newbie vraagjes: olie verversen, bandenspanning etc.

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jane
Berichten: 1
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am

Bericht: # 37610Bericht jane »

paar vraagjes over de R4 (L geloof ik, 880 cc uit 84)

* waar moet ik olie ingooien in mijn motor? Bovenop het motorblok zit een grote knop. Ik vermoed daarin, maar klopt da?

* wat voor olie kan ik het beste gebruiken?

* hoeveel liter moet er eigenlijk in? (als ik alles wil verversen)

* op welke spanning moeten de banden eigenlijk?

* kan mijn R4 op loodvrije benzine rijden of moet ik er loodvervanger in gooien?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 37613Bericht an3s »

Op 2004-05-20 10:17, schreef jane:
paar vraagjes over de R4 (L geloof ik, 880 cc uit 84)

* waar moet ik olie ingooien in mijn motor? Bovenop het motorblok zit een grote knop. Ik vermoed daarin, maar klopt da?
dop, geen knop maar dop. Ja, dat is hem.
* wat voor olie kan ik het beste gebruiken?
Gewoon standaard 15W40. De brezan heeft redelijk goeie voor weinig geld. Als je lid bent van de club ff je clubpas flashen voor korting.
* hoeveel liter moet er eigenlijk in? (als ik alles wil verversen)
Eerst wel de oude eruit laten lopen. De carterplug onderaan je motor kan je er het beste met een deurkruk uitdraaien. Daarna wel een nieuw koperen ringetje er tussen doen (ook brezan) anders gaat ie lekken.

Tussen de 3 en 4 liter.
* op welke spanning moeten de banden eigenlijk?
Hangt een beetje van je bandentype af. Voor ongeveer 2.0 bar, achter ongeveer 1,8.
* kan mijn R4 op loodvrije benzine rijden of moet ik er loodvervanger in gooien?
De vier doet het prima zonder loodvervanger.

_______________
I am going to stay, where they sleep all day.
Where they hung the jerk that invented work.
In the Big Rock Candy Mountains....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-05-20 10:31 ]</font>
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 37617Bericht -Trelleur- »

Officieel zijn de motoren pas vanaf bouwjaar '92 geschikt voor loodvrij, maar je kunt dus zelf bepalen of je je daaraan wilt houden of niet.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 37625Bericht Jan-Geert »

correctie op an3s , 850cc 2,5 ltr olie , loodvrij 98 houd ie van zonder loodvervanger) , bougies en verdeelkap rotor , bougiekabels vervangen goed lagers achter invetten etc mail anders maar leg ik het wel uit
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 37637Bericht Rodeo-6 »

Correctie op J.G.
Een L of Tl heeft een compressie verhouding
van 1:8, kan dus op normale benzine rijden= 95

Evenals een F4

En de banden spanning is voor een 4L/Tl/GTl
voor 1.4 en
achter 1.7

Bij volle belading 1.5 voor en 1.8 achter
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 37650Bericht Jan-Geert »

95 vind ik te schraal voor een tl , maar dat is mijn bescheiden mening..
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 37673Bericht Moaske »

Op 2004-05-20 21:14, schreef Rodeo-Six:
Een L of Tl heeft een compressie verhouding
van 1:8, kan dus op normale benzine rijden= 95 Evenals een F4...
Geldt dat ook voor de 1108cc van de F6 ? Die heeft toch ook een andere compressieverhouding dan de GTL ? Ik heb zo'n F4 met F6 motor en bak erin; lijkt me wel zo fijn als we de euro95 gewoon kenne blijven gebruiken... :grin:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 37680Bericht R4F6GTX Automaat »

Jouw F4 kan zonder problemen op eu95 lopen, zelfs met jouw rijstijl... Zeker met die weinige km's en als ie goed afgesteld is. (voor de volgende maaltijd)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 37689Bericht Rodeo-6 »

Op 2004-05-21 18:46, schreef Moaske:
Op 2004-05-20 21:14, schreef Rodeo-Six:
Een L of Tl heeft een compressie verhouding
van 1:8, kan dus op normale benzine rijden= 95 Evenals een F4...
Geldt dat ook voor de 1108cc van de F6 ? Die heeft toch ook een andere compressieverhouding dan de GTL ? Ik heb zo'n F4 met F6 motor en bak erin; lijkt me wel zo fijn als we de euro95 gewoon kenne blijven gebruiken... :grin:
Yes, ook een F6 met een originele moter loopt op 95 benzine.
De compressieverhouding heeft alles te maken met de soort benzine die dan alleen geschikt is.
Gooi je b.v. in een gtl Euro95 dan gaat die in principe ernstig "pingelen", dat is een ander woord voor onvolledige verbranding met als gevolg ernstige moterschade.
Bij twijfel kan jemet behulp van het moternummer achterhalen welke moter het is, dit zit in de buurt van het oliefilter.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 37692Bericht Le Car »

Het verhogen van de compressie werk inderdaad pingelen in de hand.
Bij pingelen denk ik ook altijd aan detonatie.In mijn gtt zit ook een pingel-senor.Deze blokken hebben hier regelmatig last van vanwege de drukvulling en de pk die er uitrollen samen met de vaak matige koeling.Vanwege de drukvulling is de compressie al laag, iets van 7 a 8 bar.

