zwarte bougies: hoe stel je de luchtbenzinemengsel af?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
zwarte bougies: hoe stel je de luchtbenzinemengsel af?
hallo allemaal,
heb ik na het monteren van een beter carburateur opeens mat zwarte bougies, een te rijk mengsel dus
nu ben ik even kwijt hoe het ook weer zat met het stationairluchtbenzinemengselschroefje,
erin draaien( met de klok mee) = rijker /eruit draaien (tegen de klok in)= armer .....of was het andersom ?
groeten,ronny
heb ik na het monteren van een beter carburateur opeens mat zwarte bougies, een te rijk mengsel dus
nu ben ik even kwijt hoe het ook weer zat met het stationairluchtbenzinemengselschroefje,
erin draaien( met de klok mee) = rijker /eruit draaien (tegen de klok in)= armer .....of was het andersom ?
groeten,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Andersom natuurlijk. Als je de boel indraait (klok mee) dan doe je je m dicht, net zoals bij je kraan als je gaat douchen, om maar een stom maar duidelijk voorbeeld te noemen...
als het goed is en je draait m helemaal dicht gaat ie slechter lopen en slaat ie uiteindelijk af. Niet te vast dicht draaien want dan kan het puntje afbreken en dan is 't kapot
als het goed is en je draait m helemaal dicht gaat ie slechter lopen en slaat ie uiteindelijk af. Niet te vast dicht draaien want dan kan het puntje afbreken en dan is 't kapot
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed
Hoi Jappie, ................ ja met mij ook....
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed
Hoi Jappie, ................ ja met mij ook....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
[i]mengselschroef [/en [i]stelschroef postitieve gasklepopen
@ jasper e.a.
Er zijn twee schroeven met een verschillende functie. Ze hebben wel met elkaar te maken.
De door jou genoemde schroef, waartegen het segment drukt waar de gaskabel aan vast zit is de stelschroef postitieve gasklepopening Daar kun je het stationaire toertal mee verhogen/verlagen, maar niet het mensgsel veranderen.
Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
Afstellen gat het best als volgt:
Laat de motor warmdraaien
- mengselstelschroeg voorzichtig geheel indraaien (rechtsom)en vervolgens weer 3 omwentelingen terugdraaien (linksom).
- start de motor weer en breng het startionaire toerental met de stelschroef positive gasklepopening op ongeveer 1100 toeren.
Zoek (met kwart-omwentelingen van de schroef) nu met de mengselstelschroef naar het moment waar hij her hardst maar stabiel loopt. Verlaag het toerental weer naar 1100 toeren met de stelschroef positive gasklepopening, en kijk of je het resultaat nog kunt verbeteren.
Daarna stel je het stationaire toerental af op het gewenst stationaire toerental (ongeveer 650 toeren /minuut).
vr gr Fons
Er zijn twee schroeven met een verschillende functie. Ze hebben wel met elkaar te maken.
De door jou genoemde schroef, waartegen het segment drukt waar de gaskabel aan vast zit is de stelschroef postitieve gasklepopening Daar kun je het stationaire toertal mee verhogen/verlagen, maar niet het mensgsel veranderen.
Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
Afstellen gat het best als volgt:
Laat de motor warmdraaien
- mengselstelschroeg voorzichtig geheel indraaien (rechtsom)en vervolgens weer 3 omwentelingen terugdraaien (linksom).
- start de motor weer en breng het startionaire toerental met de stelschroef positive gasklepopening op ongeveer 1100 toeren.
Zoek (met kwart-omwentelingen van de schroef) nu met de mengselstelschroef naar het moment waar hij her hardst maar stabiel loopt. Verlaag het toerental weer naar 1100 toeren met de stelschroef positive gasklepopening, en kijk of je het resultaat nog kunt verbeteren.
Daarna stel je het stationaire toerental af op het gewenst stationaire toerental (ongeveer 650 toeren /minuut).
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
ik had dus alleen over het gebied dicht bij stationair toerental. Dit is een soort hulp carburateurtje voor het stationaire gebied. Met alleen de hoofdsproeier en de luchtklep loopt hij niet goed stationair.Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
Het mengsel woordt over het hele gebied geregeld door de doorlaat van de sproeier en door de choke zoals Willem schrijft.
vr gr Fons
ps 1100 toeren is de snelheid bij 30 km uur (in de vierde versnelling) als we ervan uitgaan dat bij volgas de wagen 120 rijdt en het toerental 4500 is
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Lieve brombeerR4F6GTX Automaat schreef:Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed
Hoi Jappie, ................ ja met mij ook....
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!