olielampje brandt maar auto lijkt goed te functioneren?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

rpj
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:39 am
Locatie: GLD

Bericht: # 80637Bericht rpj »

Volgens mij zijn er drie mogelijkhedenvoor het ten onrechte branden van het oliedruk/temp-lampje:

- oliedruksensor defect
- temperatuursensor op de kop van het blok is defect
- of bedrading naar deze sensors maakt sluiting naar de massa

Meest waarschijnlijke lijkt mij een defecte temp. sensor aan de kop. Heb dit zelf ook gehad en dan kan het lampje op de meest vreemde momenten gaan branden en ook weer spontaan uit gaan. Om te testen of dit het probleem is haal je de draad naar de sensor op de kop los en zorgt ervoor dat de stekker aan de draad geen sluiting kan maken naar de massa. Is het probleem nu verdwenen, dan heb je de oplossing gevonden.
De oliedruksensor verdenk ik niet, want het losnemen van de draad naar deze sensor loste het probleem niet op. Succes.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80639Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou denken: als die tempsensor stuk is gaat altijd het templampje branden, maar blijkbaar bestaat er een manier waarop die kapot kan gaan waardoor niet het templampje gaat branden maar wel het olielampje ?
Het zou interessant zijn om te weten wat er dan precies gebeurd.
Afbeelding
Of zit ik hier naar de GTL te kijken terwijl het over de TL gaat waar het misschien heel anders zit ?
rpj
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:39 am
Locatie: GLD

Bericht: # 80642Bericht rpj »

Willem de Zwijger schreef:Ik zou denken: als die tempsensor stuk is gaat altijd het templampje branden, maar blijkbaar bestaat er een manier waarop die kapot kan gaan waardoor niet het templampje gaat branden maar wel het olielampje ?
Het zou interessant zijn om te weten wat er dan precies gebeurd.
Afbeelding
Of zit ik hier naar de GTL te kijken terwijl het over de TL gaat waar het misschien heel anders zit ?
Wat er precies gebeurt weet ik ook niet, maar blijkbaar onstaat er een tijdelijke kortsluiting in de temp.sensor door ouderdom of inwerking van vocht o.i.d. Gevolg het temp. lampje gaat aan bij te lage temperatuur. Bij oudere types R4 zoals die van Hanz heb je een gecombineerd temp/oliedruklampje, waardoor de indruk kan ontstaan dat het een oliedruk probleem is. Daarom nogmaals ik verdenk de temp.sensor. Het getoonde schema is dat van de latere types met aparte oliedruk en temp.lampjes. In de oudere types staan de oliedruksensor en temp.sensor parallel geschakeld naar de massa via het oliedruklampje.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 80643Bericht Mark4GTL »

probeer het dan eens te controleren door 1 van de 2 af te koppelen en te kijken of het lampje dan nog gaat branden. Daarna omdraaien en je weet welke sensor het probleem geeft.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 80644Bericht Hanz »

Dank voor de suggesties, heren. Ik zal dit weekend weer eens wat tests runnen.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 80717Bericht Boerammetje »

Die stekkerblokken lijken niet van een R4 te zijn. Wellicht is het goed Hanz ook tips te geven over hoe te testen of er wel oliedruk is en als die er niet is dat op te lossen... De sensor lijkt namelijk wel te werken...
renault4dakar
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 23, 2006 12:01 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn / Marum

Bericht: # 80892Bericht renault4dakar »

Heb je geen oliedrukmeter waarmee je ipv het lampje ook daadwerkelijk de waarde voor de oliedruk kan meten? Ik heb zo'n meter die je in het gat van de oliedrukzender kan schroeven waarbij er een slangetje naar de meter gaat. Er zijn natuurlijk ook uitvoeringen zonder slang. Volgens mij verkoopt Conrad die ook wel.
Is niet onhandig om in te bouwen ook. Heb je enig zicht op wat er in het motortje gebeurt hoewel het voor de geruststelling misschien soms beter is als je niet alles weet.

