F4 Van

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

F4 Van

Bericht: # 135521Bericht froufroum »

Hallo allemaal,

ik ben William en sinds gisteren de gelukkige eigenaar (met mijnv vriendin) van een f4 van/bestel in het wit (met nog een aantal kleurtjes). We waren al enkele maanden op zoek naar een leuke oldtimer voor erbij en die ook nog eens representatief is voor onze winkel. We verkopen vintage-kleding dus dat zit volgens mij wel goed!

Ben zelf een enorme auto-liefhebber (zit in de hele familie) en rijdt hiernaast nog in een wat minder iconische auto: een mazda 323 sedan uit '98. Minder iconisch, maar een geweldige auto om in te rijden.

Was heel lang op zoek naar een Volvo Amazon combi, aangezien mijn zus er 3 had staan en ik er daardoor in aanraking mee ben gekomen. Echter nooit een gevonden in de staat die ik zocht en de prijs die ik ervoor wilde uitgeven. En toen kwam de 4 Van op ons pad, ik wist niet eens dat er van de 4 een Van was en dat hij er zo leuk uitzag! Dus zonder enige twijfel (en zonder enige kennis van een 4) de auto gekocht. Nog wel even gekeken naar de aankooptips op http://renault4.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, reuze handig. Ik dacht te menen dat degene hier op het forum zat, dus bij deze bedankt!

Dessalnietemin gaan we de 4 eens inspecteren en kijken wat er langzamerhand aangepakt moet worden. De bodem moet sowieso aangepakt worden, de kilometerteller en snelheidsmeter doen het ook niet. Had op het forum al gezocht en zag iets met de kabel of tandwieltjes van een onderdeel, of misschien dat het toch aan de tellerbak ligt. Tijdelijk maar even de telefoon met een snelheidsmeter-app zodat ik weet dat ik niet te hard ga in ieder geval. En zo zag ik nog een aantal dingetjes waar ik niet helemaal van weet of het in orde is.

De foto's moeten ik jullie vandaag even onthouden, dat zal morgen even worden wanneer ik vrij ben en Rheden en de Posbank even ga opvrolijken met de auto. De complimentjes, de gezichten en de gesprekken over "vroeger had ik ook een 4", "volgens mij is het een 4 he? Dat was nog in mijn tijd" etc...komen al met bakken uit de lucht vallen.

En dan nog het laatste, de auto is ooit van een R4club-lid geweest getuige de sticker aan de binnenkant van het hemeltje van de laadruimte, dat verklaart misschien waarom hij nog zo mooi is (of lijkt). Ik kon er zelf niks over vinden op het forum, maar misschien dat iemand de auto herkend als ik een foto plaats. Vond nog het oude kentekenbewijs van de vorige eigenaar en vanwege de niet te missen reclame op de zijkant is hij ooit van een croissanterie uit Den Bosch geweest. Of zij ook bij de r4 club zaten weet ik niet, misschien dat de eigenaar ervoor dat wel was. We zullen zien!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: F4 Van

Bericht: # 135522Bericht Rudolf2 »

Welkom dus!

Rudolf
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 135523Bericht roberto »

William welkom en heel veel plezier van je vier! ik ben blij dat je iets aan mijn site heb gehad.
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: F4 Van

Bericht: # 135524Bericht Marcel77 »

De F4 uit Brummen?

Van harte Gefé met de aankoop,erg leuke en opvallende F4.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 135526Bericht froufroum »

Bedankt!

Heb me uiteraard ook aangemeld om lid te worden van de R4 club :)

Het is inderdaad degene die in Brummen te koop stond.
Marc B
Berichten: 32
Lid geworden op: zo jan 20, 2002 2:00 am
Locatie: Brummen

Re: F4 Van

Bericht: # 135548Bericht Marc B »

Welkom bij de club! Maar, een R4 te koop in mijn woonplaats? Ik heb klaarblijkelijk iets gemist!
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: F4 Van

Bericht: # 135549Bericht Marcel77 »

Marc B schreef:Welkom bij de club! Maar, een R4 te koop in mijn woonplaats? Ik heb klaarblijkelijk iets gemist!
En nog voor een mooie prijs ook,niet zelf bekeken maar afgaande van de info en de foto's.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 135553Bericht froufroum »

De beste handelaar waar ik hem van kocht wist er ook niet echt veel van, aangezien
hij hem van een andere handelaar had gekocht. Dus bij de bezichtiging een kwartier lopen
kijken hoe de motorkap nou in hemelsnaam open ging. Toen maar even gegoogled en ja hoor,
het was drukken aan de knop ipv trekken. Bij mij ging ook de vraag op wat er nou mis was met de auto,
maar op het eerste gezicht meteen al verliefd. De auto stond binnen gestald en even op de grond gelegen om de bodem te bekijken, daar zit wel werk aan, maar de rest ziet er bijzonder goed uit.

