Gijs wil een R4 camper

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Vijfentwintig
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 01, 2016 4:48 pm

Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162180Bericht Vijfentwintig »

Hallo, ik ben Gijs, bouwjaar 1980 en de eerste jaren van mijn leven bracht ik regelmatig door in een van de Viertjes van mijn ouders. Het gevoel is er dus al lang...
Inmiddels zijn auto's voor mij hobby en werk en vind ik het tijd geworden voor een R4, en wel een Fourgonnette. Mijn plan is om er een minicamper van te gaan maken. Vanbuiten zoveel mogelijk origineel, al wil ik er wel mijn eigen creativiteit op los laten qua kleur, en vanbinnen een minimalistische, maar complete eenpersoons camperuitrusting.

Ik heb me de afgelopen weken al wat georiënteerd en ben erachter dat het een F6 moet worden, puur vanwege de extra lengte en hoogte (eens, de F4 is mooier). Wel graag met het oude dashboard (dus een exemplaar van '82 of eerder) en liefst zo origineel mogelijk. Rechts in de laadruimte komt dat een bank/bed, wat deels uitklapt over de neergeklapte bijrijdersstoel. Links een wandje met water, gaspitje, koelbox en uitklapbaar tafeltje. Verder nog wat opbergruimte (vliegtuigkastjes) en natuurlijk stoffering.

Het leukste deel van het proces is nu bezig: een geschikte F6 zoeken! Ik ben niet bang voor wat werk en ook zelf eentje ophalen uit Frankrijk behoort tot de mogelijkheden. Ik hou jullie op de hoogte...
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162183Bericht Rik H. »

Welkom Gijs, wat een leuk project! Hou ons maar op de hoogte (liefst met foto's (uhm) ) en als je zover bent kun je in het projectengedeelte van het forum helemaal los gaan.

Succes en veel plezier met je zoektocht naar een F6!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162186Bericht dick holtrop »

viewtopic.php?f=1&t=16636" onclick="window.open(this.href);return false;
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Vijfentwintig
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 01, 2016 4:48 pm

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162187Bericht Vijfentwintig »

Grappig, want JG is een bekende van me uit de Renault 25-wereld en we hebben al even contact gehad over zijn F6. Zou een prima auto zijn voor mijn doel, waarvan ik het alleen erg jammer vind dat het nieuwe R5-dash erin zit. Ook zou de LPG-installatie eruit moeten en de auto heeft werk aan de remmen, waardoor hij niet rijdbaar is. Maar goed, voor alles is een oplossing en wellicht lukt het me nog me over dat dashboard heen te zetten. Zijn overigens twee originele, met kunstleer beklede en neerklabare voorstoelen nog te vinden denken jullie?

Ik heb ook al contact gehad met de eigenaresse van deze F6, die als groot voordeel de ramen achterin en het oude dash heeft. Nadeel is de koets (al lijkt de roest vrij oppervlakkig en reeds behandeld met blanke tectyl), maar de auto heeft ook laswerk aan de onderzijde (bodemplaten). Ik zou 'm eerst op de brug moeten zien om dat te beoordelen. De prijs was overigens bespreekbaar, want 4k is natuurlijk veel te veel in deze staat. Al zal er in 2009 toen hij bij De l'Est te koop stond wel het dubbele voor betaald zijn, toen nog met een perzikhuidje.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162189Bericht Hanz »

wat is er mis met een Fourgonnetje?
Afbeelding
maar als je dan toch perse een F6 wilt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162192Bericht Bertje »

Bij een F6 wordt als camper wel eens een lattenbodem OP de achterste wielkasten gelegd, en dan over de voorstoelen heen helemaal naar voren. Bagage kan dan onder de lattenbodem.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162197Bericht elfje4tl »

Bertje schreef:Bij een F6 wordt als camper wel eens een lattenbodem OP de achterste wielkasten gelegd, en dan over de voorstoelen heen helemaal naar voren. Bagage kan dan onder de lattenbodem.
Afbeelding
Zoiets bedoel je, Bertje? :wink:
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162202Bericht Bertje »

Jep! En nog in een bekende auto ook! (Leuk dat jullie zo veel lol hebben van mijn oude bakkie).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Renate Meijering
Berichten: 114
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 9:54 pm
Locatie: Velp

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162215Bericht Renate Meijering »

Leuk idee, Gijs.
Succes met je zoektocht, en straks met de "verbouwing"!

Onze eigen Louis Baudoin heeft een hele mooie F6 camper, met zelfs een verhoogd dak.
Er zijn ongetwijfeld foto's van zijn camper hier te vinden op het forum...... of dat gaat hij nog doen :wink:

Hou ons op de hoogte van je zoektocht, en we wachten op foto's van je a.s. camper!!

Groet, Renate (baai)

(ps, ik heb een F6 combi uit 1984)
***Als het rammelt, ben je het in ieder geval niet verloren ***
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162220Bericht diamond »

Ik heb ook een R4 F6 bestel 1984 moet wel(aardig) wat aan gebeuren
maar origineel nog geen 53.000 op teller
Weet nog niet of ik die kwijt wil :roll:
Vijfentwintig
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 01, 2016 4:48 pm

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162227Bericht Vijfentwintig »

Dank voor jullie enthousiaste reacties! Ik ben me inmiddels een paar weken aan het verdiepen in het aanbod van geschikte R4's, heb allerlei plaatjes bekeken van minicampers en specifiek natuurlijk de ombouw van 'koektrommels' en het idee dat er leuke dingen mogelijk zijn.

Waar ik me het meeste zorgen om maak is de roestgevoeligheid. Ik heb geen geld een compleet gerestaureerde of in mint condition verkerende 4F6 te kopen en ben ook niet bang voor wat technisch werk, wel voor laswerk. Ondertussen ben ik wel vrij specifiek in mijn wensen: grote voorkeur voor het oude dash, liefst originele zwarte skai stoelen, graag schuifruiten achterin en verder niet verknoeid. Lastig.

En de ruimte blijft een issue: wat ik wil, slapen, zitten en provisorisch koken kan in een F6, maar het blijft heel erg krap, ook al ben ik maar 1.83m. Het zou daarom ook zo maar een Renault Kangoo I kunnen worden, die zijn net een slag groter en voor 1.500 euro heb je een hele nette. Goed, een stuk minder authentiek, maar ook erg leuk vind ik.

Kortom, ik ga lekker verder met kijken, hoop ergens de komende weken een R4F6 te vinden waar ik enthousiast van word en ondertussen stiekem ook nog even een paar Kangoo's meepakken. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Gijs wil een R4 camper

Bericht: # 162231Bericht JelleP »

Hoi Gijs,

Wat een gaaf idee! Ik zit ook vaak stiekem te denken aan het bouwen van een mini-campertje, met een F6 als basis. Ik ga het waarschijnlijk niet snel doen maar ben wel heel benieuwd wat jij ervan maakt.

Tsja, roestgevoeligheid. Helaas is het grootste deel van de viertjes inmiddels op bepaalde plekken flink verroest, of al eens aangepakt. Het grootste probleem is de achterwielophanging, waar de zwenkarm bevestigingen vast zitten. Andere zwakke plekken zijn de bodemplaat bij de voorstoelen, het chassis net achter de voorwielen en de voorste dwarsbalk waar de motorkap op vast zit (de napoleonshoed). Er zijn allemaal wel reparatiedelen voor te krijgen en genoeg mensen die het willen doen, maar het is bepaald niet gratis.

Je kan natuurlijk ook nog kijken naar een Goelette of Estafette... 8)

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie