Versnellingsbak wissel zonder het gewenste resultaat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Versnellingsbak wissel zonder het gewenste resultaat

Bericht: # 100806Bericht T-Bo »

Hoi,

Ik heb dit weekend mijn versnellingsbak vervangen van mijn F4 850cc nadat ik ondekt had dat mijn vorige bak kapot was. Hij zorde voor hevig geratel en sprong uit versnelling.Als ik hem in achteruit zette was het helemaal om zeep. Klonk alsof er een machinegeweer rond mijn hoofd zoemde.

Ik heb vervolgens een sloop-4tje gevonden met een goede bak. Het deksel eraf gehaald en gekeken naar de staat van de tandwielen. Nu dat ik deze gemonteerd heb zijn er enkele rare dingen.

In neutraal rijdt hij achteruit.
Eerste versnelling doet hij niets, buiten de motor een beetje te belasten
Tweede versnelling hetzelfde probleem

In 3e versnelling gaat hij vooruit maar niet zoals het zou moeten
In 4e versnelling weer niets buiten een geratel dat blijft doorgaan ook nadat ik de koppeling heb ingedrukt.

Indien ik ook enkele meters vooruit rij komt er tamelijk veel rook uit de koppeling.

Kan iemand me zeggen wat ik over het hoofd heb gezien of wat er kapot zou kunnen zijn?

Koppeling? Of heb ik iets verkeerd gedaan toen ik het deksel van de versnellingsbak er trug heb opgeplaatst?

Ik tast in het duister.

Groetjes T-bo
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 100809Bericht Dolf »

Hmm, bijzonder verhaal.

Heb je de schakelvork wel 'in' de schakelmof geprikt toen je het deksel er op hebt gezet? Waardoor of hoe is je oude versnellingsbak stuk gegaan?

Vooral mijn eerste punt zou ik eens nakijken.

Groet,

Dolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100810Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, de schakelvork zit niet op de juiste plaats; bij het monteren goed kijken hoetie moet zitten. Als je denkt dat ie goed zit, 2 boutjes erin doen zodat de deksel niet verschuift en dan met de hand proberen oftie in alle versnellingen gaat; dat voel/hoor je wel... kan je doen als de bak in de auto zit hoor, hoef je er niet voor uit te halen; waarschijnlijk wel de radiator een stukje aan de kant
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100812Bericht T-Bo »

Super, ik was al bang dat die motor er weer uit zou moeten.

Ja die motor komt uit mijn 2e F4, en ik had die erin gezet omdat mijn originele motor 1100 ook een kapote bak had. Maar blijkbaar na nog geen 1000km gaf die er ook de brui aan :roll: . Kheb gewoon geen geluk met mijn bakken vrees ik.

De bak van mijn 850cc is, volgens mij, kapot gegaan door een slechte koppelingsstang die te los zat waardoor de vorige eigenaar de bak kapot heeft gereden.
En van mijn 1100cc ook door de vorige eigenaar , want daar ben ik in panne mee gevallen toen ik hem juist gekocht had en hem naar huis was aan het rijden.

Ik ga het deksel weer open maken en de vork goed steken. Hopelijk is het daarmee verholpen.
Alvast bedankt voor de snelle reactie, ik zal binnenkort eens wat foto's van de restauratie op het forum plaatsen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100815Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je nou een bak van een 1100 aan een 850 motor gehangen? (of andersom)
dat wordt dan lachen.... 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100816Bericht T-Bo »

Voila, klus is geklaard. Bleek dat ik de hendel die het 4 tje in achteruit duwt, langs de verkeerde kant van het tandwiel (voor de achteruit-versnelling) had geplaatst waardoor hij in 'neutraal' steeds ng achteruit geduwd stond. hefboom even verdraait en alles was normaal

Bedankt voor het advies, de F4 kan de belgische wegen weer onveilig maken.

