stoelen verbeteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

stoelen verbeteren

Bericht: # 152671Bericht BVDP »

Een van de problemen (zeker bij de stoffen bekleding) van de stoelen van een R4 is dat de stof op chauffeurstoel aan de linkse zijde vrij snel scheurt. Ik wil mijn stoelen behouden om de wagen origineel te houden maar wil eigenlijk af van het om de twee jaar moeten herstellen van de stoelovertrek. Iemand al eens een poging hiervoor gedaan (met al dan niet goed resultaat)?
Ook eventuele aanpassingen aan de stoelen om het zitten te verbeteren zijn welkom.
Voor de duidelijkheid nog ff; de originele bekleding moet blijven. Ik zoek meer richting veren vervangen door schuim zoals in moderne autozetels, veerpaketten minder flexibel maken en zo.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152675Bericht Bertje »

Goed punt, ik heb hier ook al eens over zitten denken. Dit omdat de skai stoeltjes in mijn F4 veel harder (en comfortabeler) zijn dan de stoffen stoeltjes in de TL van mijn vriendin. Nou hebben die skai stoeltjes naast de veren ook een schuimrubberen vulling, terwijl de stoffen stoeltjes alleen veren hebben. Nou heb ik onlangs een bankstel gesloop (viewtopic.php?f=2&t=15340&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;) en ik wilde eens kijken of de veren en/of het schuimrubber daarvan niet bruikbaar zijn om die stoffen stoeltjes te verstevigen. Want volgens mij gaat die stoffen bekleding simpelweg stuk doordat de stoeltjes te ver doorzakken en er te veel spanning op komt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152680Bericht Rudolf2 »

Ik heb nieuw schuimrubber liggen; zou moeten werken, maar ik heb nog geen tijd gehad om ermee aan de gang te gaan :oops:

Rudolf
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152682Bericht marcGTL.BE »

Afbeelding

ik heb bij mijn gtl stoelen een zitting van een megan stoel ingewerkt onder de bestaande veren en schuimrubber. Bij de rugleuning heb ik het zelfde gedaan de bestaande vering wordt ondersteunt daar de vering van een megan stoel
Afbeelding

De flanken heb ik verstevigd met extra schuimrubber
Afbeelding

Deze stoelen zitten nu prima

Mijn ondervinding is dat moderne stoelen (zoals een megan stoel) te hard zijn in een R4, alle trillingen zetten zich voort in uw lichaam. Het mag dus iets verend zijn maar doorhangen vindt ik niet prettig. de combinatie van de megan en R4 vering zorgt bij mij voor het gewenste resultaat
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152687Bericht Bertje »

Mooie oplossing! Dit zijn de stoelen van je witte GTL, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152689Bericht marcGTL.BE »

Klopt,en andere R4 rijders die ze eens geprobeerd hebben waren verbaasd over de goede zitting. ik had eerst twingo stoelen geplaatst maar daar waren de rails eigenlijk te kort van . daarna megan stoelen geprobeerd maar deze waren te groot. ik had de onderdelen dus liggen om de originele stoelen te pimpen en dat is me dus verbazend goed gelukt.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152691Bericht BVDP »

Marc,

Lijkt me heel interessant die megane stoelen. Ik heb nog niet écht door wat je precies verwisseld hebt.
Het draadwerk op de eerste foto meen ik te herkennen als de onderste veren van een R4 stoel. Zit daar het megane gedeelte nog onder?
Ik zou het zelf ook willen proberen. Geen reden om een goed idee niet te kopieren (uhm)

Bart
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152694Bericht marcGTL.BE »

Afbeelding

Het voorste stuk van het ijzerframe van de megan zetel is onder de veren van de R4 vastgelast op het frame
zo is het verenmatje bevestigd vooraan aan het megan stuk en achteraan aan het R4 Frame op het veren matje ligt schuim van de zitting van de megan; dit is wel van dikte gemaakt zodat het juist het verenkuipje opvult Daarna de stoel terug aankleden met het orinele materiaal De voorste veren van de R4 zitting zijn verwijderd om het megan gedeelte te plaatsen

Afbeelding
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152705Bericht BVDP »

Bepaald bouwjaar megane stoelen of maakt dat allemaal niet zo veel uit.
Bart
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: stoelen verbeteren

Bericht: # 152708Bericht marcGTL.BE »

Afbeelding

Bouwjaar weet ik zelf niet, uit dit type van stoel heb ik het gehaald. Eerder voor de fun heb ik de verstelbare lende steun ook over geplaatst

https://www.facebook.com/video.php?v=14 ... _video_set

Mijn ervaring is eens deze is ingesteld wijzig je het niet meer
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie