Lassen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb een MIG lasapparaat gekocht om de de gaten in de R4 dicht te lassen. Mijn 'doe het zelf adviseur' gaf de volgende tip: knip een te grote plaat tov het gat (1 cm overlap), boor gaatjes om de 3 cm, puntlas de plaat op het gat, soldeer de boel dicht. Ik heb dit een paar keer geprobeerd maar zonder enig succes mbt het solderen. Sindsdien knip (of decoupeerzaag bij 2 - 3 mm ) ik een plaatje wat zo goed als precies in het (uitgeslepen) gat past en probeer dit helemaal dicht te lassen. Omdat je bij MIG altijd materiaal toevoer hebt leidt dit vaak tot dikke knobbels die je dan weer weg moet slijpen (hiervoor gebruik ik de lamellenschijven op de haakse slijper). Ik ben een pure amateur dus lach me niet uit. Ik ben op zoek naar tips: hoe doen jullie het, wat raden de professionals me aan ?
Om de 2/ 3cm.....ff de liniaal erbij.....
Ik heb ze korter bij elkaar gedaan...
ja, je leest het goed, ik heb voor de eerste keer gelast. Lastig man.
Als je die bril voor hebt, moet je maar hopen dat je goed zit.....Ben je klaar, kijk je en dan zie je dat je er een halve meter langs zat.mooi man dat lassen
Ik heb ze korter bij elkaar gedaan...
ja, je leest het goed, ik heb voor de eerste keer gelast. Lastig man.
Als je die bril voor hebt, moet je maar hopen dat je goed zit.....Ben je klaar, kijk je en dan zie je dat je er een halve meter langs zat.mooi man dat lassen
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Leuk zo’n Forum, half nederland zit de R4 site te bekijken…
Nou, MIG is inderdaad met CO2, dwz er zit een gasfles aan met Argon/CO2 mengsel. Het heet ook wel MIG/MAG oftewel Metal Inert Gas of Metal Assisted Gas. Dat laatste is eigenlijk de beste term omdat de Argon weliswaar inert is, maar de CO2 de rol speelt om een mooi vloeistofbadje te houden. Nou ja, maakt het uit.
Waar je op moet letten: je zou denken dat het apparaat een flinke porrie stroom zou moeten trekken alstie duurder zou zijn, maar het tegendeel is het geval: je moet iets kopen wat 30 Ampere levert omdat je daarmee niet direct gaten brandt in blik. En als het wel gebeurt, geen ramp, want je kunt een gaatje vrij makkelijk weer dicht krijgen, gewoon een beetje pulsend materiaal erin smelten. In eerste instantie durfde ik alleen met 30 A te lassen, maar tegenwoordig doe ik het als het effe kan met 45 Ampere. Dit brandt direct een gat (in flinterdun half weggeroest R4 blik) maar ook hier werkt pulserend lassen eigenlijk mooier omdat je de gaten mooi vlak dicht kunt krijgen (het wordt bobbeliger bij 30 A). Horizontale vlakken tenminste en als je er van boven bij kan. Als je er van onderen bijmoet (en dat moet nogal eens zoals jullie weten) ben je de klos, dat wordt altijd bobbelig, dus veel slijpen, heel veel slijpen. En de gesmolten metaal deeltjes komen bij die positie in de mond van de het lasapparaat waardoor de boel gaat knorren als je met de kop tegen het werkstuk komt (kortsluiting). Lasdraad 0.6 mm.
Ja en wat kost het: Het lasapparaat zo’n 250 Euro’s, een laskap met handschoenen 20 Euro denk ik, een flesje zo’n 120 Euro waarna je alleen nog vullingen betaalt a 25 Euro. De mijne heet Telwin 150/1 (heb ik nu 2 jaar, nog geen probleem mee gehad).
En inderdaad, de positie is groot geklooi met die donkere bril op. Daarom is pulseren (waarbij je 0.5 seconde last en daarna weer 1 seconde kijkt) nog zo gek niet. Nog professionals in de zaal ?
Nou, MIG is inderdaad met CO2, dwz er zit een gasfles aan met Argon/CO2 mengsel. Het heet ook wel MIG/MAG oftewel Metal Inert Gas of Metal Assisted Gas. Dat laatste is eigenlijk de beste term omdat de Argon weliswaar inert is, maar de CO2 de rol speelt om een mooi vloeistofbadje te houden. Nou ja, maakt het uit.
Waar je op moet letten: je zou denken dat het apparaat een flinke porrie stroom zou moeten trekken alstie duurder zou zijn, maar het tegendeel is het geval: je moet iets kopen wat 30 Ampere levert omdat je daarmee niet direct gaten brandt in blik. En als het wel gebeurt, geen ramp, want je kunt een gaatje vrij makkelijk weer dicht krijgen, gewoon een beetje pulsend materiaal erin smelten. In eerste instantie durfde ik alleen met 30 A te lassen, maar tegenwoordig doe ik het als het effe kan met 45 Ampere. Dit brandt direct een gat (in flinterdun half weggeroest R4 blik) maar ook hier werkt pulserend lassen eigenlijk mooier omdat je de gaten mooi vlak dicht kunt krijgen (het wordt bobbeliger bij 30 A). Horizontale vlakken tenminste en als je er van boven bij kan. Als je er van onderen bijmoet (en dat moet nogal eens zoals jullie weten) ben je de klos, dat wordt altijd bobbelig, dus veel slijpen, heel veel slijpen. En de gesmolten metaal deeltjes komen bij die positie in de mond van de het lasapparaat waardoor de boel gaat knorren als je met de kop tegen het werkstuk komt (kortsluiting). Lasdraad 0.6 mm.
Ja en wat kost het: Het lasapparaat zo’n 250 Euro’s, een laskap met handschoenen 20 Euro denk ik, een flesje zo’n 120 Euro waarna je alleen nog vullingen betaalt a 25 Euro. De mijne heet Telwin 150/1 (heb ik nu 2 jaar, nog geen probleem mee gehad).
En inderdaad, de positie is groot geklooi met die donkere bril op. Daarom is pulseren (waarbij je 0.5 seconde last en daarna weer 1 seconde kijkt) nog zo gek niet. Nog professionals in de zaal ?
Op http://www.rustbuster.nl kun je goede info vinden over lassen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nogmaals: Ik ken het niet echt... Dat het hobbelig wordt, vind ik dan prima en ik ga het verder niet af zitten slijpen. Zit toch aan de onderkant. Minder prik/materiaal voor het rustige lassen, blijft het devies. Overigens gebruik ik het lasapparaat van mn werk en ik heb geen flauw benul hoeveel stroom die trekt.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja weet je wat het is, als je die bobbels hebt zittener soms stukjes tussen die niet dicht zitten, dus dan slijp ik de boel vlak om te kijken of ik alles wel gehad heb. Ik heb ook een keer onder de rechtervoorbalk liggen lassen, niet een stukje erin, maar een laagje erop (die eraf was gerot). Toen heb ik ook heel wat opgelast / afgeslepen netzolang tot de boel er goed uitzag, toen nog een laagje tectyl erop en het ziet er perfect uit. Trouwens ook als ik in het interieur zit (F6 achterin wielkasten + bodem)wil ik het een beetje netjes hebben. Ja, minder materiaal dacht ik ook, maar je kunt niet onder en bepaalde grens gaan, dan begint de boel te sputteren als een gek. Helaas weet ik de draadsnelheid niet, anders kon je me zeggen bij welke toevoersnelheid jj last.