Groetjes
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100817Bericht T-Bo »

:D dat zou inderdaad typisch frans zijn haha. nee ma Ik heb drie 4-tjes. Twee F4 ( 1100 en 850) en een gewone 850. En van die laatste heb ik nu de versnellingsbak genomen vo m'n F4.
Ik zou wel ng ergens een bak van een 1100 op de kop willen tikken om mijn 1100 er trug in te leggen. Rijdt iets vlotter e. 8)

GrtzzZZzz
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100818Bericht R4F6GTX Automaat »

T-Bo schreef:....
Ik zou wel ng ergens een bak van een 1100 op de kop willen tikken om mijn 1100 er trug in te leggen. Rijdt iets vlotter e. 8)

GrtzzZZzz
hmm, ja. Je bedoelt de bak van een GTL; die heb ik in een van m'n F6jes liggen en daar gaan we ook mee naar Normandy en je merkt als de tent en alles erin ligt is het toch moeilijk om 'm op de snelheid te houden; vaak moet ie terug in de 3 om snelheid te maken want ik de 4 houdt ie dat niet vol. Wij gaan er de originele bak weer inleggen. Als dat zover is kun je de GTL bak wel hebben alleen heb ik daar voorlopig geen zin in...
Maar als je alleen de Belse wegen onveilig blijft maken en niet naar het heuvelige zuiden afzakt en ge rijdt op naft (wij rijden op LPG) en dagge gin lading te vervoeren hebt zal het zel lukken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100867Bericht T-Bo »

Ja het lukt inderdaad wel ng, alleen zie ik nu dat er redelijk veel olie onder de bak hangt. Kan zijn omdat ik wat gemorst heb bij het vullen ma ik begin toch te vrezen dat deze bak ook niet echt 'dicht' is... dan maar olie bijgieten voor ik een trip maak. Ik heb er al aan zitten denken om gewoon een olie-reservoir aan te sluiten op die vul-dop waar ik elke week liter in giet :lol: maar dat is ook geen houdbare situatie.

Kga stilaan beginnen zoeken naar een goede bak om voor mijn 1100 te plaatsen. iets meer kracht en iets meer zekerheid want ik wil ook tripjes naar het zuiden én het noorden maken 8) en dan wil ik de laadruimte niet te moeten vullen met reserve onderdelen in plaats van kampeer-materiaal. haha
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 100873Bericht jbeekmann »

En als je die bak plaatst, zet dan meteen nieuwe keerringen bij de aandrijfassen en een nieuw ringetje onder de aftapplug...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 100877Bericht brecht »

Ik heb nog een 1100 bak liggen waarvan het de derde versnelling wat tandjes mist... verder was die ok. Als je denk van die en van de jouwe een goede combi te kunnen maken mag je hem van mij hebben... Ik zie er geen toepassing meer voor.
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100965Bericht T-Bo »

ja die keerringen zijn inderdaad geen groot werk en kunnen heel wat troubels besparen e. Maar ik heb de bak eens bekeken en blijkbaar komt de olie niet daaruit. gelukkig, toch iets teveel gemorst bij het monteren en vullen.

maar van die 1100 bak Wordt het dan niet erger indien er enkele tanden ontbreken? Zou ik mss het tandwiel van mijn bak zijn 3e versnelling erin kunnen stoppen of ga ik dan teveel schade maken bij het demonteren?
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 101015Bericht brecht »

Dat weet ik niet precies.

Ik reed er op een gegeven moment na een lang weekendje touren door de Ardennen mee naar huis toen ik vlak voor de afrit in ene wat hoorde rammelen. Einde afrit gestopt en gekeken, niks gezien en naar huis gereden, bleek de derde versnelling het niet te doen!

Ik had geen zin en tijd om me er in te verdiepen en heb er maar meteen een nieuwe bak in gehangen. Later bleek bij inspectie dat een tandwiel twee tandjes miste. Die heb ik ook terug gevonden. Uiteindelijk heb ik er dus maar een kilometer mee gereden. De bak heb ik later open gemaakt en zag er verder prima uit. Hij ligt nog steeds doelloos te wachten.
Plaats reactie