Op de RTC-site nog het volgende gevonden:

Het hoger belasten van je motor gaat over het algemeen gepaard met hogere temperaturen en grotere temperatuursverschillen ten gevolge van hogere drukken in de verbrandingsruimte en grotere wrijvingsverliezen bij de diverse lagers en tussen zuigerveren en cilinders. De mogelijke gevolgen van de temperatuursstijgingen kunnen zijn:

- Slechte cilindervulling
Doordat het mengsel warmer wordt, zal hetzelfde volume mengsel minder massa hebben. (Neem als vergelijking een temperatuurmeter. Het kwik stijgt naarmate de temperatuur toeneemt, dus hoe hoger de temperatuur, hoe meer volume kwik in het buisje. De massa echter blijft gelijk omdat het aantal deeltjes (moleculen) kwik in het buisje gelijk blijft). Omdat de massa van het mengsel in de verbrandingsruimte juist bepalend is voor het vermogen dat ontwikkeld wordt, zal het vermogen door een te hoge temperatuur afnemen.

- Pre-ignition
Wanneer mengsel ontbrandt zal er normaalgesproken een vlamfront zich naar beneden verplaatsen en daarmee de zuiger naar beneden drukken. Wanneer de motor te warm wordt kan het mengsel door bepaalde ‘hot spots’ (zoals bijvoorbeeld gloeiende kooldeeltjes) uit zichzelf gaan ontbranden voordat of nadat de bougievonk heeft plaatsgevonden. Dit heet pre-ignition. Verschillende vlamfronten zullen zich in diverse richtingen gaan verplaatsen. Dit heeft tot gevolg dat de motor nog warmer wordt. Ook wordt de zuiger op deze manier niet gelijkmatig belast. Omdat de vlamfronten zich in diverse richtingen verplaatsen, zal de zuiger niet over de gehele oppervlakte met gelijke kracht naar beneden worden gedrukt waardoor de wrijving tussen zuigerveren en cilinderwand toeneemt en daarmee weer de slijtage en de warmte.

- Detonatie (pingelen)
Het mengsel dat in de verbrandingsruimte samen wordt geperst bereikt door de hoge drukken en hoge temperatuur zelfs haar ontbrandingstemperatuur. Al het mengsel ontbrandt in een explosie. Gevolgen zijn: zeer grote temperatuurstijging (verbrande kleppen, gesmolten zuigers) en grote mechanische belasting.
Goofy
Berichten: 77
Lid geworden op: di aug 13, 2002 2:00 am
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 37699Bericht Goofy »

Nou weet ik het allemaal niet meer hoor! Is het nou wel ok, of is het niet ok, maar geeft het geen problemen, of is het helemaal niet oke? Voor de zekerheid tank ik "gewoon"loodvervanger, liever een eurootje meer, dan een kilometertje minder!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 37701Bericht Le Car »

Loodvervanger heeft niets met pingelen te maken.

Je kunt ook ron/euro 95 tanken en er Loodvervanger "los" bijgooien.

Lood vervanger zorgt voor een betere smering en afdichting van je kleppen.
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 37712Bericht otogazzi »

Dus als ik even samenvat:

Een gtl moet 98 ongelood tanken evt met loodvervanger
de rest (l, TL, F4 en F6) kan euro 95 tanken

Klopta?

En wat voor effect heeft het eigenlijk als je geen loodvervanger gebruikt op de lange duur?

groeten Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 37713Bericht R4F6GTX Automaat »

Niet mee eens. Ik rij alleen op eu 95 en er pingelt nooit iets en loodvervanger heb ik niet. Op gas gaat het ook goed, daar zit ook geen lood in. Alleen de F4 met 845 motor is niet blij met 95; die wil er wat lood bij.
Esther-VL

Bericht: # 37717Bericht Esther-VL »

Op 2004-05-22 22:00, schreef R4F6GTX Automaat:
...Alleen de F4 met 845 motor is niet blij met 95; die wil er wat lood bij.
oh ja?
dan moet ik maar eens dringend aan de slag...
Plaats reactie