vraagjes aankoop R4 f4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

vraagjes aankoop R4 f4

Bericht: # 150598Bericht Fransoos »

Hallo iedereen

Ik had wat vraagjes over een f4 ik kan een f4 kopen maar het chassis is erg slecht.
Nu zit er geen achterbank in en dit wil ik wel is dit erin te maken en ook voor de invoerkeuring goed te krijgen gordels etc.
Er zitten nu l en r ramen in kleintjes maar wel grotere dan orgineel.
En is het chassis van een gtl veel anders dan een f4 ik zou de koets over willen zetten op een gtl chassis.
Maar weet niet of dit kan ivm dikte torsiestaven en lengte chassis.
Ook de leeftijd van de auto is mij een raadsel.
Het is een 850cc 4 bak zwarte kunstof gril motorkap en onder de ruit. Bovenste deurschanier zit aan de buitenkant.
Heeft 2de dachboard en stuur en chromen bumpers niet de vierkanten.
Veel vragen maar moet er 1000km voor rijden en weer terug auto kost niet veel maar zit veel werk aan.
Anders laat ik hem staan.


Misschien dat er iemand nog een kenteken voor een f4 te koop heeft bestel of combi laat maar horen liefst in de jaren 70.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150599Bericht Hanz »

'78-'82
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150602Bericht marcGTL.BE »

Hoe krijgen jullie dat nu klaar in Nederland? Jullie wisselen blijkbaar zo maar even van chassis waarbij het type geen rol speelt. Het chassisnummer en de bijhorende documenten als ook het bijhorend typeplaatje in de koets heeft blijkbaar geen belang.Jullie kopen dus een kenteken van een andere auto en het is OK. Dus een geseinde wagen kan zonder problemen legaal op de weg?
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150603Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, dat is toch niet zo gemakkelijk hoor. het chassis heeft een nummer waar de hele wagen op geregistreerd staat en dat kan (mag) je niet zomaar even veranderen of overzetten. Sommige mensen zijn daar creatief in en hebben er wel een oplossing voor. Laat je fantasie maar los, maar doorgaans mag het niet. De eventuele (aluminium) plaatjes zijn niet echt van belang, daar wordt weinig naar gekeken.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150604Bericht Fransoos »

Er gebeurd niets iligaals. Heb je een auto met een rotte koets en je vervangt de koets geen probleem mits hij hetzelfde is. Nu komt er een f4 koets op dus moet het huidige kenteken van bijv gtl chassis worden aangepast.
Is het chassis van een auto rot vervang je haar chassis en laat door het rdw het juiste nummer inslaan. Niks iligaals aan.
Ik wil alleen geen dubbel werk als een gtl basis betzelfde is als f4 dan is het koetsje wisselen en kenteken aanpassen het makkelijkst.
Zo niet moet er een ander chassis onder en alles overzetten plus nieuw kenteken aanvragen en daar komt meer bij kijken.
Er word dus geen auto omgekat zoals dat heet alles gaat als nodig via het rdw.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150606Bericht Bertje »

GTL chassis en F4 chassis zijn gelijk. Een F4 heeft wel een iets andere ophanging: dikkere torsiestaven en versterkte voorwielophanging, bovendien zijn de schokdempers achteraan uitgerust met een interne veer. Maakt mijns inziens allemaal niet zo veel uit, een F4 ga je toch niet meer zo zwaar beladen als vroeger toen het bedrijfsauto's waren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150610Bericht Fransoos »

Kjjk daar heb ik wat aan. Zijn de staven van een f4 over te zetten in een gtl naaf?
En zijn ze dan voor en achter anders?
Is mij alleen nog de vraag moeten er grote ramen achter erin om een bankje achter te mogen plaatsen voor de rdw keuring.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150613Bericht Bertje »

Ik denk niet dat je de torsiestaven zomaar kunt omzetten van de ene achteras naar de andere. Los daarvan zou ik de achteras sowieso niet uit elkaar halen, als je wil ombouwen zou ik gewoon de hele achteras verwisselen. Zelfde verhaal met de voorwielophanging.

Wat zijruitjes betreft: ik meen dat je voor een personenuitvoering zijruitjes aan beide kanten moet hebben, maar het formaat doet er niet toe. Ik kan dat zo snel echter niet terugvinden op de site van de RDW.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150615Bericht Fransoos »

Kwa raampjes zit het goed dan. De assen wil ik niet overzetten zijn trommels rondom en handrem op de voorwielen.
Ik zou schijven voor willen en dan handrem op de achterwielen ma ja zijn gtl staven.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150623Bericht Bertje »

Je kunt ook vooraan enkel de fusees verwisselen en achter de ankerplaten. Op die manier laat je de ophanging in tact maar kun je dus wel de remconfiguratie monteren die je wil (schijven voor, trommels met handrem achter).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 150626Bericht lordje »

Torsie staven zijn verwisselbaar, alleen de diameter is groter bij de bestel en rodeo uitvoeringen, de spiebanen zijn hetzelfde. Groet Lordje.
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 157033Bericht Fransoos »

De auto is inmiddels in nl aangekomen. Tot mijn verbazing kan ik nergends een chassis nummer vinden in het chassis. Ik heb een ovale en een ruitplaatje op de koets daar staat wel het nummer Op. Deze is ook korter dan de hedendagse nummers. Is dit een probleem voor het rdw of te wel moet er echt een numner in staan? Het huidige chassis is te slecht om te repareren dus word vervangen door een ander maar daar staat wel een chassisnummer in moet deze er dan uit?

Fransoos
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 157036Bericht R4F6GTX Automaat »

voor de RDW moet het nummer erin staan. Originele plaats is op de balk waar de rechterstoel zit, aan de zijkant van de stoel (meestal) maar soms ook midden onder de stoel. Als er nergens een nummer in staat moet het erin geslagen worden bij de douane (kost kleine 100 euro). Als je een ander chassis gaat gebruiken moet daar natuurlijk geen ander nummer in staan...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 157037Bericht Fransoos »

Ok maar als ik uit het (nieuwe) Chassis het nummer verwijder dus wegslijp. En ik sla het originele nummer met slagletters weer op die plek word dat geaccepteerd?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vraagjes r4 f4

Bericht: # 157039Bericht Tweety »

Volgens mij is dat fraude en dus verboden, maar als je het netjes doet kan niemand 't zien... wat is er mis met het kenteken van het nieuwe chassis ?
Plaats reactie