Ik ga van de week eens proberen of ik de oude onderhoudshistorie kan opvragen bij de garage waar hij in onderhoud is geweest.

De dag begon vandaag niet heel geweldig, na wat boodschappen te hebben gedaan moesten we deze even afleveren in onze winkel. De auto stond gewoon langs de weg, zoals het laden en lossen hier in de straat gaat. Ik draaide net de deur op slot, liep naar de auto, zag een VW Golf van rechts komen scheuren en een splikspinternieuwe Audi A4 station van links. De laatste wilde net tussen de 4 en de (voor hem tegemoetkomende) Golf glippen, maar vergiste zich in de grootte van zijn eigen auto en de mooie ijzeren bumper van de achterkant.

Afbeelding

Alles leek even in slow-motion te gaan terwijl mijn mond open viel en de ijzeren staaf/achterbumper de deur, wielkast en velg openhaalde van de Audi. De 4 stond gelukkig in z'n vrij dus rolde mee. Mijn vriendin kwam geschrokken uit de auto en liep naar de bestuurder toe, die blijkbaar niks voelde, maar zich verbaasde waarom iedereen zo raar keek. Papierwerk afgehandeld en onze wegen weer vervolgd met een klein litteken op onze auto, alleen de ijzeren achterbumper. Wel even zuur als je hem net hebt, maar goed het is gebeurd.


Alsnog een aantal foto's gemaakt, ondanks dat het al donker begon te worden (foto's vallen een beetje buiten het kader door de grootte overigens):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door froufroum op vr apr 20, 2012 2:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: F4 Van

Bericht: # 135569Bericht Rudolf2 »

jammer van die achterbumper, en die Audi-piloot is precies wat die jongens van Top Gear er altijd over vertellen :)

Rudolf
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 135773Bericht froufroum »

Zo, vandaag was de auto bij de garage voor een algemene inspectie.
Ik had zelf een aantal punten opgeschreven, maar het belangrijkste wat ik wilde weten is hoe het ervoor stond met de roest. In de ochtend gebracht en tegen de middag al een telefoontje. Ik voelde al de spanning van "hoe ga ik dit overbrengen", dus toen was het extra duidelijk.

Ik had zelf al geconstateerd dat de bodemplaten niet goed waren en dat werdt bij deze bevestigd. Plus er waren nog wat andere plekken bij de wielkasten waar er roest was. Motorische, filters en wat betreft vloeistoffen was hij tiptop. Alleen voor het laswerk moest ik zelf maar eens even kijken wat er te bestellen was en hoe ik dat wilde aanpakken en door wie. Ik wil hem sowieso nog even laten beoordelen door een kenner voor wat betreft roest. Vind het een fijn idee als iemand met verstand van de auto er naar kan kijken en eventueel pointers kan geven naar welke onderdelen daarvoor nodig zijn. Misschien een keer richting het onderdelenmagazijn rijden? zodra mijn lidmaatschap bevestigd is en ik officieel lid ben. Ben nog wachtende op reactie/brief oid daarover.

Daarnaast was de uitlaat bij de demper afgebroken. Tot mijn verbazing zat er een groot stuk blik in de linker voorste wielkuip wat dus de einddemper is. (Ja, ik ben gewend dat ze onder de achterbumper zitten),
-achterste remcilinders moeten vervangen
-motorsteun onder de stuurstang moet vervangen (stuurstang ratelt heel soms tegen iets aan),
-rubberen slang van cilinderkop naar carter/inlaat? is los (te kort + 90graden buisje waar hij op moet bij carter/inlaat is een klein stukje afgebroken),
-hoes van stuurhuis rechts moet vervangen,
-wiellager rechtsvoor dient in de toekomst ook vernieuwd te worden.

woensdag-ochtend had ik een gaatje en ben eveneven langs Wind Classics in Gaanderen gereden voor een kilometerteller-kabel. Die moet er ook nog in.

Al met al aardig wat klusjes, maar een goed project voor de aankomende maanden naar de volgende apk toe. En dan kunnen we er hopelijk nog heel lang plezier van hebben. We hebben hem pas, maar we willen hem nu al niet meer kwijt ondanks alle aankomende kosten, gek is dat.

Zo maar even weer het forum doorsnuffelen voor wat betreft de bovenstaande onderdelen.
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 137703Bericht froufroum »

Het is alweer een poosje geleden, maar het gaat verschrikkelijk goed met de F4.

Alle bovenstaande euvels zijn verholpen en nog belangrijker, hij ziet er van onder als nieuw uit dankzij Roberto. Heeft er ruim 1,5 maand gestaan en er is intensief werk aan gedaan. Nog meer dan ik in eerste instantie gedacht/gehoopt had, maar gelukkig heb ik daarom ook Roberto om hulp gevraagd.
Ik was al enthousiast toen ik de F4 kocht, iets te enthousiast misschien, maar uiteindelijk heel erg blij met het resultaat. Ben blij dat hij nu weer veilig, en hopelijk voor een lange poos, de weg op kan. Afgelopen zaterdag opgehaald en bijna elke avond, dat het niet regende of er water lag, even in de avond, voor zonsondergang, doelloos rond gereden en genoten (oioi) En, toegegeven, af en toe even onder de auto rollen om naar de bodem te kijken.

Jammer genoeg ontbrak het de laatste dagen aan 'mooi' weer om wat foto's te maken, maar net toch even een zonnetje kunnen spotten en gespeeld met een oude polaroid camera (gezocht, wie heeft er nog 1?) en een foto gemaakt.

Afbeelding


Voor wie alle roest en het laswerk (nw) wilt zien:
http://renault4.weebly.com/william.html

In de tussentijd tot de apk nog een aantal punten in orde maken.
Van Harry de goede benzine-vulhals gekregen (ovale, zal nog een foto plaatsen in het andere topic) met rubbers voor de achterdeur. Verder ook nog het asje van de kilometerteller vervangen, de boel onder de kap eens schoonmaken, lekkage bij passagiers-kant via gat/gleuf rechterspatbord/schutbord aanpakken, aantal dashboard delen netjes bevestigen en speakers maken/aansluiten op de radio.
Daarna tijd om een leuke tocht te maken als het weer en het werk het toelaat :D
Gebruikersavatar
dennisvdk
Berichten: 31
Lid geworden op: ma jul 04, 2011 7:10 am
Locatie: Aruba

Re: F4 Van

Bericht: # 137706Bericht dennisvdk »

froufroum schreef: ...en gespeeld met een oude polaroid camera (gezocht, wie heeft er nog 1?) en een foto gemaakt.
Ik heb er nog 1 maar doe hem niet weg. Waar haal je film?

foto is te gek! :D
...waar een wiel is, is een weg...
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: F4 Van

Bericht: # 137707Bericht froufroum »

The Impossible Project doet oude films herleven.
De 600-films, maar ook de SX-70. Kun je online bestellen bij hun of een aantal winkels die ze ook mogen verkopen.

Voor de nog oudere colorpacks, waar je de film uit de camera moet trekken, is Fuji FP100C geschikt.

Films van de Impossible Project kosten om en nabij €20 voor 8 foto's, €2,50 per foto dus.
Kostbaar, maar dat zijn meer hobbies zullen we maar zeggen!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: F4 Van

Bericht: # 137708Bericht R4F6GTX Automaat »

froufroum schreef:..... oude polaroid camera (gezocht, wie heeft er nog 1?) ...
ja, die heb ik ook nog een, zit zelf nog een film (doosje?) in. xal 'm es opzoeken
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: F4 Van

Bericht: # 137716Bericht dirkoosterhoff »

Leuk te lezen dat je F4 weer prima wordt.
Weer eentje die nog jaren mee kan.
En Roberto is een vakman. Die heeft al heel wat viertjes op de weg gehouden!
Plaats reactie