gassie heeft een nieuw hartje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 106287Bericht hans vooijs »

Hoera, de nieuwe motor is klaar voor de aardgas-R4, en ben bezig met inbouwen.
Sceptische mensen vinden dat je moet koken op aardgas en niet gebruiken om jezelf mee voort te bewegen....
We gaan het tegendeel bewijzen een schone snelle klassieker!!
Het onderblok is van een R11 (1400) , de cilinderkop van een R4 (1108)
de carburateur van een VW (34mm weber) , nokkenas van een R5 TS
bak van een GTL (1:3,1), startmotor R5 i.v.m. zeer hoge compressie 12,5:1 !! en een electronische ontsteking van 123.
Deze week wordt de auto afgebouwd en volgende week gaat hij de testbank op, alles beneden de 70 pk zou mij tegen vallen.
Hopelijk houd het koetsje het uit het is wel het dubbele vermogen dan normaal misschien het onderstel aanpassen wie weet ik houd u op de hoogte!

hans vooijs
hans
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 106288Bericht cees en jantine »

Ha hans,
klinkt goed!
laat die uitdraai maar eens zien als ie er is.

betreffende het onderstel;
stabilisator stangen voor en achter(liefst dikke van een AT, anderes F6) helpen al veel en eventueel stuggere schokbreker.
voorzijde kan je van een standaard R5AT gebruiken, achter niet.

suc6
Cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 106290Bericht Willem de Zwijger »

Die Hans is niet voor een kleintje vervaard....heel benieuwd of je deze fraaie compositie ook fraai aan het lopen krijgt!
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 106294Bericht cees en jantine »

hoe heb je de nokkenas in het onderblok gekregen?
gewoon de afgeblinde zijde(vliegwielzijde) open gemaakt?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

nokkenas 5 TS

Bericht: # 106296Bericht hans vooijs »

De R11 motor heeft een afgedopt gat maar die kun je er zo uittikken, nokkenas R11 is niet te gebruiken daarom een R5 TS nokkenas genomen.
Men kan ook prima een 4GTL nokkenas gebruiken wordt waarschijnlijk de motor lekker soepel van , alleen minder topvermogen.
PS Wilt u de zelfde truc toepassen om een R11 blok te gebruiken (die zijn lekker goedkoop)vergeet dan niet de hoek aan de distributiezijde eraf te slijpen! Anders past de motor er niet in, volgende week meer.

mvrgr hans vooijs
hans
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 106298Bericht schoapke »

en zeer benieuwd naar het beeldmateriaal horende bij deze transformatie :D
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 106359Bericht Roen »

hij laat het zo simpel klinken.... zucht! Ik wil ook zo'n panache in mijn R4tje :(
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107606Bericht hans vooijs »

Soms is het wat moeilijker dan je denkt, ach gassie loopt goed maar 70 pk was wel erg optimistisch!!
De eerste metingen vielen eerlijk gezegt tegen , ik was uit gegaan van een R5 TS met 63,5 pk omdat de nokkenas het kleppenwerk verricht in het motortje van Gassie maar er kwam maar 58 pk uit (op benzine)
Nou rijdt dat al een stuk anders dan de oude motor maar ach de mens wil meer.
Gassie is ook een stuk stiller bij 100 km/u maar dat heeft ook te maken dat ik nu een GTL bak heb gebruikt ipv een TL (956cc) bak die is wel 20% korter dus meer toeren bij de zelfde snelheid.
Al met al moet ik wel zeggen wat is het toch een heerlijke auto geworden, had wel even moeite om hem ook weer goed aan het lopen te maken op aardgas, maar uiteindelijk is het gelukt, dan heeft Gassie wel iets minder vermogen maar toch genoeg om goed met het verkeer mee te komen.
Ben erg benieuwd wat het verbruik gaat worden een 34mm carburateur ipv 28mm zal wel een stijging van de brandstofrekening betekenen. Ach hij rijdt op aardgas kost maar 0,69 cent per kilo. Ja aardgas gaat per kilo want het blijft gasvormig dus niet zoals LPG dat zit vloeibaar in de tank.
Binnenkort meer, ga nog een beetje experimenteren met de 123 ontsteking misschien komt Gassie nog wel aan die 70pk........................... nee dat gaat niet lukken met alleen maar de ontsteking te verstellen.

mvrgr hans vooijs
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107637Bericht Willem de Zwijger »

Hans, je bent weer geweldig bezig geweest. En ach, die pk's....als hij maar als een zonnetje loopt toch?
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107745Bericht hans vooijs »

Gassie is nu toe aan een nieuwe uitdaging...................................... ga proberen biogas te krijgen stop dat in een buffertank onder 200 bar druk .
Dan moet het gebeuren ga de aardgastank vullen met biogas!! Ben erg benieuwd of gassie wil lopen op boerengas , er zit een vergistingfabriek vlakbij wil dmv een aardgascompressor de buffertank vullen.
De tekst op de auto wordt binnenkort gewijzigd er staat nu op "rijden op aardgas? ja natuurlijk!"
aardgas wordt doorgestreept en vervangen voor biogas.
Als promotie van aardgas/biogas heb ik de provincie Gelderland beloofd een aantal omgebouwde R4 te gaan verhuren aan toeristen hier in de achterhoek.
Leuke kennismaaking met aardgas maar ook met de R4 natuurlijk!!
mvrgr hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107747Bericht Willem de Zwijger »

Als ik me niet vergis bestaat biogas voor zeker 33 procent uit CO2, dus een iets andere afsteling zal dan wel nodig zijn. Maar dat is jou wel toevertrouwd....
Dat met die toeristen is geweldig bedacht. Ideaal voor idieele bedrijfsuitjes....
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107758Bericht brecht »

Heb wat nagevraagd bij biogas experts op mijn werk:

octaangehalte van biogas is vrij laag (zeker als het metaangehalte van het gas maar 60% is) Je zal dan dus meer gas door de motor moeten zien te krijgen om dezelfde energie er uit te halen. (simpel gezegd: minder power)
Ook zit er in biogas H2S (waterstofsulfide) erg schadelijk, dus dat zal er eerst uit gefilterd moeten worden.
Als laatse kan het co2 wat in het gas zit schadelijk zijn voor sommige onderdelen van een motor (koper bijv)

Hans: weet jij of het gas wat jij kan krijgen al vrij is van H2s? in combinatie met zuurstof ontstaat een erg brandbare of explosieve combinatie. Weet niet precies welke verhoudingen en hoe schadelijk, maar zeer zeker iets waar je rekening mee zal moeten houden. Mocht je (of de provincie) er professioneel advies over willen hebben kan ik wel wat regelen op mijn werk. (collega's met zo'n 20 jaar ervaring in biogas). Maar google schijnt ook al veel te kunnen vertellen.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107766Bericht hans vooijs »

Bedankt voor de leuke reaktie betreft biogas, weet er maar weinig van wat betreft de samenstelling .
Goeie info!! Ja moet mij nog goed verdiepen in de materie.
Er zal ongetwijfeld minder vermogen uit de motor komen!!
Nogmaals bedankt voor de informatie!
hans
hans
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: gassie heeft een nieuw hartje

Bericht: # 107771Bericht brecht »

Heb nog eens verder gevraagd: ik had het over octaangehalte, maar het gaat om het octaangetal. Octaangehalte bestaat niet. (hieronder stukkie wiki geplakt met uitleg daar over en over h2s)

Dat H2s met zuurstof een brandbaar of explosief mengsel geeft is natuurlijk niet zo erg, dat doet is benzine damp ook. erger voor je motor is dta het niet netjes of zeg maar heel smerig verbrand. Als je gelijk op je biogas kookt is dat niet zo erg, je brander en je pannetje krijg je nog wel schoon. Als je het gas voor iets edelere doelen (gasturbine, renault4 motor o.i.d.) gebruikt moet het h2s er wel uit, anders kan je na een paar bedrijfsuren je hele motor reviseren.

over octaan
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110
Het octaangetal wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor.

over H2s
Waterstofsulfide (H2S), soms zwavelwaterstof (verouderd) genoemd, is een sterk ruikend giftig gas dat het meest gekend is als de oorzaak van de geur van rotte eieren. Het ontstaat bij de rotting van vele zwavelhoudende organische stoffen, zoals eiwitten. Het kan al in zeer lage concentraties door de geur worden waargenomen maar bij langdurige blootstelling gaat de intensiteit van de sensatie achteruit. Door de giftigheid ervan is het inademen van ook lage concentraties zwavelwaterstof gedurende langere tijd gevaarlijk. Waterstofsulfide komt voor in aardgas en ook in darmgassen. Het kan in het laboratorium worden bereid door het oplossen van ijzer(II)sulfide (bijvoorbeeld pyriet) in een zuur.

De exacte giftige werking van waterstofsulfide is onbekend, maar men vermoedt dat het gas hemoglobine inactiveert. De volgende effecten komen voor wanneer een mens aan opklimmende concentraties wordt blootgesteld:

> 20 ppm: Huidirritatie bij langere blootstelling (enkele uren)
100 ppm: Irritatie van de ogen, speekselvloed, hoesten na ongeveer een uur
> 200 ppm: Hoofdpijn, ademproblemen
> 250 ppm: Buitenwerkingstelling van de reukzenuw, waardoor het gas niet meer geroken wordt
> 300 ppm: Misselijkheid, braken
500 ppm: Zwakheid, desorientatie, duizeligheid. Na 30 minuten blootstelling aan deze concentratie kan men overlijden.
> 500 ppm: Spierkrampen, bewusteloosheid
1,000 ppm: Dood na enige minuten
5,000 ppm: Dood na enkele seconden
Plaats reactie