newbie vraagjes: olie verversen, bandenspanning etc.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
paar vraagjes over de R4 (L geloof ik, 880 cc uit 84)
* waar moet ik olie ingooien in mijn motor? Bovenop het motorblok zit een grote knop. Ik vermoed daarin, maar klopt da?
* wat voor olie kan ik het beste gebruiken?
* hoeveel liter moet er eigenlijk in? (als ik alles wil verversen)
* op welke spanning moeten de banden eigenlijk?
* kan mijn R4 op loodvrije benzine rijden of moet ik er loodvervanger in gooien?
* waar moet ik olie ingooien in mijn motor? Bovenop het motorblok zit een grote knop. Ik vermoed daarin, maar klopt da?
* wat voor olie kan ik het beste gebruiken?
* hoeveel liter moet er eigenlijk in? (als ik alles wil verversen)
* op welke spanning moeten de banden eigenlijk?
* kan mijn R4 op loodvrije benzine rijden of moet ik er loodvervanger in gooien?
dop, geen knop maar dop. Ja, dat is hem.Op 2004-05-20 10:17, schreef jane:
paar vraagjes over de R4 (L geloof ik, 880 cc uit 84)
* waar moet ik olie ingooien in mijn motor? Bovenop het motorblok zit een grote knop. Ik vermoed daarin, maar klopt da?
Gewoon standaard 15W40. De brezan heeft redelijk goeie voor weinig geld. Als je lid bent van de club ff je clubpas flashen voor korting.* wat voor olie kan ik het beste gebruiken?
Eerst wel de oude eruit laten lopen. De carterplug onderaan je motor kan je er het beste met een deurkruk uitdraaien. Daarna wel een nieuw koperen ringetje er tussen doen (ook brezan) anders gaat ie lekken.* hoeveel liter moet er eigenlijk in? (als ik alles wil verversen)
Tussen de 3 en 4 liter.
Hangt een beetje van je bandentype af. Voor ongeveer 2.0 bar, achter ongeveer 1,8.* op welke spanning moeten de banden eigenlijk?
De vier doet het prima zonder loodvervanger.* kan mijn R4 op loodvrije benzine rijden of moet ik er loodvervanger in gooien?
_______________
I am going to stay, where they sleep all day.
Where they hung the jerk that invented work.
In the Big Rock Candy Mountains....
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-05-20 10:31 ]</font>
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Geldt dat ook voor de 1108cc van de F6 ? Die heeft toch ook een andere compressieverhouding dan de GTL ? Ik heb zo'n F4 met F6 motor en bak erin; lijkt me wel zo fijn als we de euro95 gewoon kenne blijven gebruiken...Op 2004-05-20 21:14, schreef Rodeo-Six:
Een L of Tl heeft een compressie verhouding
van 1:8, kan dus op normale benzine rijden= 95 Evenals een F4...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Yes, ook een F6 met een originele moter loopt op 95 benzine.Op 2004-05-21 18:46, schreef Moaske:Geldt dat ook voor de 1108cc van de F6 ? Die heeft toch ook een andere compressieverhouding dan de GTL ? Ik heb zo'n F4 met F6 motor en bak erin; lijkt me wel zo fijn als we de euro95 gewoon kenne blijven gebruiken...Op 2004-05-20 21:14, schreef Rodeo-Six:
Een L of Tl heeft een compressie verhouding
van 1:8, kan dus op normale benzine rijden= 95 Evenals een F4...
De compressieverhouding heeft alles te maken met de soort benzine die dan alleen geschikt is.
Gooi je b.v. in een gtl Euro95 dan gaat die in principe ernstig "pingelen", dat is een ander woord voor onvolledige verbranding met als gevolg ernstige moterschade.
Bij twijfel kan jemet behulp van het moternummer achterhalen welke moter het is, dit zit in de buurt van het oliefilter.
>> Doe mij maar een DAF <<
Het verhogen van de compressie werk inderdaad pingelen in de hand.
Bij pingelen denk ik ook altijd aan detonatie.In mijn gtt zit ook een pingel-senor.Deze blokken hebben hier regelmatig last van vanwege de drukvulling en de pk die er uitrollen samen met de vaak matige koeling.Vanwege de drukvulling is de compressie al laag, iets van 7 a 8 bar.
Op de RTC-site nog het volgende gevonden:
Het hoger belasten van je motor gaat over het algemeen gepaard met hogere temperaturen en grotere temperatuursverschillen ten gevolge van hogere drukken in de verbrandingsruimte en grotere wrijvingsverliezen bij de diverse lagers en tussen zuigerveren en cilinders. De mogelijke gevolgen van de temperatuursstijgingen kunnen zijn:
- Slechte cilindervulling
Doordat het mengsel warmer wordt, zal hetzelfde volume mengsel minder massa hebben. (Neem als vergelijking een temperatuurmeter. Het kwik stijgt naarmate de temperatuur toeneemt, dus hoe hoger de temperatuur, hoe meer volume kwik in het buisje. De massa echter blijft gelijk omdat het aantal deeltjes (moleculen) kwik in het buisje gelijk blijft). Omdat de massa van het mengsel in de verbrandingsruimte juist bepalend is voor het vermogen dat ontwikkeld wordt, zal het vermogen door een te hoge temperatuur afnemen.
