zwarte bougies: hoe stel je de luchtbenzinemengsel af?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

zwarte bougies: hoe stel je de luchtbenzinemengsel af?

Bericht: # 104597Bericht ronny »

hallo allemaal,
heb ik na het monteren van een beter carburateur opeens mat zwarte bougies, een te rijk mengsel dus
nu ben ik even kwijt hoe het ook weer zat met het stationairluchtbenzinemengselschroefje,
erin draaien( met de klok mee) = rijker /eruit draaien (tegen de klok in)= armer .....of was het andersom ? :-?

groeten,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104603Bericht R4F6GTX Automaat »

Andersom natuurlijk. Als je de boel indraait (klok mee) dan doe je je m dicht, net zoals bij je kraan als je gaat douchen, om maar een stom maar duidelijk voorbeeld te noemen...
als het goed is en je draait m helemaal dicht gaat ie slechter lopen en slaat ie uiteindelijk af. Niet te vast dicht draaien want dan kan het puntje afbreken en dan is 't kapot
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 104605Bericht ronny »

hoi Paul bedankt ,
kan ik 't gelijk gaan bijstellen tot ze mooi bruin zijn en kan ie dinsdag naar de apk

mvg,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104628Bericht jbeekmann »

Ik heb zo'n gevoel dat jet het al goed zegt. Alleen is het geen stationairluchtbenzinemengselschroefje. Dat stationair kan je weglaten. Dat stel je af met die schroef die tegen je 'gaskabelkwadrant' drukt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 104644Bericht ronny »

@j
bedoel je dat het er goed staat : erin is rijker en eruit is armer?

heb 'm gisteren een halve slag ingedraaid op advies van Paul en de bougies waren al een beetje licht-bruin aan het worden

:-?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104649Bericht R4F6GTX Automaat »

Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op :wink:
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed


Hoi Jappie, ................ ja met mij ook.... (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

[i]mengselschroef [/en [i]stelschroef postitieve gasklepopen

Bericht: # 104667Bericht RVIER »

@ jasper e.a.

Er zijn twee schroeven met een verschillende functie. Ze hebben wel met elkaar te maken.

De door jou genoemde schroef, waartegen het segment drukt waar de gaskabel aan vast zit is de stelschroef postitieve gasklepopening Daar kun je het stationaire toertal mee verhogen/verlagen, maar niet het mensgsel veranderen.

Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.

Afstellen gat het best als volgt:
Laat de motor warmdraaien
- mengselstelschroeg voorzichtig geheel indraaien (rechtsom)en vervolgens weer 3 omwentelingen terugdraaien (linksom).
- start de motor weer en breng het startionaire toerental met de stelschroef positive gasklepopening op ongeveer 1100 toeren.
Zoek (met kwart-omwentelingen van de schroef) nu met de mengselstelschroef naar het moment waar hij her hardst maar stabiel loopt. Verlaag het toerental weer naar 1100 toeren met de stelschroef positive gasklepopening, en kijk of je het resultaat nog kunt verbeteren.
Daarna stel je het stationaire toerental af op het gewenst stationaire toerental (ongeveer 650 toeren /minuut).

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 104679Bericht ronny »

nou duidelijk verhaal en komen die 1100 toeren dan overeen met de snelheid bij bijv. 80 km/h?

maar zegt de kleur van de bougies niet net zo veel, en dan ook nog bij hogere toeren (normale rijsnelheid, 100 ofzo op de snelweg) ?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 104683Bericht Willem de Zwijger »

Volgens mij wordt de mengselverhouding bij hogere toerentallen alleen bepaald door de sproeier, en daar kun je niets aan stellen. Behalve dat je door met de choke te spelen het mengsel rijker kunt maken.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 104687Bericht ronny »

kleinere sproeier dus, dat staat een beetje haaks op het verhaal van hans over het optimaliseren van de r4, daar is sprake van een grotere sproeier te monteren omdat het dan allemaal wat beter draait

:-?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104689Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat schroefje waar jij het over hebt is NIET de sproeier waar Hans het over heeft, dat zit weer binnenin de carb...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 104690Bericht RVIER »

Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
ik had dus alleen over het gebied dicht bij stationair toerental. Dit is een soort hulp carburateurtje voor het stationaire gebied. Met alleen de hoofdsproeier en de luchtklep loopt hij niet goed stationair.

Het mengsel woordt over het hele gebied geregeld door de doorlaat van de sproeier en door de choke zoals Willem schrijft.

vr gr Fons

ps 1100 toeren is de snelheid bij 30 km uur (in de vierde versnelling) als we ervan uitgaan dat bij volgas de wagen 120 rijdt en het toerental 4500 is
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104714Bericht jbeekmann »

R4F6GTX Automaat schreef:Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op :wink:
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed


Hoi Jappie, ................ ja met mij ook.... (roos)
Lieve brombeer
(kissed)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie