Pagina 1 van 1

DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: do mei 14, 2020 2:10 pm
door Sebas
Hallo Renault kenners!

Ik ben nieuw op het forum hier omdat ik wat technische ondersteuning kan gebruiken vanwege een renault DTN motortje.

Mijn oom heeft een boot met zo'n motor en kort na een laatste tankbeurt eind vorig jaar, vlak voor de winterstalling start hij niet meer.
Aangezien allerhande problemen met E10 benzine heb ik voorgesteld de carburateur schoon te maken en de motor meteen een beurtje te geven.
Bougies en oliefilter is geen probleem. Klepspeling is 0,15 in en 0,18 uit vond ik hier op het forum, klopt dat?
De koude olie in het blok voelde aan de dunne kant, iets als 5w40 of 5w30 terwijl m'n gevoel 10w40 mineraal zou zeggen voor zo'n op leeftijd zijnd blok. Wat zijn de olie specificaties voor zo'n marine blok? Hoort daar inderdaad dunnere olie in ivm het relatief koud lopen? Of kan ik hiervoor een gangbare auto olie gebruiken?

Tijdens het demonteren van de carb viel het me op dat de carb helemaal droog stond en het hendeltje heen en weer bewegen op de mechanische benzinepomp gaf geen doorlaat naar de carb slang. Is de pomp een vaker voorkomend euvel? Ik heb hem nog niet gedemonteerd maar ook hier kan het zijn dat een combi van E10 en ouderdom het binnenwerk heeft aangetast?

En de laatste vraag:
Is het gebruikelijk dat deze blokken loodvervanger nodig hebben in de benzine? Volgens m'n oom gebruikte de vorige eigenaar dat altijd en is hij daar braaf mee doorgegaan. Ik heb hem sowieso geadviseerd om straks 98 te tanken ipv 95 E10, maar ik zou graag weten of loodvervanger ook nog nodig is.

Groeten Sebas

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: do mei 14, 2020 11:25 pm
door deutz
Hallo Sebas,
Hoe oud is het motortje?
De geschikte olie voor dit type motor is normaal gesproken minerale olie, bv 20w50 of 20w40.
Klepspeling van 0,15 en 0,20 is prima.
Benzine pomp, als je niet handmatig kunt pompen moet je de krukas iets verdraaien, het heveltje wat op de nokkenas staat
zit waarschijnlijk boven, op de nok.
Met starten moet er wel benzine komen, zoniet dan is waarschijnlijk de membraam lek. (of de benz.tank leeg )
Loodvervanger is niet nodig.
gr. Jan.

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: vr mei 15, 2020 6:58 am
door Sebas
Gisteren nog wat speurwerk verricht, daarbij kwam ik ook een dtn manual tegen.
Klepspeling daarin was inderdaad 0,15/0,20.
Als olie werd 10w30 voorgeschreven, dat bevestigd ook wel wat ik op de peilstok voelde. Voor mn gevoel vrij dunne olie voor de leeftijd van t blok maar ivm de koeling tov een automotor misschien wel logisch.
Precieze leeftijd van t blok weet ik niet, zal eens vragen wat t bouwjaar vd boot is.

Brandstofpomp ook los gehaald en geopend, op wat vervuiling na zag dat er goed uit. Vinger op de uitgaande poort gaf ook drukopbouw dus dat lijkt oke.

Vraag me af waar het idee vandaan komt dat er loodvervanger in zou moeten..

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: vr mei 15, 2020 7:45 pm
door Sebas
deutz schreef: do mei 14, 2020 11:25 pm Hallo Sebas,
Hoe oud is het motortje?
Motortje is waarschijnlijk van eind jaren 70.

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: vr mei 15, 2020 11:33 pm
door deutz
Aanvoerleiding/slang vanaf de tank even controleren op verstopping?
Het komt voor dat er in de slangaansluiting op de carb. een zeefje zit, misschien verstopt?

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: za mei 16, 2020 9:44 am
door Sebas
deutz schreef: vr mei 15, 2020 11:33 pm Aanvoerleiding/slang vanaf de tank even controleren op verstopping?
Het komt voor dat er in de slangaansluiting op de carb. een zeefje zit, misschien verstopt?
Klopt! Zeefje vond ik om de banjo bout aan de carb, zat een klein beetje rotzooi op.
Gisteren een nieuw brandstoffilter gehaald.
Wil vd week eerst kijken of de doorstroming naar de carb goed is voor ik de carb weer aansluit, hopelijk is het zoiets kleins als een filter.

