Ramen waterdicht maken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149867Bericht Solexdavid »

Na vannacht lijkt mn auto eigenlijk meer op een voetenbadje at the moment :o het water komt ongeveer tussen ieder raamrubber door tijdens fikse buien. Hebben jullie tips and tricks over hoe, en met welk spul de ramen waterdicht te maken?
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149868Bericht Luuthje »

Misschien het raam rubber vervangen, maar bij mij was het probleem dat de rand waar het rubber het raam vast houd helemaal verrot was.

groeten Luuth
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149870Bericht RVIER »

Waterdicht maken is een deel van het verhaal,
zorg ook dat het water weg kan en maak enkele gaten in de bodem op het diepste punt.
Ik rijd al sinds jaren zonder vloermatten en de vloer rot nu niet meer door :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149873Bericht Solexdavid »

De auto is net gerestaureerd, waarbij de randen rondom waar nodig gerepareerd zijn. Hierna is de auto in een nieuwe laklaag gezet. De rubbers leken me nog wel goed, en voelden ook niet uitgedroogd aan toen ik ze monteerde. Het lijkt meer alsof ze gekrompen zijn ofzo... Voor de duidelijkheid: op een enkel zijraam na lekken alle ramen (voorruit, achterruit, driehoekige zijruitjes en ook een paar zijramen). Zou het misschien nieuwigheid zijn?

En toen ik zag dat de bodem blank stond heb ik gelijk de boormachine gepakt :p De originele matten waren helemaal kapot, dus die heb ik destijds weggegooid. Heb er op maat gesneden kokosmatten ingelegd. Heb het idee dat die wel wat ademen, zijn sfeervol en ze dempen het geluid lekker! Na dit zwembad gedoe heb ik ze er uiteraard wel even uit gehaald en de auto ergens droog kunnen zetten :)
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149881Bericht RVIER »

ik monteer de ruiten/rubbers goed ingesmeerd in met vloeibare zeep, dat zorgt ervoor dat ze zich beter zetten.
Wat eigenlijk ook moet is het voorzichtig!!!!!!! (mogelijk moet het bij een gelaagde voorruit anders) naslaan van de ruiten met een rubber hamer. De ruit zet zich dat goed in de rubber in het frame. Je ziet ze dan echt bewegen.

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149884Bericht Bertje »

Zijn de reparaties exact in lijn met het originele werk?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149894Bericht Tweety »

Het spul wat ik gebruik is van 3M en droogt eigenlijk nooit op (non-skinning) bij de brezan gehaald. Ik had hetzelfde soort spul al eerder in Austrlie gebruikt wel van een ander merk, en dat was 10 jaar later nog niet droog, en nog steeds verwijderbaar met terpetine. Kit voor rubberruit profielen heet het geloof ik.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149898Bericht dirkoosterhoff »

Een R4 lekt altijd en is nooit waterdicht wat je er ook aan doet.
Daarom verrotten ze ook.
Meestal lekt het via slecht sluitende deurrubbers en niet zo zeer langs de raam rubbers.
Ben wel eens heeeeeel druk geweest een r4 waterdicht te krijgen en werkelijk alles er aan gedaan hem dicht te krijgen.
Nou mooi niet dus. En zeker niet met het soort buien van de laatste tijd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149971Bericht Bertje »

Ben ik toch niet helemaal met je eens, als je echt wil krijg je ze wel waterdicht. Maar vaak is het handiger pragmatisch te zijn en een kleine lekkage voor lief te nemen door bijv afwateringsgaten in de voetenbakken te maken.

Maarre, nogmaals de vraag: is het laswerk aan de raamsponningen wel precies in lijn met het oude werk? De raamrubbers dichten alleen goed af als ze de contour van de raamsponning goed kunnen volgen, dit lukt alleen als de raamsponningen recht zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Camille Schyns
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 13, 2014 5:44 pm

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149976Bericht Camille Schyns »

Klopt wat Bertje schrijft: een R4 zal wel degelijk wat heet '100% waterdicht' gemaakt kunnen worden. Af fabriek waren ze echt dicht genoeg om door plensbuien te rijden.

De constructie van de deuren laat toe om een gesloten deur (denk aan sleutels in auto laten liggen) te openen door boven aan het raam te trekken zodat je met een hand de deur van binnenuit kunt openen. De deur laat zich ook weer terug op de oude plaats trekken, maar of ie dan nog 100% recht is, is een andere zaak.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149985Bericht dirkoosterhoff »

Een vier die niet ergens waar dan ook lekt?
Nog nooit tegengekomen.
Mijn vader kocht ze nieuw vanaf fabriek en zelfs die waren vochtig onder de matten.
Dat is toch ook de enige reden dat ze op een gegeven moment gaan rotten?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149986Bericht Tweety »

Das niet de enige reden, modder vuil en pekel blijft op verschillende plekken hangen, zo ook in de buurt van de naden en dergelijke en in de balken en zwingarm bevestiging. als er eenmaal roest is dan wordt 't vocht vanzelf naar binnen gezogen. een koets op een chassis geschroeft zal altijd moeilijker droog te houden zijn dan zo'n ding uit 1 geheel. en niet al het water komt van boven...
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 149997Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Bij ons thuis hebben we beide varianten:
Zowel mijn eigen Guppie als de 4 GTL van mijn vrouw zijn niet waterdicht.
Na een stevige regenbui in beide auto's altijd een beetje water op de voorste mat.
En dan staat hier in het land een sloop GTL van dezelfde leeftijd, die ik gewoon als kurkdroge opslag kan gebruiken.
Het kan verkeren....

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 150012Bericht Solexdavid »

Haha oke, ik zie het al, zal nooit 100% dicht worden. Maar bedankt voor alle tips.
De reparatie is zo origineel mogelijk gedaan, op de zijramen na. Hier zijn plastic lijsten in gegaan ipv de originele metalen lijsten die te ver heen waren. De sponningen zelf waren nog best oke, heb hier een daar een gaatje opgelast. Eindresultaat was best strak maar misschien dan niet strak genoeg
K ga denk toch maar een beetje pielen met een kit achtig spul, dat niet-drogende klonk wel goed!
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: Ramen waterdicht maken

Bericht: # 150013Bericht plakjes »

Ik heb inderdaad ook nog nooit een r4 gezien die helemaal waterdicht is.
Mijn f4 komt er wel dichtbij alleen als het hard regent komt er linksvoor een klein beetje water langs het schutbord naar beneden, dat komt volgens mij via de holle ruimte van de ventilatie.
En als ik het ventilatierooster open laat staan liggen er ook een paar druppels onder de kachel.
Plaats reactie