Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Nieuws over de (altijd gezellige) evenementen van de Renault 4 Club

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando, evenementencommissie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 284
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130167Bericht Quatro lata »

Beste sleutelaars,

Het was even onduidelijk, maar hierbij dan de aankondiging voor de sleuteldag volgende week zaterdag in Son en Breugel.
Thema: versnellingsbak! Met behulp van een open versnellingsbak zullen we het een-en-ander aan raatsels van onze versnellingsbak onthullen.

Maar deze dag is ook super geschikt voor: zelf kleppen te stellen, verschillende onderdelen af te stellen, of ontdekken waar nou dat ene geluidje toch vandaan komt. De dag is bedoeld voor iederen: ervaren en onervaren sleutelaars. De bedoeling is wel dat je zelf aan de slag gaat! Uiteraard met hulp van de kenners. Er is volop de gelegenheid oder en in uw R4 te duiken. Ook hebben we een of meerdere bruggen ter beschikking! Wanneer je iets speciaals wilt nakijken / repareren, geef je dan op via sleuteldag@r4club.nl. Wij kunnen dan aangeven in hoeverre die dag daar mogelijkheden toe zijn. Uiteraard is het ook leuk gewoon langs te komen om te kijken, helpen, leren. Laat ons je interesses weten!

Hopelijk tot de 24e!

Groet,
Maarten
R4 Magazijn

Waar? Het adres is: Autobedrijf Jos Hölscher, Ekkersrijt 1321, 5693 AJ Son.
Hoe laat? We starten rond 10 uur en rond 16 uur stoppen we.
Lunch? Zelf meenemen!
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 284
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130282Bericht Quatro lata »

Herinnering: Vergeet je niet aan te melden als je een specifieke probleem hebt / onderdeel besproken wilt hebben!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130445Bericht harbourseal »

Vandaag weer nuttig bezig geweest bij de sleuteldag in Son.

Ontvangst met koffie en mijn F6 kon meteen op de brug. Nadat we een lesje gehad hadden over de versnellingsbak.
Eerst onder toezicht van Paul de kleppen gesteld. Een werd mij voorgedaan de rest zelfstandig.
Tijdens het stellen werd mijn kleppendeksel gereinigd door de eigenaar van de garage. Zag er weer uit als nieuw.
Nieuwe pakking er onder en weer monteren.

Bij het stellen van de kleppen van de eerste cilinder kwamen wij er achter dat de zegerring van de tuimelaar-as verdwenen was Het veertje lag in de holte van de stoterstangen en er lag ook nog een plastic nokje in dat eigenlijk op de bobine kabel moet zitten, maar geen zegerring. Is waarschijnlijk een zeer slordige voorganger van mij geweest die een en ander achter gelaten heeft en niet terug gemonteerd.
De uitlaatkleptuimelaar van cilinder een functioneerde wel maar kon een heel eind vrij heen en weer bewegen zonder dat hij werd tegen gehouden.

OP zoek naar de juiste zegerring, konden we helaas niet monteren. Nu veertje er op gezet en een ijzerdraadje inde groef van de zegerring vast gezet. deze fix is maar tijdelijk. Van de week op zoek naar de juiste zegerring.

Na het stellen de motor laten draaien. dat ging goed.
Daarna de ontstekerpuntjes vervangen en gesteld. Daarna weer starten en draaien.
Mijn 1100 draait veel rustiger en stiller en het starten gaat ook een heel stuk beter dan voorheen.

Hierna brug omhoog en olie eruit, oliefilter vervangen en nieuwe olie erin, nieuw luchtfilter erop en een nieuw brandstoffilter gemonteerd.

Ik ben nu bijna klaar voor de winter.

Er waren nog twee Gtl 4tje en een Clan. De eigenaar van de Clan heeft wel aan zijn wagen gewerkt de andere twee niet veel geloof ik.

Ook kwam Lordje nog even kijken en de R4 stretch limo kwam nog even langs.
Mooi stukje werk die verlengde 4.

Al met al een leuke dag en mijn geheugen flink opgefrist.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 284
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130465Bericht Quatro lata »

Ja, was zeker een leuke en leerzame dag. Goed te horen dat er weer een 4-jtje op allerlei punten verbeterd is en in de toekomst onderhouden kan blijven . ..
Paul, het was een prachtig verhaal over de versnellingsbak. Erg leuk, en super leerzaam. Mooi om zo te weten te komen wat er precies gebeurd daar voorin bij het schakelen.Heel veel tandwielen, maar daar gebeurd dus eigenlijk het minst mee . . . (tijdens het schakelen).

Mooie garage ook en zeker voor herhaling vatbaar!

Groet,
Maarten
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130467Bericht lordje »

Ja, het was zeker een mooie en leerzame dag met prachtig weer. Met de meeste bezoekers even een babbeltje gemaakt en van Paul het alluminium koppelinghuis gekregen, kan ik mijn 5-bak ook weer afmonteren. Allemaal heel veel groeten en tot ziens. Lordje.
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130470Bericht Jerome »

Leerzame dag!

Voor mij was het de eerste sleuteldag. Even de kat uit de boom gekeken en bij Robert gezien hoe kleppen te stellen en contactpuntjes te vervangen. Daarnaast met de andere aanwezigen overlegd hoe de onvolkomenheden in de carrosserie van mijn Marieke aan te pakken.

Donderdag jl. had ik nog een last minute bestelling bij Conrad geplaats voor een Vellemankitje (K2543). Ik had de hoop dat het nog op tijd binnen zou zijn zodat ik het tijdens de sleuteldag zou kunnen monteren. Helaas was het er pas zaterdag na thuiskomst.

De beide auto's waaraan gesleuteld werd waren voorzien van een Vellemankitje. Maarten opperde om eens een Vellemankitjes dag te organiseren. Ik weet niet of ik zolang kan wachten :roll: . Het lijkt mij niet zo ingewikkeld, dus het kan zomaar zijn dat ie volgende week ingebouwd is :D .

Al met al een zeer leerzame dag en zeker voor herhaling vatbaar. Na de montage van het Vellemankitje zal ik zeker de kleppen gaan stellen en de contactpuntjes vervangen.
Om vervolgens de carrosserie aan te gaan pakken.



Groet, Jerome
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130655Bericht Jerome »

Velleman kitje geïnstalleerd!

Na wat soldeerwerk op zondag en het inbouwen van de elektronica in een behuizing op maandagavond, het kitje vanavond in ons Marieke geïnstalleerd. Wat loopt ze mooi nu :P .

Maarten het is dik de moeite om een kitje te installeren en het is kinderspel. Het is niet direct nodig hiervoor een "sleutel"dag te organiseren. Hoewel het natuurlijk wel weer een gezellig en leerzaam sleutelmoment zal zijn.

Groet, Jerome
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 284
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Leuk! Sleuteldag Son en Breugel 24-09-2011

Bericht: # 130659Bericht Quatro lata »

Hoi Jerome .. .

Dank voor je bericht. Leuk te horen en goed dat het gelukt is. Ja, inderdaad misschien niet echt nodig, maar zoals je al zei . .. wel leuk.

Zal binnenkort eerst maar eens een setje halen . . .
Plaats reactie