Wat betreft de loodvervanger, ik begrijp niet zo goed waarom dit gebruikt zou moeten worden? Is er een serie bouwjaren geweest (vd renault 4) die wel loodhoudende benzine vereiste?
Dit omdat zowel de vorige eigenaar en mn oom dit dus al zeker 15jaar gebruiken

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: za mei 16, 2020 11:20 pm
door deutz
Oudere motoren hadden loodhoudende benzine nodig, dit voor de klopvastheid, voor de bescherming van de kleppen dat deze niet verbrande.
Hedendaagse benzine is zonder lood, waar de oudere motoren niet goed tegen kunnen.
Loodtoevoeging zal geen kwaad kunnen, is tenslotte een oude motor, baat het niet, schaad het...…..!
Maar het motorblokje in een bootje wordt nauwelijks belast, wordt niet heet enz. gewoon blijven toevoegen, is het blokje gewend.
Succes.

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: ma mei 18, 2020 9:50 am
door Bertje
Sebas schreef: za mei 16, 2020 9:44 am
Wat betreft de loodvervanger, ik begrijp niet zo goed waarom dit gebruikt zou moeten worden? Is er een serie bouwjaren geweest (vd renault 4) die wel loodhoudende benzine vereiste?
Volgens mij zijn alle R4 motoren geschikt voor loodvrije benzine.De (aluminium) koppen zijn allen voorzien van (geharde stalen) klepzittingen. Misschien kunnen de kenners van de echt oude viertjes hier nog iets aan toevoegen?

Als ik plaatjes van de DTN motor google, dan herken ik het Cleon motorblok (laatste type dat in de R4 lag), en dat is sowieso ontwikkeld en geschikt voor loodvrije benzine.

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: ma mei 18, 2020 1:08 pm
door Hanz
Bij mijn beste weten zijn de oudere motoren niet voorzien van geharde klepzittingen. Is dat misschien begonnen met de Cléon-motoren van de GTL?

Overigens zijn oer-versies van de Cléon, die toen nog Sierra heette, al gebouwd in 1962 voor de Floride en Fregate (956cc). Een variant van 852cc werd vanaf 1968 in Spaanse viertjes gebouwd. Uiterlijk is het Sierra-blok niet van latere Cléons te onderscheiden (althans niet door mij). Het zou me verbazen als deze oude blokken wèl geharde klepzittingen hebben.

De vraag is dus vooral: wanneer werden die geharde klepzittingen ingevoerd?

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: di mei 19, 2020 6:48 am
door Bertje
Goede aanvulling, Hanz, ik wist niet dat de Cleon en de Sierra er hetzelfde uitzagen. In dat geval moeten we misschien een uitgebreider motornummer weten dan "DTN" om te kunnen zeggen of wel wel of geen geharde klepzittingen verwachten

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: di mei 19, 2020 10:13 am
door Hanz
misschien wel aardig om te weten of er een typeplaatje op die motor zit, en zo ja wat daar op staat

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: di mei 19, 2020 4:22 pm
door Sebas
Op een foto die ik van het motortje gemaakt heb kom ik de volgende nummers tegen:
688-42/
*0003040*

Extra foto's of nummers kan ik vd week wel verzorgen, ik ga vrijdag m'n handen vies maken.
Wel ideaal dat zo'n bootmotortje een pompje heeft om de oude olie uit het carter te zuigen, scheelt gedoe met lekbakken etc.

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: vr mei 22, 2020 7:08 pm
door Sebas
Vandaag wat uurtjes gespendeerd aan het motortje en die na zn lange winterslaap weer tot leven gewekt.
Met dank aan de nuttige forum info is het kleppen stellen ook gelukt.
Een onderliggende nokkenas was nieuw voor mij dus het was eerst even zoeken welke de in en uitlaat kleppen waren en wanneer de nok volledig vrij was.

6 kleppen stonden aardig te ruim en 2 hadden geen speling, motor zal nu wel een stuk beter lopen. Hopelijk hebben de te krappe kleppen geen schade aangericht.. Die cilinder bracht nogal wat verassingen mee.. Gruis bovenop de zuiger, een verroeste bougie en als afsluiter een draadreparatiebus die met de bougie mee naar buiten kwam

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: vr mei 22, 2020 11:09 pm
door deutz
De kleppen opstelling kun je herkennen aan de in- en uitlaat spruitstukken.
Maar het loopt in ieder geval weer!

Re: DTN marine olie, brandstofpomp en loodvervanger

Geplaatst: di mei 26, 2020 12:32 pm
door AventuraR4GL
Heel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met een DTN R4 motortje in z'n boot! Die van mij is een stuk rustiger gaan lopen sinds ik er Super in gooi ipv Euro 95.
Het gaat bij mij om een Polaris Beta, een Nederlandse boot van plm. 1975.
Afgelopen herfst is de koppakking vervangen, de boot had al bij de vorige eigenaar veel problemen gehad met oververhitting, het ruim stond vol met koelwater. Vermoedelijk door een verkeerde impellor, hij loopt nu al weer een tijd prima.
Verder ben ik niet heel erg technisch dus ik lees hier met veel interesse mee!