Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaar

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaar

Bericht: # 144146Bericht Roen »

Eindelijk!
Mijn 4 heeft van 2009 tot nu stil gestaan, de gaten in het chassis aan de bestuurderszijde werden te groot om weg te moffelen voor de keuring (Belgen APK) en ik besloot een trouwe Toyota corolla E10 te kopen voor de wekelijkse rit.
In Augustus kan ik de 4 inschrijven als oldtimer en zijn kleine prullaria niet meer van belang voor de keuring, enkel werkende remmen en lichten en klaar :-).

Werken die gepland zijn:
-Laswerken aan de bestuurderszijde, dit is de enige plek waar het dramatisch is, andere plekken zijn nog keihard. (Moeilijkste wordt een lasser vinden).
- geheel groot onderhoud: olie, koelvloeistof, ... wat nog?
-schijfremmen, ik denk er gewoon nieuwe schijven op te zetten voor die 50euro, huidige zijn roest, ook al slijt dat wel weg :-), blokken ook ineens vervangen? Trommelremmen eens nakijken, voor zekerheid toch al revisiesetje bestellen
- uitlaat weer op meer dan 2 punten fixeren
-ramen weer makkelijk te openen krijgen (hoe? vandaag volledig gedemonteerd en alle mos verwijderd maar gaat niet echt vlot, vaseline helpt een beetje, zou graag nieuwe geleidingen hebben.

- volledig opnieuw spuiten, moet geen topwerk zijn vol glans en shinyness, want dat zal allicht meer kosten da de 4, gewoon een simpele herspuiting. (adresjes ook steeds welkom)

De rest zal al rijdende en werkende wel boven water komen, wat verfraaiingen in de motorruimte enzo.


Zijn er nog suggesties? Mijn 4 is van december 87 met 95.000km

Groets
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144152Bericht zwergje »

Hee Roen,

Vraagje: hier in Nederland moeten oldtimers tot 40 jaar per 2014 weer in de wegenbelasting. Hoe zit dat bij jullie?

Groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144153Bericht Roen »

Wegenbelasting weet ik niet exact, als we die moeten betalen (en ik denk het wel) dan is dat wel maar een fractie.


edit: gevonden:

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.

Vrijstellingen en vermindering

Er wordt geen vermindering toegekend op de verkeersbelasting van personenwagens.
Op sommige voertuigen betaalt u daarentegen een jaarlijks geïndexeerde forfaitaire belasting. Deze voertuigen zijn:

oldtimers: auto's ouder dan 25 jaar
kampeeraanhangwagens en de aanhangwagens voor het vervoer van een boot
militaire voertuigen uit verzamelingen
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144155Bericht BVDP »

In belgie betaal je voor een oldtimer +/- 31 euro per jaar aan wegenbelasting. De keuring (= APK) is een lachertje. Enkel remmen en lichten moeten goed zijn. Er zijn wel beperkingen in gebruik zoals geen woon-werk verkeer, testritten tot 25 km van je woonplaats of enkel naar een meeting en terug. Aan de laatste twee wordt gewerkt om het ruimer te maken. Voor personenwagens vanaf 25 jaar, voor vrachtwagens en moto's vanaf 30 jaar.
Schijfremmen die verroest zijn proper maken door er mee te rijden voor je de remblokken vervangt (ehh).
Groot onderhoud: bougies, platines (stellen), condensator, olie motor en versnellingsbak, koelvloeistof (ook uit interieurradiator), remolie (zeker) , luchtfilter, benzinefilter, oliefilter,...
Carburateur eventueel eens kuisen of wat in de benzine doen daarvoor.

groeten, Bart
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144161Bericht Roen »

Dus een remschijf wordt niet 'slecht' van wat te staan roesten? ze is wel nog dik genoeg enzo.
condensator vervangen? Heb er nu zo'n elektronische overbrugging insteken dus platines branden al niet meer in.

Alvast merci voor de geboden hulp :)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144396Bericht Roen »

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/10686,oldtimers-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Het gebruik van oldtimers is niet langer beperkt tot een straal van 25 km. Na zeven jaar onderhandelen heeft de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) eindelijk een nieuw statuut voor oldtimers bedongen. Dat is vanaf 1 juli 2013 van toepassing op auto’s met een O-nummerplaat."

(beer) (beer) (beer) (beer) (beer) (beer)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144397Bericht plakjes »

Leuk voor de Belgen :D
Maar ik vindt het één Europa verhaal hier toch niet echt opgaan.
Eerst moet bij ons de belastingvrijstelling naar 30 jaar want dat was meer in lijn met de rest van Europa.
Voordat dat was ingevoerd gaan we al naar 40 jaar of kwarttarief voor benzineauto's van 26 jaar of ouder.
En in België wordt het dus 25 jaar voor alle voertuigen.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: Eindelijk, hij is (bijna) oldtimer! Weer rijden na 4 jaa

Bericht: # 144399Bericht plakjes »

Kunnen we niet een Exchange Program met België beginnen krijgen wij de persoon die daar in België verantwoordelijk voor is.
Krijgen jullie deze daadkrachtige persoon:
Afbeelding
Maar let op, verworven rechten kunnen plotseling verdwijnen als deze meneer de grens gepasseerd is (baai)
Plaats reactie