgen proberen
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht: # 107159Bericht fidelio »

roberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Heb dit vannochtend geprobeerd maar hij blijft bokken in een laag toerental (tijdens het optrekken)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107171Bericht Tweety »

Tja ik weet niet, je hebt eigenlijk zowat alles wel gedaan... nieuwe bougie kabels zou nog kunnen, evt. een keer wat carburateur reiniger bij de benzine gooien, dat zou ik eigenlijk eerst doen.. en misschien zuigt ie toch ergens valse lucht, maar dat klopt dan weer niet met die onverbrande benzine in de uitlaat, dat duidt eerder op een lekkende klep... of te wel.... Kleppen Stellen. alle draadjes nog 's langs lopen want het lijkt toch iets met de ontsteking te zijn, is alles goed afgeschermd, en bevestigd (zit er niet een moertje los ...) Je kan er natuurlijk ook gewoon een hele nieuwe m,otor in hangen :wink:
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107176Bericht roberto »

Wat het nog kan zijn is de condensatorwat ik eigenkijk niet denk, dan heb je het electrische gedeelte gehad, dan zou het zoals Tweety al schreef het luchtmengsel zijn een lekke carburateur pakking of een lek spruitstuk pakking dit laatste is moeilijk met het bloote oog te zien probeer WD 40 op het spruitstuk te spuiten als de motor loopt mocht er dan verbetering zijn dan is de pakking lek.
fidelio
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 9:44 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht: # 107178Bericht fidelio »

Bedankt mannen! morgen weer een dag, Maar s beginnen met kleppen stellen denk ik. Al ik toch verwacht dat het iets met of het vacuumslangetje te maken heeft. Deze eenmaal los, dan loopt ie als een zonnetje.

Kunnen misschien de veertjes in de ontsteking verslappen of iets in die richting?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bokken van de motor

Bericht: # 107194Bericht RVIER »

enkele observaties tot nu toe


1. de motor loopt goed stationair --> met de kleppen zit het dan welk goed. Hij trekt dan ook geen valse lucht

2. tijdens het bokken is er onverbrand mengsel dat naverbrand-->ontsteking te laat of doorslag bv in de verdelerkap

3. als het vacuurmslangetje los lijkt het probleem opgelost-->tijdens het onheid staat de onsteking te vroeg.--> onsteking later zetten

2 en 3 lijken eeen beetje strijdig

heb je de verdelerkap, de rotor en kabels al gecontroleerd?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie