winterwerk in de zomer

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

winterwerk in de zomer

Bericht: # 145340Bericht BVDP »

Wat winterwerk gedaan tijdens de zomer :-? . Een lijstje:
1. Linker voorspatbord laten vervangen en spuiten
2. Motorruimte gereinigd en gedeeltelijk geschilderd
3. Plaat accubak hersteld
4. Carburateur vervangen
5. Krasjes en lakbeschadigingen hersteld
6. Koel en binnen radiator vervangen
7. Tectyl behandeling chassis
8. Bodem binnen gereinigd, gekit en geschilderd
9. Benzine filter verlegd
10. Nokkenasdeksel vervangen
11. Schakelstang vervangen
12. Wiellagers achter vervangen
13. Slot kofferbak vervangen en geschilderd
14. Lichtalarm geïnstalleerd
15. Verlichting contactslot met tijdsvertraging geïnstalleerd
16. Uitlaat vervangen door exemplaar met pot achteraan
17. Overtrek chauffeursstoel vervangen
18. Groot onderhoud (alle filters, olie en afstellingen)
19. Keuring
Nog te doen:
1. Koplampen
2. Lokari schermen
3. Piepende rem

Wat bemerkingen en vragen hier bij

1. Linker voorspatbord laten vervangen en spuiten: laten doen maar niet écht tevreden over :( . Het staat er niet netjes op maar zal moeten dienen. Ik had het beter zelf geplaatst en laten spuiten.
2. Motorruimte gereinigd en gedeeltelijk geschilderd: Was nodig na jaren vuil verzamelen en een niet netjes afsluitende uitlaat. Met een ontvetter, hogedrukreiniger, spons en zeepsopje sta je versteld van het resultaat. Wel een aantal zaken goed afdekken met plastiek zakken (dubbel) zodat er zeker geen vocht in komt.
3. Plaat accubak herstelt: gewoon een gat in geroest onder de batterij. Een nieuw plaatje in gelast, gestraald en goed geschilderd met Hamerite. Verder een rubber matje er in gelegd. Zo goed als nieuw. Ff gedacht om ze in RVS te maken maar dat was nét te veel werk.
4. Carburateur vervangen: stond al erg lang op mijn TODO lijstje omdat mijn CO afstelling elk jaar bij de keuring een probleem gaf en dat ook steeds erger werd. Verleden jaar moest de gasmengselregelschroef echt helemaal in voor de CO net onder de grenswaarde zat. Er zat speling op de as van de gasklep en deze was in gelopen. Een nieuwe Zenith 32 IF7 gevonden in Frankrijk. Mijn grotere sproeier over gezet, gemonteerd en afgeregeld. De motor draaide gelijk een stuk regelmatiger, zeker op lage toeren. Echt een verbetering. Co is ook weer netjes te regelen.
5. Krasjes en lakbeschadigingen hersteld: onvermijdelijk als je het hele jaar door de wagen voor woon-werkverkeer gebruikt.
6. Koel- en binnen radiator vervangen: beiden waren lek. Afgelopen winter problemen gehad met thermostaat en waterpomp. Thermostaat bleef eerst open staan en later ging hij niet meer open. De motor is toen erg warm geworden met waarschijnlijk als gevolg dat de rotor van de waterpomp is los gekomen. Dat pas ontdekt nadat de thermostaat vervangen was. Gevolg was dat beide radiatoren wat zweten; eigenlijk flink zweten. Beide vervangen dus. De schakelaar van de binnen radiator lekte ook maar dat is verholpen met een nieuwe dichtingsring. Verwarming werkt nu écht goed.
7. Tectyl behandeling chassis: Ik weet het; Tectyl is niet de meest geschikte bodembehandeling volgens velen hier en volgens testen. Het zat er al op als ik de wagen kocht. Er is nooit aan het chassis gelast dus zal het wel zijn effect hebben gehad. Ik ga op regelmatige basis de behandeling herhalen na een controle op losse schilfers en beschadiging van de laag. De bodem helemaal kaal zetten en dan een andere behandeling geven lijkt me niet doenbaar en een stap te ver.
8. Bodem binnen gereinigd, gekit en geschilderd: op de bodem binnen liggen 'pek' matten. Zeer effectief want ze zitten nog muurvast en er is geen roest te bekennen. De pasvorm is echter niet goed zodat er aan de zijkanten vocht kan blijven staan. Koelwater van de binnen radiator in mijn geval. Dat geeft wat lichte roestvorming. Alles gereinigd, bedekt met zinkverf, Hamerite, een zacht blijvende kit en dan geschilderd. Ziet er echt netjes uit en is dicht. Ik heb op de standaard rubbermat nog een tapijt liggen en heb eigenlijk nooit veel last gehad van condenswater op de bodemplaat. Zitten die pekmatten er van een bepaald bouwjaar standaard op of zijn ze achteraf gemonteerd?
9. Benzine filter verlegd: ik had bij erg warm weer last van dampbellen in de benzineleiding als de wagen warm werd stilgelegd en gestart binnen een kwartier. Ik heb de leiding verlegd tegen de dashboardzijde in de hoop dat het zo opgelost is. Als dat niet is moet het komen van de benzinepomp die ooit vernieuwd is. Ik verdenk ze al lang ervan dat ze warmte van de motor op neemt. Het isolatiestukje zit er op maar toch. Moeilijk te testen omdat het maar sporadisch voor komt.
10. Nokkenasdeksel vervangen: was wat ingedeukt aan de bevestigingspunten en daardoor was de pakking eronder niet meer goed aan te drukken. Ook nieuwe pakking gestoken en ineens de klepspeling gecontroleerd.
11. Schakelstang vervangen: de zwarte schakelknop zat los en ik had nog een andere stang liggen. Achteraf merkte ik dat de hoek waarmee het eindstuk van de stang in de wagen is omgeplooid anders was. Bij mijn vorige stang was dat 90°, nu minder. Zijn er verschillende uitvoeringen van geweest en wat hoort dan op een TL van 86?
12. Wiellagers achter vervangen: al een tijd hoorbaar en niet meer bij te stellen.
13. Slot kofferbak vervangen en geschilderd
14. Lichtalarm geïnstalleerd: Op vraag van mijn vrouw omdat ze de lichten wel eens vergeet uit te doen. Tot nu toe nog niet met een lege batterij gestaan maar het heeft al een paar maal weinig gescheeld. Aansluiten aan het zekeringskastje en klaar. Eigenlijk stelt het niets voor en het is toch wel handig.
15. Verlichting contactslot met tijdsvertraging geïnstalleerd: ook op vraag van mijn vrouw. Lichtje onder het dashboard en deurschakelaar op de zijkant van het dashboard aan de chauffeursdeur. Tijdsvertraging ertussen en klaar. Handig 's nachts als er verder weinig licht is.
16. Uitlaat vervangen door exemplaar met pot achteraan: Viel eigenlijk goed mee. Uitlaat bestelt bij R-Quatre en deze is geleverd met de nodige extra bevestigingsbeugels. Niets aan de uitlaat moeten wijzigen. Hij kon er zo onder. Bedoeling is om de pot weg te halen van onder het linker voorspatscherm om de Lokari- schermen te monteren. Na mijn testrit eens gevoeld aan aan het linkervoorspatbord/scherm en het voelt écht wel minder warm aan. Warmte, water (zeker pekel) en ijzer zijn geen goede kombinatie. Met de andere uitlaat en de Lokarischermen hoop ik de roestaantasting minstens te vertragen.
17. Overtrek chauffeursstoel vervangen: zat en scheurtje in en ik had nog een goede liggen. De geleiders van de stoelen ook maar ineens in de lak gezet en gesmeerd.
18. Groot onderhoud (alle filters, olie en afstellingen)
19. Keuring: zonder problemen met felicitaties van de keurder. Mag ook wel eens. :D
Nog te doen:
20. Koplampen: de randjes beginnen wat te roesten. Ik heb nog andere exemplaren liggen maar daar staat geen 'E' teken op. Mag dat in België of gok ik er op dat ze het niet zien op de keuring? Voorlopig krijg ik op de keuring nog geen opmerkingen. De lichtopbrengst is voldoende met de halogeenlampen die er in zitten.
21. Lokari schermen: wil ik monteren omdat ik in de winter de wagen ook gebruik en het geluiddempend is.
22. Piepende rem: gisteren gehoord maar nog niet duidelijk waar. Waarschijnlijk achter want ik heb de remmen ontvet bij het wisselen van de wiellagers.
23. Vraagje: ik heb gemerkt dat op de schakelstaaf die op de versnellingsbak staat een circlips zit en er een gaatje is in een steunstang van de koelradiator. Moet daar een veer tussen zitten of zo? Bij mijn wagen zit er niets.


groeten, Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: winterwerk in de zomer

Bericht: # 145350Bericht RVIER »

23. Vraagje: ik heb gemerkt dat op de schakelstaaf die op de versnellingsbak staat een circlips zit en er een gaatje is in een steunstang van de koelradiator. Moet daar een veer tussen zitten of zo? Bij mijn wagen zit er niets.
Klop daar moet een veer aan zitten zodat de stang standaard naar links getrokken wordt. Voor de eerste en tweede versnelling staat de pook dan goed. Voor de drie en de vier moet je de pook dan naar rechts duwen.
Er zitten ook circlips op de schakelstang zelf (die naar binnen steekt). Ik stel ze zo af dat als de versnelling in de een of de vier staat, de circlip tegen het lager ligt.

Over koplampen. (in Nederland) met het lichtbeeld goed zijn. Voor dimlicht is eigenlijk alleen de bovenzijde van de reflector belangrijk, beetje roest aan de onderrand is daarvoor niet erg :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winterwerk in de zomer

Bericht: # 145388Bericht BVDP »

Fons,

Niet écht nodig dus die veer. Ik heb hier op het forum wat foto's gzocht van motorruimtes en gemerkt dat ze dikwijls 'ontbreekt'.
Mijn koplampen zijn inderdaad al meerdere jaren goed gekeurd dus puur daarom wil ik ze niet vervangen. Het zicht wil soms ook wel wat, vandaar want ik heb de set nieuwe toch liggen.

Iemand een idee over de verschillende versnellingspoken en de pekmatten? Ik probeer wat foto's te maken zodat eea duidelijker wordt.

Bart
Plaats reactie