- Pre-ignition
Wanneer mengsel ontbrandt zal er normaalgesproken een vlamfront zich naar beneden verplaatsen en daarmee de zuiger naar beneden drukken. Wanneer de motor te warm wordt kan het mengsel door bepaalde ‘hot spots’ (zoals bijvoorbeeld gloeiende kooldeeltjes) uit zichzelf gaan ontbranden voordat of nadat de bougievonk heeft plaatsgevonden. Dit heet pre-ignition. Verschillende vlamfronten zullen zich in diverse richtingen gaan verplaatsen. Dit heeft tot gevolg dat de motor nog warmer wordt. Ook wordt de zuiger op deze manier niet gelijkmatig belast. Omdat de vlamfronten zich in diverse richtingen verplaatsen, zal de zuiger niet over de gehele oppervlakte met gelijke kracht naar beneden worden gedrukt waardoor de wrijving tussen zuigerveren en cilinderwand toeneemt en daarmee weer de slijtage en de warmte.
- Detonatie (pingelen)
Het mengsel dat in de verbrandingsruimte samen wordt geperst bereikt door de hoge drukken en hoge temperatuur zelfs haar ontbrandingstemperatuur. Al het mengsel ontbrandt in een explosie. Gevolgen zijn: zeer grote temperatuurstijging (verbrande kleppen, gesmolten zuigers) en grote mechanische belasting.
Bij pingelen denk ik ook altijd aan detonatie.In mijn gtt zit ook een pingel-senor.Deze blokken hebben hier regelmatig last van vanwege de drukvulling en de pk die er uitrollen samen met de vaak matige koeling.Vanwege de drukvulling is de compressie al laag, iets van 7 a 8 bar.
Op de RTC-site nog het volgende gevonden:
Het hoger belasten van je motor gaat over het algemeen gepaard met hogere temperaturen en grotere temperatuursverschillen ten gevolge van hogere drukken in de verbrandingsruimte en grotere wrijvingsverliezen bij de diverse lagers en tussen zuigerveren en cilinders. De mogelijke gevolgen van de temperatuursstijgingen kunnen zijn:
- Slechte cilindervulling
Doordat het mengsel warmer wordt, zal hetzelfde volume mengsel minder massa hebben. (Neem als vergelijking een temperatuurmeter. Het kwik stijgt naarmate de temperatuur toeneemt, dus hoe hoger de temperatuur, hoe meer volume kwik in het buisje. De massa echter blijft gelijk omdat het aantal deeltjes (moleculen) kwik in het buisje gelijk blijft). Omdat de massa van het mengsel in de verbrandingsruimte juist bepalend is voor het vermogen dat ontwikkeld wordt, zal het vermogen door een te hoge temperatuur afnemen.
- Pre-ignition
Wanneer mengsel ontbrandt zal er normaalgesproken een vlamfront zich naar beneden verplaatsen en daarmee de zuiger naar beneden drukken. Wanneer de motor te warm wordt kan het mengsel door bepaalde ‘hot spots’ (zoals bijvoorbeeld gloeiende kooldeeltjes) uit zichzelf gaan ontbranden voordat of nadat de bougievonk heeft plaatsgevonden. Dit heet pre-ignition. Verschillende vlamfronten zullen zich in diverse richtingen gaan verplaatsen. Dit heeft tot gevolg dat de motor nog warmer wordt. Ook wordt de zuiger op deze manier niet gelijkmatig belast. Omdat de vlamfronten zich in diverse richtingen verplaatsen, zal de zuiger niet over de gehele oppervlakte met gelijke kracht naar beneden worden gedrukt waardoor de wrijving tussen zuigerveren en cilinderwand toeneemt en daarmee weer de slijtage en de warmte.
- Detonatie (pingelen)
Het mengsel dat in de verbrandingsruimte samen wordt geperst bereikt door de hoge drukken en hoge temperatuur zelfs haar ontbrandingstemperatuur. Al het mengsel ontbrandt in een explosie. Gevolgen zijn: zeer grote temperatuurstijging (verbrande kleppen, gesmolten zuigers) en grote mechanische belasting.
Dus als ik even samenvat:
Een gtl moet 98 ongelood tanken evt met loodvervanger
de rest (l, TL, F4 en F6) kan euro 95 tanken
Klopta?
En wat voor effect heeft het eigenlijk als je geen loodvervanger gebruikt op de lange duur?
groeten Maaike
Een gtl moet 98 ongelood tanken evt met loodvervanger
de rest (l, TL, F4 en F6) kan euro 95 tanken
Klopta?
En wat voor effect heeft het eigenlijk als je geen loodvervanger gebruikt op de lange duur?
groeten Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad