Raamknopjes naar tevredenheid lijmen....

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Raamknopjes naar tevredenheid lijmen....

Bericht: # 103765Bericht Renault Classique »

Naar aanleiding van een topic bij vraag en aanbod:

De gelijmde raamschuifknoppen laten na verloop van jaren en/of bij ondoordacht gebruik wel eens los. Na verschillende experimenten met verschillende glaslijmen en testen in de, soms wat raamknoponvriendelijke, praktijk van de Renault 4 verhuur de volgende tip:

De gelijmde knoppen blijven goed vastzitten als ze met speciale lijm van Loctite, zorgvuldig!, opnieuw gelijmd worden. Het gaat om een setje van een flaconnetje lijm en een klein flesje met een klein kwastje in de dop dat een activator bevat. Te koop bij de betere automaterialenzaken. Het lijmflaconnetje heeft Loctite nummer 319 en de activator is getooid met een etiket met het Loctite nummer 7649.


Bij gebruik van dit lijmsetje is het belangrijk dat de oude lijmresten echt goed verwijderd worden. Het metalen lijmvlak van het knopje schuur ik glad met fijn schuurpapier, op een vlakke ondergrond, waarbij ik doorschuur totdat ik echt op het metalen lijmfundament zit en de oude lijm echt weg is. Dit duurt langer dan je denkt!

Het glas schraap ik met een speciaal schraapmesje, dat ook wel wordt gebruikt om overtollige/gemorste verf van glas af te krabben, vrij van lijmresten. Ook hier wordt het stukje glas waarop het knopje moet komen met dat hele fijne schuurpapier (rond korrel 600/800) iets opgeruwd.

De plek op het glas wordt met de activator 7649 dun ingesmeerd. Het lijmvlak van het knopje met lijm 319. Na een minuutje mogen die twee delen worden samengevoegd en een minuut onder druk worden gehouden. En dan zit het knopje weer muurvast!

Deze lijm is hier bij 4Plezier uitgebreid in de praktijk uitgetest, want één voor één (en soms meer tegelijk) zijn bijna alle knopjes wel een keer aan de beurt geweest voor een hermontage op deze manier. Maar sinds ik deze lijm gebruik gaat het qua knoploslaatpercentage zeer goed, waarbij wel opgemerkt moet worden dat de voorbehandeling zorgvuldig moet gebeuren, want 'effe snel een knopje vastplakken' geeft ook met deze lijm geen rotsvast resultaat.

Plak ze!

Paul '4Plezier'
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Peter_van_Assen
Berichten: 23
Lid geworden op: do aug 10, 2006 5:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 103780Bericht Peter_van_Assen »

Ha Paul,
Da's een goeie tip. Bij mijn R4 zijn er in korte tijd 3 van de 4 knoppen losgekomen. Ik ken Loctite als lijmprodukt voor een heel andere toepassing (het voorkomen van lostrillen van kleine moertjes in theaterverlichting) en heb dus direct vertrouwen in deze toepassing. Peter.
Gebruikersavatar
FF Erik
Berichten: 957
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 8:04 pm
Locatie: Rotterdam

PFTE (teflon)

Bericht: # 103788Bericht FF Erik »

Nog een tip in dezelfde categorie.
Hoe voorkom je dat je raampjes zwaar schuiven en dat daardoor je knoppen ineens los breken?

Eerst ramen en rubbers wassen.
Dan Anti-Groene Aanslag of Anti-Mos erin spuiten.
Te koop bij een drogist of tuincentrum.
Dagje wachten en dan voorzichtig schoonblazen met een compressor.
Daarna teflon spray (PTFE) spuiten in alle rubbers waar de raampjes schuiven.
Plaats reactie