Vervangen rubbers bovenste draagarm

Maten, inhouden, veelgestelde vragen, aankoopadvies, kleurcodes, motorcodes, versnellingsbakcodes, links naar nuttige info

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Vervangen rubbers bovenste draagarm

Bericht: # 11832Bericht an3s »

Voor onze laatste APK moesten de rubbers van de bovenste draagarm van de voorwielophanging vervangen worden. Deze zitten vastgeperst in de draagarm. Om deze te vervangen zonder hydraulische pers heb ik toen het volgende bedacht wat ik jullie niet wil onthouden:

Van een stuk stalen pijp heb ik een stuk gesneden dat precies tussen beide takken van de wishbone paste. Deze pijp was ruim genoeg om de rubbers erin te kunnen schuiven. Vervolgens heb ik een stuk m5 draadeind genomen en dat door de oude rubbers gestoken met het stuk pijp ertussen. vervolgens aan beide kanten 5 m5 carrosserieringen gedaan (deze hebben een kleinere diameter dan de rubbers), daarna de nieuwe rubbers en dan aan beide kanten 5 m6 carrosserieringen ( met grotere diameter dan de rubbers) en als laatste nog aan beide kanten een moer.

Daarmee kon ik beide moeren opdraaien totdat beide oude rubbers eruit waren geduwd en de nieuwe ervoor in de plaats. De oude rubbers zaten in het midden binnenin de stalen pijp. De pijp voorkomt dat beide kanten van de wishbone naar elkaar toe buigen.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11833Bericht Folkert »

Dat is een goede tip! Handig. Met een bankschroef zou het ook wel moeten lukken.
parisienne4

Bericht: # 11838Bericht parisienne4 »

Leuke tip, maar houdt wel de afstand tussen de bussen in de gaten. Bij het monteren de stand van de draagarm ook in de gaten houden; als je hem te schuin monteert, zul je de nieuwe bussen gelijk aan gort wringen zodra de draagarm weer in zijn oorspronkelijke stand gedwongen wordt.
Dr.Quatre.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11875Bericht Folkert »

Pas echt vast zetten als hij op zn wielen staat dus...
Plaats reactie