Groeten,
Gordon
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 80896Bericht Hanz »

renault4dakar schreef:Heb je geen oliedrukmeter waarmee je ipv het lampje ook daadwerkelijk de waarde voor de oliedruk kan meten? Ik heb zo'n meter die je in het gat van de oliedrukzender kan schroeven waarbij er een slangetje naar de meter gaat.
kost dâh?
renault4dakar
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 23, 2006 12:01 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn / Marum

Bericht: # 80897Bericht renault4dakar »

Weet ik zo niet. Degene die ik nu heb is een antieke uit de eerste Fiat 600 van mijn vader. Ik gebruik hem voor het testen van Fiat 500 motoren. Weet zo niet of de schroefdraad van de oliedruksensor gelijk is.

Bij conrad ben je voor een modern setje denk ik voor 35 euro wel klaar.
Let op dat je de juiste schroefdraadadapter hebt.

Gordon
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 80900Bericht jbeekmann »

27.95 exclusief evt. verloopnippel
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 104937Bericht Hanz »

Na een tijdje geen gezeik bij het rijden (oeps, zie dat dit topic alweer 2.5 jaar oud is!), dit weekend, na het wekken uit de winterslaap, weer een vrolijk brandend lampje. Aangezien ik vorige keer de oliedruksensor heb vervangen, nu maar eens de koelwatertempsensor bekijken (dat ding dat bij de waterpomp zit). Vandaar de vraag: bij welke temperatuur hoort deze dicht te gaan? Is dat gelijk voor de 800- en 688-motoren? De reden van de laatste vraag is dat, zoals bij menigeen welbekend is, mijn 813-02 motor een soort tussenvorm is van de twee.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 104942Bericht Willem de Zwijger »

Als dat ene lampje gaat branden afhankelijk van de twee sensoren kun je er wel achterkomen of de drukschakelaar dan wel de temp schakelaar voor het brandende lampje zorgt door eerst de ene, dan de andere schuifstekker eraf te halen en te kijken bij welke het lampje al dan niet brandt.

Een sensor voor de koelwatertemp in de waterpomp moet denk ik bij een graad of 100 gaan geleiden, want hij moet gaan werken na de thermostaat (graad of 80 dacht ik) en de schakelaar in de radiateur die de fan aan laat slaan (of zit die niet in jouw mutant?), die werkt ergens op 85 graden.
Overigens zit er standaard op de GTL geen temperatuur sensor in de koelwaterpomp, maar geklemd op de kop. Bij mij is die ooit eens kapot geweest toen ik op een donkere winteravond met sneeuw over de A1 reed over de aardedonkere Veluwe. Plotseling floepte het rode lampje aan. Meteen zet ik de boel stil, en bel de wegenwacht. Hij zegt: starten maar. Lampje ging branden. Hij pakt een vuist vol sneeuw en gooit die op het kleppendeksel. Niks aan de hand zei hij, als de motor oververhit zou zijn zou hij gaan sissen. (je kunt er natuurlijk ook op spugen of anderszins waterige substantie op deponeren)

Nog een wellicht overbodige tip: de oliedruk wordt ook te laag als er te weinig olie in het carter zit.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 105024Bericht Hanz »

Dank Willem, dit weekend weer eens wat krabben en trekken
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

olielampje

Bericht: # 105070Bericht hans vooijs »

Zou het niet kunnen dat in de stad de olie warmer is dan daar buiten als de olie dunner wordt daalt de oliedruk!
Als de motor versleten is daalt de oliedruk omdat de olie makkelijker kan ontsnappen bij oa. de krukas.
Gevolg bij lage toerentallen kan de oliedruklamp gaan branden!!
Oude truc van louche autohandelaren dikke versnellingsbakolie in de motor die wordt niet dun waardoor het olielampje niet oplicht!
tip:oliedrukmeter lenen tijdelijk aansluiten en auto warm rijden en kijken wat ie doet.
Wel even de auto aan de jas zitten en niet rond rijden als een oud wijf .

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 105475Bericht Hanz »

Geen last van dunne olie, wel van een defecte temperatuursensor (wat zijn die dingen duur zeg). Vervangen en geen probleem meer. Het was uiteraard nog wel wat heisa om de goede sensor te vinden; mijn waterpomp lijkt op die van een 688, de sensor blijkt dezelfde te zijn als van de 800... En voor de getallenfetisjisten: de oude hoorde te sluiten bij 117, de nieuwe 112 graden Celsius. Een acceptabel verschil zou ik zoo zeggen.
Plaats reactie